bazarnews

کد خبر: ۸۴۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: بیکاری، رمق را از خانواده‌ها و جوانان جویای کار گرفته است، کارخانه‌ها و صنایع استان تعطیل و یا با حداقل ظرفیت کار می‌کنند و این در حالی است که برخی از این صنایع نیمه کاره رها شدند و امروز تنها نامی از آنها باقی است.

حجت‌الاسلام سید احمدرضا شاهرخی در دیدار با معاون اول رئیس جمهور که با حضور استاندار لرستان و اعضای مجمع نمایندگان لرستان در مجلس شورای اسلامی در تهران برگزار شد، با اشاره به سابقه تاریخی و ویژگی‌های مردم لرستان، اظهار کرد: دلاورمردی‌ها و ایثار مردمان لرستان قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در مقابله با ضد انقلاب داخلی و نیز تقدیم ۶۳۰۰ شهید و هزاران جانباز و آزاده در جنگ تحمیلی گواهی روشن بر وفاداری و پایبندی مردمان این استان به نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به توانمندی‌ها و مزیت‌های استان لرستان، به وجود ۱۱ میلیارد مترمکعب آب و ۸۰۰ هزار هکتار زمین‌های حاصلخیز این استان اشاره کرد و گفت: لرستان با داشتن مقام نخست تولید برخی محصولات باغی میوه و حبوبات، مناظر زیبا، جنگل‌های انبوه و آبشارهای فراوان، ظرفیت و استعدادهای فراوانی برای سرمایه گذاری و گردشگری دارد.

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به استعدادهای لرستان در حوزه‌های توسعه صنعت، کشاورزی، دامپروری، دامداری، گیاهان دارویی و گلخانه، خاطرنشان کرد: نظام اسلامی، خدمات قابل تقدیری در طول ۴۱ سال در کشور و ازجمله استان لرستان ارائه داده است؛ اما این استان همچنان از توسعه نیافتگی و مشکلاتی رنج می‌برد و همین امر موجب ازدیاد آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد، قاچاق مواد مخدر، طلاق و سرقت شده است.

حجت الاسلام شاهرخی با تشریح مشکلات لرستان به نرخ بالای بیکاری در طول سالیان متمادی در این استان اشاره کرد و گفت: بیکاری، رمق را از خانواده‌ها و جوانان جویای کار گرفته است، کارخانه‌ها و صنایع استان تعطیل و یا با حداقل ظرفیت کار می‌کنند و این در حالی است که برخی از این صنایع نیمه کاره رها شدند و امروز تنها نامی از آنها باقی است.

وی با گریزی به تعطیلی کارگاه‌های شهرک‌های صنعتی لرستان، عدم وجود صنایع تبدیلی برای چندین هزار تن میوه، حبوبات و غلات را از دیگر مشکلات این استان برشمرد و اضافه کرد: بیش از ۷ هزار میلیارد تومان خسارات باقیمانده از سیل به زیرساخت‌ها، ابنیه، اصناف و بازاریان به ویژه در شهر پلدختر، هنوز پرداخت نشده است.

نماینده ولی فقیه در لرستان عدم تخصیص آب به میزان کافی و لازم از سوی وزارت نیرو را از دیگر مشکلات مهم استان لرستان دانست و با یادآوری این مطلب که نرخ زمین‌های آبی در لرستان ۲۳ درصد و متوسط کشوری ۴۶ درصد است، تصریح کرد: عدم وجود شبکه آبیاری برای بیش از ۲۰ دشت وسیع لرستان و عدم تکمیل سدهای در دست احداث از اهم مشکلات لرستان است کمااینکه سال ۹۸ موجب خسارات فراوانی به دو استان لرستان و خوزستان شد.

حجت الاسلام شاهرخی در بخش دیگری از سخنان خود به راه‌حل‌های پیشنهادی جهت حل مشکلات استان لرستان اشاره و خطاب به معاون اول رئیس جمهور گفت: رقم ۲۹۰ میلیارد تومان بودجه درخواستی استاندار لرستان برای امور فوری بازسازی سیل که مورد موافقت رئیس جمهوری قرار گرفته است که انتظار می‌رود ابلاغ و تخصیص داده شود چراکه این اعتبار برای جلوگیری از خسارات احتمالی ضروری است.

وی بر لزوم تخصیص ردیف بودجه سالانه برای توسعه استان لرستان تاکید کرد و افزود: اختصاص و بهره‌گیری استان لرستان از بودجه‌های متمرکز ملی که در اختیار نهاد ریاست جمهوری و وزارتخانه‌ها است می‌تواند بخشی از مشکلات استان را برطرف کند.

نماینده ولی فقیه در لرستان خواستار رسیدگی به حل مشکلات مالی و حقوقی کارخانه‌ها و کارگاه‌های نیمه‌کاره شد و با اشاره به اینکه حل این مسئله می‌تواند بیش از هزار نفر را به کار مشغول کند، اضافه کرد: جهت احداث صنایع تبدیلی با در نظر گرفتن مزیت‌های بومی کشاورزی، دامداری، دامپروری، گیاهان دارویی، معادن و سنگ‌های تزئینی، اعتبارات ملی نیاز است این در حالی است که ایجاد پایانه سنگ با توجه به ظرفیت معادن و سنگ‌های تزئینی منحصر به فرد استان می‌تواند راهگشای مشکلات و چالش‌های استان در حوزه‌های مذکور باشد.

حجت‌الاسلام شاهرخی خواستار تخصیص ۱۰۰ در صدی اعتبار ۷ هزار میلیارد تومانی سیل لرستان در بودجه سال ۱۴۰۰ و تکمیل اعتبار با استفاده از ردیف‌های متمرکز که در اختیار رئیس جمهوری اسلامی و وزارتخانه‌های مرتبط است، شد و گفت: تکمیل سدهای در دست احداث و ایجاد عملیات آبخیزداری و شبکه آبیاری برای زمین‌های زیر کشت پایین‌دست سدها و رسانیدن آب سدها به دشت‌های وسیع استان لرستان که خود می‌تواند ایجاد ثروت و ارزش افزوده برای کشاورزان و دامداران و دامپروران کند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: