bazarnews

کد خبر: ۸۴۲۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰
روزنامه ایران سه‌شنبه ۳۰ دی در گزارشی آورده است: با وجود اینکه بخش قابل توجهی از مشاغل این استان وابسته به دریاست اما هنوز هم بسیاری از ظرفیت‌های اشتغال در حوزه دریایی این دو استان به‌طور کامل مورد بهره‌برداری قرار نگرفته و نیازمند برنامه‌ریزی، توجه و حمایت ویژه مسئولان است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان در گفت‌وگو با «ایران» با اشاره به اینکه استان هرمزگان، استان بندری و دریایی است، می‌گوید: این استان بیشترین مرزهای آبی را با دریا و خیلج فارس دارد به‌طوری که هرمزگان با داشتن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز آبی و با احتساب جزایر یکهزار و۴۰۰ کیلومتر سواحل، ظرفیت بسیار گسترده و فراوانی را برای توسعه اقتصادی و اشتغال دارد.


هادی ابراهیمی می‌افزاید: وجود بنادر بزرگی نظیر شهیدرجایی، شهید باهنر، بندر لنگه، جاسک و نیز جزایر کیش و قشم، از نظر کانتینر در ترانزیت و ترانشیپ کالا به کشورهای حوزه خلیج فارس، از ظرفیت‌های بزرگ استان هرمزگان محسوب می‌شود به‌طوری که حدود ۶۰درصد تجارت ایران از بنادر این استان بخصوص بندر شهید رجایی در حال انجام است.


وی ادامه می‌دهد: قابلیت‌های آبزی پروری در بخش تولید ماهی در قفس، پرورش میگو، مزارع بزرگ، همچنین ادامه و زنجیره این حوزه نظیر بسته‌بندی و صادراتی که در استان در حال انجام است از دیگر ظرفیت‌های این استان برای سرمایه‌گذاری و کسب و کار هدفگذاری شده است. تولید و بسته‌بندی کنسروهای ماهی، کنسرو ساردین، فرآوری محصولات دریایی نظیر روغن دریایی و محصولاتی که می‌توان از فرآوری آبزیان به دست آورد از دیگر ظرفیت‌های اشتغال دریایی این استان به حساب می‌آید.


مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان با بیان اینکه مناطق این استان ظرفیت‌های مختلفی را در حوزه‌های تجارت، گردشگری، بوم گردی و حتی جذب توریسم دارند، تصریح می‌کند:علاوه بر اینها ظرفیت‌های مختلفی در سواحل در حوزه ورزش آبی وجود دارد. همچنین حوزه‌های معادن، صنعت و صنایع فولاد به‌دلیل استقرار در بخش دریایی ظرفیت بزرگی را برای صادرات این محصول فراهم کرده که بخش مهمی از اشتغالزایی است.


وی اضافه می‌کند: بیشترین مناطق آزاد و ویژه کشور نیز به استان هرمزگان اختصاص دارد که شامل ۵منطقه ویژه و ۲منطقه آزاد قشم و کیش می‌شود و ظرفیت بسیار بالایی برای اشتغال و کارآفرینی دارند. هرمزگان، استانی است که حدود ۵۰۰هزار جمعیت شاغل و ۳۰۰ هزار نفر بیمه شده دارد. اگرچه در برخی از حوزه‌ها نظیر بنادر و مناطق آزاد غیر بومی‌ها حضور دارند، اما بیشتر جمعیت شاغل این استان، بومی هستند.


وی درباره استفاده از ظرفیت‌های اشتغال در حوزه دریایی استان هرمزگان می‌گوید: بخش گردشگری در حوزه اشتغال دریایی، ظرفیت‌های بسیاری دارد که می‌توان از آنها استفاده‌های فراوانی کرد اما هنوز آن‌طور که باید مورد بهره‌برداری و استفاده و توجه قرار نگرفته است. البته ظرفیت‌هایی هم در حال استفاده است که استفاده از آن به‌صورت کامل نبوده است.


ابراهیمی ادامه می‌دهد: ظرفیت‌های بنادر و خدمات‌رسانی به کشتی‌ها، بانکرینگ که جزو خدمات سوخت‌رسانی به کشتی هاست و خیلی از بنادری که از این خدمات  استفاده زیادی می‌کنند از جمله ظرفیت‌های اشتغال است که هنوز به طور کامل از آن استفاده نشده است. همچنین حوزه اشتغال تعمیرات کشتی‌ها و به طور کل شناورها با وجود فعالیت‌های زیادی که در این بخش انجام می‌شود اما از دیگر ظرفیت‌هایی است که می‌توان از آن بهره مناسب برد.
بوشهر؛ سرزمین دریا نوردان
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با «ایران» می‌گوید: استان بوشهر با داشتن ۹۳۷کیلومتر مرز دریایی، بالغ بر ۶۰ هزار نفر دریانورد دارای گواهینامه و بیش از ۵ هزار شناور ثبت شده در حوزه صنعت دریایی و اشتغال دریایی، حوزه صید و صیادی و شناورهای دریایی دارد.
مصدق کشاورزی می‌افزاید: بر اساس آمارهای موجود، استان بوشهر بیشترین تعداد دریانورد و شناور و بیشترین بنادر تابع کوچک را در کشور به خود اختصاص داده به طوری که در حال حاضر بیش از ۱۵هزار صیاد دارای کارت صیادی و ۲هزار کشتی، لنج و قایق در حوزه صید و صیادی فعالیت دارند. همچنین ۴۵هزار صیاد بواسطه فصلی بودن و شرایط خاص دریا علاوه بر مشاغل دیگر در این حوزه به امر صیادی می‌پردازند.
وی تصریح می‌کند: علاوه بر حوزه صید و صیادی بالغ بر ۶۰ درصد پرورش دهندگان میگوی کشور در استان بوشهر فعال هستند که هم منجر به ایجاد اشتغال شده است و هم در خصوص ارزآوری با توجه به بازار بسیار خوب صادرات این محصول یکی از شغل‌ها و رشته‌های بسیار مناسب برای سرمایه‌گذاری است.
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر با تأکید بر اینکه یکی از محورهای زیرساختی که باعث اعتلای رشد اقتصادی می‌شود توجه به اقتصاد دریامحور و صنایع دریایی است، در خصوص علت آن می‌افزاید: ۹۰درصد تجارت جهان از طریق دریاها انجام می‌شود و ۶۰درصد نفت جهان نیز در منطقه خلیج‌فارس است که این امر بخوبی نشان‌دهنده مزیت‌های فوق‌العاده برای اقتصاد دریا محور است.
وی ادامه می‌دهد:  برنامه ششم توسعه نیز نگاه ویژه‌ای به توسعه سواحل و صنایع دریایی دارد و در بخش امور اقتصادی در بندهای ۲۱، ۲۳ و ۲۸ ابلاغیه سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه بر اقتصاد و صنایع دریایی تأکید شده است.
 کشاورزی اظهار می‌دارد: گردشگری ساحلی و دریایی استان بوشهر می‌تواند اشتغالزا و ثروت‌آفرین باشد بنابراین باید از این ظرفیت برای توسعه و پیشرفت این استان و توسعه کارآفرینی بهره برد. به‌طور نمونه خلیج نایبند، نخستین پارک ملی دریایی کشور در بوشهر است که به‌عنوان ظرفیت گردشگری دریایی استان نیز محسوب می‌شود.
سرپرست مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر ادامه داد: طرح شهرک‌های زیست فناورانه دریایی، شهرک گلخانه‌ای در استان بوشهر ظرفیت خوبی ایجاد خواهد کرد که استاندار محترم استان برنامه‌های خوبی در این حوزه دارد.
وی در خصوص برنامه‌های استاندار بوشهر برای اجرایی شدن این  طرح‌ها می‌گوید: شهرک زیست فناورانه در شهرستان تنگستان و شهر دلوار در حال اجراست. همچنین در خصوص شهرک گلخانه‌ای در شهرستان دشتستان نیز زیرساخت‌ها فراهم شده است که با توجه به مزیت صادراتی گلخانه از طریق دریا به کشورهای حاشیه خلیج فارس بازار بسیار خوبی خواهد داشت.
کشاورزی ادامه می‌دهد: در کنار این طرح‌ها، طرح ماهی در قفس در شهرستان‌های استان، حمایت شده است که بتازگی از طریق بخش تعاون وزارت متبوع مراحل راه‌اندازی یک طرح بزرگ «ماهی در قفس»   در شهرستان تنگستان و بخش ساحلی دلوار آغاز شده که امید است ظرفیت‌های خوبی برای اشتغالزایی در حوزه دریایی استان بوشهر فراهم شود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: