bazarnews

کد خبر: ۸۴۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۰
مقصر اصلی سقوط بورس وزیر اقتصاد است نه رییس سازمان بورس و مردم دژپسند را به عنوان متولی بورس در این کشور می‌شناسند.

وزیر اقتصاد سه شنبه در مجلس گفته است: «بازار با قیمت‌گذاری‌های کالا‌ها میانه خوبی ندارد و به همین دلیل به اظهارات وزیر صنعت در باره موضوع فولاد واکنش نشان داد و میان فعالان بازار این نگرانی شکل گرفت که شاید این موضوع شروعی برای بقیه کالا‌ها باشد. همچنین اجبار پالایشگاه‌ها به توزیع قیر با نرخ دولتی و یا لغو معافیت مالیاتی شرکت‌های معدنی روی بازار اثر منفی می‌گذارد، زیرا به سوددهی آن‌ها آسیب می‌زند.»

آقای وزیر اقتصاد ظاهراً شما از یاد برده‌اید که شاخص کل بورس تهران در مردادماه از ۲ میلیون یکصد هزار به ۱ میلیون ۱۰۰ هزار سقوط و شاخص کل افت حدود ۵۰ درصدی را تجربه کرد.

آقای وزیر اقتصاد ظاهراً از یاد برده‌اید که سهامداران در بسیاری از نمادها تا ۸۰ درصد سقوط را تجربه کردند و بورس تهران رکورد سقوط بازار در ۵۳ سال گذشته را شکست!

آقای وزیر اقتصاد ظاهرا شما از یاد برده‌اید که کارشناسان اعلام کردند که این بورس محل انباشت ریسک کل اقتصاد شده. گفتند در این حباب ندمید. گفتند این حباب بزودی می‌ترکد. گفتند با این هجوم نقدینگی به شکل حبابی رشد کرده ولی شما کارشناسان را تمسخر کردید! اما دیدید که از مرداد ماه این حباب آغاز به خالی شدن کرد.

آقای وزیر اقتصاد ارزش صندوق سرمایه‌گذاری پالایش یکم تقریبا به نصف قیمت رسیده و سهامداران تقریبا ۵۰ درصد دارایی خود را از دست داده‌اند! این هم به اظهارنظر وزیر صنعت مربوط است؟!

آقای دژپسند گفته‌اید افزایش دفعی نرخ بهره هم مسبب ریزش بورس بوده! 

شما فراموش کرده اید که نرخ بهره بین بانکی بدلیل کاهش فعالیتها در کرونا کاهش پیدا کرد و خودش در اردیبهشت و خرداد ماه از ۱۴ درصد به ۲۰ درصد رسید. فراموش کرده‌اید که بازار دو ماه بعد از آن هم رشد هیجانی داشت؟ فراموش کرده‌اید که الان بیش از ۶ ماه است نرخ بهره بین بانکی ثابت است؟ پس سقوط این روزهای بورس دلیلش این بهانه‌های بی‌معنی نیست.

آقای وزیر اقتصاد تعداد قابل توجهی از شرکت‌های بورسی فعالیت‌های‌شان ارتباط مستقیم با دلار دارد، وقتی دلار از حدود ۳۰ هزار تومان به مرز ۲۰ هزار تومان می‌رسد و امروز هم سخن از دلار ۱۵ هزار تومانی است ارزش سهام شرکت‌ها حتما افت خواهد داشت. خب اگر بورس اینقدر مهم است اجازه ندهید دلار افت کند!

آقای وزیر اقتصاد ظاهراً از یاد برده‌اید که حتی مردم شائبه دستکاری در بورس را مطرح کردند و شما عنوان کردید که «گفته می‌شود دولت بعضاً در این بازار دست‌کاری می‌کند، اما این حرف، حرف درستی نیست، دولت هیچ نفعی از بورس برای خود نمی‌برد. فراموش کردید که شرکتهای زیرمجموعه شما از جمله صندوق بازنشستگی بانکها بیشترین میزان فروش سهام را قبل از سقوط بازار داشتند؟

آقای وزیر اقتصاد به جای اینکه از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنید! به خاطر بی‌تدبیری از مردم عذر خواهی کنید! 

حداقل از آقای قالیباف اصل یاد بگیرید و وقتی سیاستهایتان جواب نداد استعفا دهید.

اما شما به جای اینکه فکری برای تغییر در شرایط بازار سرمایه داشته باشید! به جای اینکه پاسخگوی مطالبات به حق سهامداران خرد بازار باشید و بجای عذرخواهی، خودتان را از زمین بازی کنار می‌کشید و دیگران را مقصر جلوه می‌دهید!

اما مردم شما را به عنوان متولی بورس در این کشور می‌شناسند حتی اگر شما خودتان را از این فاجعه کنار بکشید!

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: