bazarnews

کد خبر: ۸۴۲۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه ما به طور عمده دو هدف را برای مددجویان سازمان بهزیستی داریم، گفت: اول موضوع توانمند سازی آنان است و در حوزه توانمندسازی فعالیت‌های مختلفی برای آنان انجام و در زمینه آموزش از آنان حمایت می‌شود.
وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره مشکلات افراد دارای معلولیت، مسائل مربوط به فرزندخواندگی، اظهار کرد: سازمان بهزیستی حدود ۷ میلیون خدمت گیرنده دارد که بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت هستند.

وی افزود: فرزندان دارای سرپرست غیر موثر حدود ۱۶ هزار نفر هستند که حدود ۱۰ هزار نفرشان در شبه خانواده‌ها و شیرخوارگاه‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی حضور دارند. همچنین حدود ۲۴۰ هزار زن سرپرست خانوار مستمری بگیر سازمان بهزیستی هستند. یک میلیون و ۸۰ هزار خانوار از سازمان بهزیستی مستمری به صورت ماهانه دریافت می‌کنند.

قبادی دانا با اشاره به اینکه ما به طور عمده دو هدف را برای مددجویان سازمان بهزیستی داریم، ادامه داد: اول موضوع توانمند سازی آنان است و در حوزه توانمندسازی فعالیت‌های مختلفی برای آنان انجام و در زمینه آموزش از آنان حمایت می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: در زمینه مسکن به عنوان یکی از هزینه‌های عمده سبد خانوار و یا کمک هزینه‌ها برای جهیزیه و تشکیل خانواده از آنان حمایت می‌شود و در حوزه پیشگیری از وقوع معلولیت‌ها یا پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فعالیت‌هایی در سازمان در حوزه غربالگری شنوایی، بینایی و مشاوره‌های ژنتیک در حال انجام است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰۰۰ مرکز مشاوره روانشناسی تحت پوشش سازمان بهزیستی است که خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌کند، اضافه کرد: خانواده بزرگ بهزیستی مشغول فعالیت و خدمت رسانی به جامعه هدف است. بیش از ۴۰ هزار مرکز غیردولتی تحت پوشش سازمان بهزیستی است. از بیش از ۱۰۰۰ مرکز نگهداری شبانه روزی سالمندان و معلولان تا بیش از ۱۶۰۰ مرکز توانبخشی روزانه که در جای جای کشور فعال هستند تا بیش از ۵۵۰ مرکز شبه خانواده، همه و همه دست به دست هم داده تا وظیفه سازمان بهزیستی که فعالیت در حوزه سلامت اجتماعی است به نحو شایسته‌ای انجام شود.

قبادی دانا با اشاره به قانون حمایت از حقوق معلولان تصریح کرد: با تصویب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در اسفند ماه سال ۹۶ و ابلاغ آن در اردیبهشت ماه سال ۹۷ فعالیت ما برای اجرای قانون شدت گرفت. البته قانون جامع حمایت از معلولان در سال ۸۳ مصوب شده بود و هیچ بودجه‌ای برای آن اختصاص داده نشده بود. اولین بودجه برای قانون معلولان از سال ۹۷ در قانون بودجه تعیین شد که مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان بود و متاسفانه تخصیصی نداشت و اولین تخصیص آن از سال ۹۸ ایجاد شد که در لایحه بودجه مبلغ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود که ۷۷۶ میلیارد تومان آن تخصیص یافت و در سال ۹۹ نیز این مبلغ در قانون بودجه به هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: بودجه‌ای که در سال ۱۴۰۰ برای اجرای قانون نیاز است حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان است که مبلغی که در قانون بودجه در نظر گرفته شده ۱۷۰۰ میلیارد تومان است که میتواند بخش ناچیزی از آن را پوشش دهد و امید است با همکاری‌های دولت، سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس این مبلغ افزایش یابد.

وی با اشاره به پرداخت مستمری و هزینه‌های توانبخشی افراد دارای معلولیت بیان کرد: طبق ماده ۷۹ قانون برنامه ششم توسعه میزان مستمری باید ۲۰ درصد حداقل دستمزد هر سال باشد که اگر قرار باشد این مبلغ پرداخت شود، در سال ۱۴۰۰ به ۲۳ هزار میلیارد تومان بودجه برای پرداخت به مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد نیاز است که امید است بتوانیم به این عدد برسیم.

قبادی دانا ادامه داد: پرداخت مستمری‌ها به طور مداوم ادامه داشته البته باتوجه به شرایط سخت اقتصادی ناچیز است. البته در سال ۹۷ از حیث تعداد مددجویان دو برابر شد؛ یعنی تمام کسانی که پشت نوبت بودند در صف دریافت مستمری قرار گرفتند و از حیث مبلغ نیز براساس بعد خانوار بین سه تا پنج برابر افزایش یافت.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر بخشی از مستمری که مددجویان بهزیستی و کمیته امداد دریافت میکنند از سمت اعتبارات دستگاه است که در گذشته ۵۳ هزار تومان بود و سپس به ۶۳ هزار تومان تا ۱۲۰ هزار تومان براساس بعد خانوار افزایش یافت. همچنین مبلغی که از محل هدفمندی یارانه‌ها اختصاص می‌یابد از ۱۰۸ هزار تومان تا ۴۱۶ هزار تومان بود که ۱۵ درصد افزایش یافت.

قبادی دانا با اشاره به حق پرستاری تصریح کرد: برخی از کمک‌هایی که صورت میگیرد در ارتباط با موضوع حق پرستاری است که برای افراد دارای معلولیت که دچار ضایعه نخاعی هستند، برای ۲۰ هزار نفر از آن‌ها مبلغ ماهانه ۲۰۰ هزار تومان به عنوان حق پرستاری پرداخت میشد که به ۵۵۴ هزار تومان و اخیرا به ۶۱۰ هزار تومان افزایش می‌یابد که به صورت ماهانه بر روی کارت بانکی خانواده شارژ میشود.

قبادی دانا ادامه داد: علاوه بر این، به این ۲۰ هزار نفر، ۷۰۰۰ نفر دیگر نیز اضافه شدند و برای حق پرستاری افراد دارای ضایعه نخاعی هیچ پشت نوبتی قائل نیستیم و هرکسی که دچار ضایعه نخاعی است حق پرستاری برای او واریز میشود. همچنین برای ۱۲ هزار خانوار دیگر که دارای معلولیت شدید، خیلی شدید و وابسته به بستر هستند، حق پرستاری در نظر گرفته شد که هم از حیث تعداد و هم از حیث مبلغ افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه هزینه توان بخشی افراد دارای معلولیت طبق ماده ۶ قانون برعهده وزارت بهداشت و بیمه سلامت است، گفت: در این زمینه تفاهم نامه‌ای امضا شد و از ۵۷ خدمت توانبخشی ستاره دار که تحت پوشش بیمه نیست، در یک اولویت ۱۹ خدمت و در اولویت بعدی ۸ خدمت انتخاب شد. تلاش شد تا ۳۰۰ میلیاردتومان از محل هدفمندی یارانه‌ها در ردیف ۲۴ تبصره ۱۴ برای انجام ماده ۶ قرار گیرد که به وزارت بهداشت داده شود. با پیگیری‌های انجام شد ۱۰۰ میلیارد آن اختصاص داده شده که امید است خدمات توانبخشی بتواند به تدریج تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: