bazarnews

کد خبر: ۸۴۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸
یک مقام مسئول به بازارنیوز خبر داد؛
نائب رئیس انجمن داروسازان کشور پیرامون توزیع واکسن کرونا گفت: در تاریخ ۳۰ آذرماه، استاندارد تزریق واکسن در فضای داروخانه‌ها توسط سازمان غذا و دارو تبیین و ابلاغ شد که بر اساس آن مقرر شد، داروسازان آموزش‌های لازم را برای این کار ببینند تا بعد از دریافت واکسن از دولت، بتوانیم از ظرفیت ۱۲ هزار داروخانه در کشور برای واکسیناسیون استفاده کنیم.
گروه بهداشت و درمان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ سید علی فاطمی، نائب رئیس انجمن داروسازان کشور، پیرامون ابهامات در بحث توزیع واکسن‌های کرونا، با توجه به تجربه‌های ناموفق در گذشته که منجر به کمبود یا قاچاق دارو شد، به بازارنیوز گفت: باید از حالا برای انجام واکسیناسیون واکسن کرونا آمادگی و برنامه ریزی‌های لازم را داشته باشیم. گروه‌های دارای اولویت مانند کادر درمان و سالمندان، باید توسط دولت واکسیناسیون انجام شوند. با توجه به این که آمار و تعداد آن‌ها مشخص است، احتمالا در آن زمینه مشکلی پیش نخواهد آمد.

وی افزود: اغلب کشور‌های دنیا، برای واکسیناسیون عمومی افراد عادی، از داروخانه‌ها کمک گرفته اند. سیستم بهداشتی دولتی توان انجام این واکسیناسیون را ندارد و فقط می‌تواند در حد گروه‌های پرخطر این کار را انجام دهد.
 
*تمهیدات سازمان غذا و دارو برای واکسیناسیون

فاطمی با بیان این نکته که سازمان غذا و داروی ایران، پیش‌بینی‌های لازم را برای این اقدام انجام داده است، تصریح کرد: در تاریخ ۳۰ آذرماه، استاندارد تزریق واکسن در فضای داروخانه‌ها توسط این سازمان تبیین و ابلاغ شد که بر اساس آن مقرر شد، داروسازان آموزش‌های لازم را برای این کار ببینند تا بعد از دریافت واکسن از دولت، بتوانیم از ظرفیت ۱۲ هزار داروخانه در کشور برای واکسیناسیون استفاده کنیم.
 
*چاره‌ای جز استفاده از سامانه تیتک نداریم

نائب رئیس انجمن داروسازان کشور با اشاره به وجود سامانه تیتک (TTAC) برای توزیع مناسب واکسن‌ها، اظهار کرد: امسال برای واکسن آنفلوآنزا هم چنین آمادگی وجود داشت و اگر واکسن قبل از ۱۵ آبان به دست داروخانه‌ها می‌رسید، از طریق سامانه تیتک و توسط داروخانه‌ها توزیع می‌شد که متاسفانه استفاده از این ظرفیت مغفول ماند. با این حال، چون واکسن کرونا  باید در سطح وسیع ۱۲ هزار داروخانه توزیع شود، چاره‌ای جز استفاده از سامانه تیتک و نظارت وجود ندارد تا مطمئن شویم واکسن به دست مصرف‌کننده واقعی رسیده است.

فاطمی درباره مشکلات سامانه تیتک که همیشه مورد انتقاد سازمان غذا و دارو و شخص وزیر بهداشت بوده، گفت: مشکلات نرم‌افزاری به مراتب کمتر شده، ولی برخی مشکلات همچنان وجود دارد که امیدواریم بتوانیم با کمک سازمان این مشکلات را برطرف کنیم؛ چون مشکلات پیچیده‌ای نبوده و قابل حل هستند؛ لذا ما از سمت سامانه تیتک مشکل حادی نداریم.

وی افزود: با این حال، سامانه جامع‌تر، سامانه پرونده الکترونیک سلامت است که اگر آن فعال شود، از همه سامانه‌ها بهتر و جامع‌تر است، اما در حال حاضر با استفاده از سامانه تیتک هم می‌توان کار را پیش برد. در سامانه تیتک هر فرد با استفاده از کد ملی، دارو یا واکسن را دریافت می‌کند تا با این کار از تخلفات جلوگیری شود.
 
*چرا واکسن در داروخانه‌ها تزیرق می‌شود؟

نائب رئیس انجمن داروسازان کشور درباره علت انجام واکسیناسیون در داروخانه ها، تصریح کرد:، چون این واکسن‌ها به زنجیره سرمایی خاصی نیاز دارند و نباید از محل عرضه دور شوند، بهترین کار واکسیناسیون در همان محل فروش است که این پیش‌بینی‌ها انجام شده و استاندارد‌ها و آموزش‌های لازم صورت گرفته است. همچنین برای جلوگیری از سواستفاده‌های احتمالی، بهتر است واکسیناسیون در داروخانه انجام گیرد.

فاطمی در پاسخ به این سوال که "واکسن‌های لازم برای واکسیناسیون از چه نوعی خواهند بود؟"، اظهار کرد: متاسفانه هنوز هم نمی‌دانیم چه واکسنی به دستمان خواهد رسید؛ واکسن‌های ایرانی، مشترک با کوبا، چینی و روسی، همه جزو گزینه‌هایی‌اند که مسئولین در حال بررسی آن‌ها هستند. همچنین  تا به حال قیمتی هم برای واکسن کرونا از سمت وزارت بهداشت تعیین نشده است.

پایان پیام/
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: