bazarnews

کد خبر: ۸۴۳۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
صندوق بین المللی پول منتشر کرد؛
شرکت های کوچک و متوسط بر فضای کسب و کار در خاورمیانه و شمال آفریقا تسلط دارند. این شرکت ها بیش از 90 درصد از کسب و کارهای منطقه را تشکیل می دهند.

گروه بازار دیجیتال بازارنیوز- مسعود قالیباف؛ در مقاله ای که به قلم اینوتا لوکونگا منتشر شده ، آمده است : کسب و کارهای کوچک در برخی کشورها، 50 درصد از اشتغال و 70 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهند.

با این وجود آن­ها با موانعی برای رشد مواجه هستند و مشارکت آن­ها در اشتغال (جذب نیروی کار) کم­تر از حد ظرفیت (بالقوه) است. در بیشتر  مناطق، شرکت­های کوچک و متوسط با دسترسی محدود به اعتبار، محیط ­های تجاری نامطلوب، و شکاف منابع طبیعی مواجه هستند.

فناوری­های دیجیتال فرصت­های جدیدی برای دستیابی به رشد سریع­تر در اختیار کسب و کارها قرار می­ دهد. فناوری­های نوظهور و اینترنت پهن باند می­تواند بهره ­وری عملیاتی، نوآوری و دسترسی به بازارها و تأمین مالی را تسهیل کنند و می­توانند بنگاه­ها را قادر به کار از راه دور در حین قرنطینه شدن کنند. انعطاف ­پذیری کار از راه دور می تواند به ورود زنان و جوانان به بازار کار کمک کند.

اما تاکنون، بنگاه­های کوچک و متوسط در منطقه (خاورمیانه و شمال آفریقا) در پذیرش فناوری­های دیجیتال و تجارت الکترونیکی کند عمل کرده ­اند و کسب و کارها دنباله رو دولت­ها و مصرف کننده ها در استفاده از اینترنت هستند.

راهکارهای دیجیتالی برای کسب و کارهای کوچک در خاورمیانه و شمال آفریقا

 

همانطور که مصرف­ کنندگان به سرعت به سمت خرید آنلاین می­ روند و به­ طور فزآینده خدمات سریع و راحت را ترجیح می­ دهند، مشاغل کوچک­تر برای ادامه رقابت و دوام خود باید راه­ حل­های دیجیتالی را اتخاذ کنند.

 از آنجا که شرکت­های کوچک و متوسط کلید ایجاد اشتغال را در اختیار دارند، دولت­ها می ­توانند با توسعه و اجرای استراتژی­های ملی که هم محدودیت­های عرضه و تقاضا را در مقابل دیجیتالی سازی بر طرف می­کنند، به تسریع در تحول دیجیتالی خود کمک کنند.

در سمت عرضه، اولویت باید رفع موانع رقابت و افزایش سرمایه­ گذاری در فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد تا از دسترسی جهانی به اینترنت پرسرعت مقرون به صرفه اطمینان حاصل شود. در حال حاضر، در حالی که همه کشورها به شبکه بین­ المللی فیبر نوری دسترسی آسان دارند، بسیاری از آن­ها موانع ورود مانند انحصار دولت یا محدودیت مشارکت خارجی و همسان سازی شبکه را حفظ می­ کنند. این­ها، همراه با الزامات بالای سرمایه گذاری، استقرار فناوری­های پیشرفته شبکه و نقاط تبادل اینترنت را کند کرده است. به غیر از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، دسترسی بسیاری از کشورها به اینترنت پهن باند پرسرعت محدود است و خدمات اینترنتی اغلب کند و غیر قابل اعتماد هستند. بنابراین استفاده از اینترنت برای ایجاد کسب و کار را محدود کرده ­اند.   

اصلاحات آموزشی و بازار کار برای کاهش شکاف مهارت دیجیتال لازم است. مهارت­های دیجیتال در سراسر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا کم است و برخی از کشورها با سطح بالای از تخصص دیجیتال، مانند لبنان و مصر، گاهی اوقات به کشورهای با درآمد بالاتر، از جمله کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، مهاجرت می ­کنند. تکلیف دروس علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات و ارائه آموزش و آموزش فنی و حرفه­ای از طریق مشارکت عمومی- خصوصی می­تواند باعث افزایش مهارت­های فنی در میان­ مدت شود. در عین حال، کاهش محدودیت­های کارگری برای تسیهل مهاجران در مناطق کاملاً فنی می­ تواند شکاف مهارت­ها را در کوتاه­ مدت کاهش دهد.

برای بهبود تدارکات تجارت الکترونیکی و اطمینان از تأمین برق، اصلاحاتی نیز لازم است که بدون آن­ها اینترنت نمی­تواند کار کند. کمبودهای موجود در تدارکات تجارت الکترونیکی- سیستم­های آدرس واحد[1]، کدهای منطقه[2]، خدمات پستی[3]، ترخیص کالا از گمرک- در حال حاضر تحویل را به تأخیر می­ اندازد و هزینه تجارت آنلاین را افزایش می­ دهد.

اصلاحات نظارتی و دیگر اصلاحات نیز برای تسهیل توسعه زیرساخت­های مالی دیجیتال ضروری است. خدمات مالی دیجیتال اخیراً بنیان محکمی برای تحول دیجیتال ایجاد نمی­ کنند زیرا زیر ساخت­ها و ابزارهای پذیرش پرداخت­های الکترونیکی- مانند پایانه­ های فروش[4]، کارت­های اعتباری و بدهی- نفوذ محدودی دارند و سیستم پرداخت عمدتاً با یکدیگر همکاری ندارند. با توجه به اندازه قابل توجه بخش دولتی در اکثر کشورها و فراگیر بودن پرداخت یا دریافت و پرداخت از دولت­ها، دیجیتالی شدن خدمات و تدارکات دولتی می ­تواند مشوق شرکت­های کوچک و متوسط باشد تا از این الگو پیروی کنند.  

در سمت تقاضا، شکاف استفاده دیجیتال - اختلاف بین افرادی که در مناطق تحت پوشش پهن باند زندگی می­کنند اما از اینترنت استفاده نمی ­کنند- چندین برابر شکاف پوشش است. این نشان می­ دهد که تقاضا به دلایلی غیر از عدم دسترسی به اینترنت محدود شده است.  

راهکارهای دیجیتالی برای کسب و کارهای کوچک در خاورمیانه و شمال آفریقا

 

برای افزایش تقاضای خدمات دیجیتالی، دولت­ها باید با تقویت چارچوب­هایی برای امنیت سایبری، شناسایی دیجیتال، حریم خصوصی داده­ ها و حمایت از مشتری، برنامه­ های آگاهی و دیجیتال و همچنین آگاهی از مشتری را تقویت کنند. طبق گزارش­ها، در سراسر منطقه، مصرف­ کنندگان به وب سایت­ها برای رسیدگی به اطلاعات خود اعتماد ندارند و از حقوق مصرف ­کننده خود بی اطلاع هستند. در بعضی از کشورها، مصرف ­کنندگان برای پذیرش راه حل­های دیجیتال از توانایی خوبی برخوردار نیستند زیرا بخش عمده ­ای از جمعیت به اینترنت متصل نیستند. در بخش­هایی از منطقه، شامل شمال آفریقا و ایران، مالکیت تلفن­های هوشمند و سایر دستگاه­های مجهز به اینترنت زیر متوسط جهانی است.

Source: https://blogs.imf.org/2020/09/22/digital-solutions-for-small-businesses-in-the-middle-east-and-north-africa/?utm_medium=email&utm_source=govdelivery

[1] unified address systems

[2] area codes

[3] postal service

[4] point-of-sale

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: