bazarnews

کد خبر: ۸۴۳۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه ارز دو نرخی منجر به کمبود دارو می شود، گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون هیچ گاه ذخایر و دپوی مواد اولیه دارو به این حد کم نشده بود.

هاله حامدی فر امروز صبح در نوزدهمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در مورد وضعیت دارو، تجهیزات پزشکی و ارز مورد نیاز برای واردات آن، اظهار داشت: امسال به واردات دارو و تجهیزات پزشکی ارز دو نرخی و ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق گرفت و همچنان دولت اصرار دارد ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای این حوزه در سال آینده نیز حفظ کند و لذا واردات در این حوزه همچنان با ارز دو نرخی انجام شود.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: مشکل ما در واردات دارو و تجهیزات آن نرخ ارز نیست بلکه دو نرخی بودن آن است چراکه موضوع سوبسید، فساد و نظارت‌های حاکم بر این حوزه واقعاً دست و پاگیر شده است.

وی ادامه داد: از طرفی میزان منابع حاکم بر این ارز بسیار کم است و گفته می‌شود که حدود ۵۰۰ میلیون دلار ارز از بودجه دارو و تجهیزات پزشکی به کرونا اختصاص پیدا کرده و لذا در سه ماهه آخر سال با کمبود شدید ارز ۴۲۰۰ تومانی مواجه شده‌ایم.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: به شهادت کسانی که قبل من از در این حوزه فعال بوده‌اند، از ابتدای انقلاب تاکنون هیچ گاه ذخایر و دپوی مواد اولیه دارو به این حد کم نشده بود. ۹۷ درصد اقلام داروی مورد نیاز و مصرف کشور را صنعت دارویی کشور تأمین می‌کند؛ یعنی تمام داروهای کنترل فشار خون، دیابت و آنتی‌بیوتیک ها توسط صنعت داروی کشور تأمین می‌شود و همچنین تجهیزات پزشکی که به طور روزمره در بیمارستان‌های کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد در داخل تولید می‌شود.

حامدی فر با اشاره به ویروس کرونا، افزود: اکنون در کشور انگلیس که یکی از کشورهای پیشرو در زمینه واکسیناسیون کرونا بوده بیشترین آمار کشته شدگان را شاهد هستیم به طوری که روزانه حدود هزار و ۵۰۰ نفر بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست می‌دهند، بنابراین دسترسی افراد به درمان و داروی مناسب و کنترل و پیگیری مهمترین نکته‌ای است که در خصوص شرایط کنترل پاندمی کرونا حاکم است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: بنابراین باید دسترسی اساسی مردم به دارو و تجهیزات پزشکی را حفظ کنیم اما علیرغم جلسات مختلف و بدیهیاتی که در مورد یارانه و فساد ناشی از آن مطرح شده است هنوز ما موفق نشده‌ایم و نتوانسته‌ایم که دولت را متقاعد کنیم و لذا دولت اصرار بر نگاه داشتن سوبسید در این حوزه دارد در حالی که ما به عنوان فعال صنعت دارو و کمیسیون اقتصاد سلامت در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی هشدار می‌دهیم که ادامه این مسیر منجر به کمبود دارو می‌شود.

برچسب ها: ارز ، اتاق بازرگانی ، دارو
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: