bazarnews

کد خبر: ۸۴۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
یکی از موارد حائز اهمیت در زمینه پیشگیری از دیابت نوع ۲، تنظیم سطح ویتامین D بدن در حد نرمال است.

ویتامین D ویتامین نور خورشید است، این نام به ‌این ‌علت است که مواجهه متوسط با نور خورشید از طریق تابش اشعه ماوراءبنفش به پوست باعث تشکیل ویتامین D در بدن می‌شود. عوامل مختلفی بر میزان تولید ویتامین D در بدن اثر دارد، ازجمله: میزان مواجهه فرد با نور خورشید، سن فرد، فصل سال، عرض جغرافیایی منطقه و ساختار ژنتیکی افراد. در ادامه همراه مجله اینترنتی دلتا باشید تا به بررسی رابطه ویتامین D و دیابت بپردازیم.

رابطه ویتامین D و دیابت

یکی از موارد حائز اهمیت در زمینه پیشگیری از دیابت نوع ۲، تنظیم سطح ویتامین D بدن در حد نرمال است.

چاقی و نداشتن تناسب اندام از عمده‌ترین دلایل ابتلا به دیابت نوع ۲ است و کمبود ویتامین D به‌عنوان یک پل ارتباطی بین چاقی و دیابت نوع ۲ عمل می‌کند، به این صورت که چاقی با تجمع چربی در بدن همراه است و به علت ورود ویتامین D از خون به بافت چربی بدن، سطح آن در خون افراد چاق کاهش می‌یابد، بنابراین احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ در این افراد افزایش می‌یابد. کمبود ویتامین D علاوه بر اینکه در ایجاد دیابت نوع ۲ دخالت دارد، می‌تواند در ایجاد و پیشرفت این عوارض نیز نقش داشته باشد.

جهت جلوگیری از عوارض نامطلوب کمبود ویتامین D باید از مکمل‌های این ویتامین با دوز مناسب تحت نظر پزشک استفاده شود و از دریافت بیش‌ از حد آن اجتناب شود، چرا که می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت با ویتامین D شود که با علائم متعددی نظیر افزایش تجمع کلسیم در بافت‌های مختلف (ازجمله استخوان‌ها و حتی در بافت‌های نرم مثل کلیه، ریه، قلب و …) شود.

برچسب ها: ویتامین D ، دیابت ، سلامت
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: