bazarnews

کد خبر: ۸۴۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۰
توپ برجام که در پی خروج «دونالد ترامپ» از توافق هسته‌ای در زمین اتحادیه اروپا قرار گرفته‌بود، با مراسم تحلیف «جو بایدن» دوباره به زمین آمریکا بازگردانده ‌شد.حال باید دید بایدن به وعده انتخاباتی خود عمل می‌کند یا در مسیر ترامپیسم قدم برمی‌دارد.

با برگزاری مراسم تحلیف بایدن به عنوان چهل وششمین رییس جمهوری آمریکا، بار دیگر موضوع بازگشت آمریکا به برجام بر سر زبان ها افتاده است. خوشبینی از احیای برجام در دوره بایدن از آنجا قوت گرفت که او و اعضای تیم انتخاباتی اش از زمان کارزار انتخاباتی تا کنون همواره بر ضرورت بازگشت آمریکا به توافق هسته ای تاکید می کنند.

در ایران نیز چهارشنبه یکم بهمن ماه همزمان با روز تحلیف بایدن، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» در جلسه هیات دولت اظهار کرد: امروز توپ در زمین آمریکا و واشنگتن است، اگر به تعهدات خود عمل کنند ما هم عمل می کنیم، ترامپ مرد اما برجام زنده ماند، همه تلاش تندروهای آمریکا، ارتجاع منطقه و صهیونیست ها این بود که برجام بمیرد، اما امروز برجام زنده است، ترامپ با پرونده سیاهش رفت ولی برجام زنده است.

از نگاه ناظران، در زمانی که ترامپ بیشترین کارشکنی های ممکن را برای نابودی توافق به کار بست، برجام دچار فروپاشی نشد چه رسد به امروز که همه طرف ها خواستار قرار گرفتن در مسیر توافقی هستند که بیش از یک دهه برای آن زحمت کشیده اند. اما آنچه ممکن است که احیای برجام را با مانع مواجه سازد، شرط و شروطی است که طرف آمریکایی قبل از بازگشت به توافق مطرح می کند.

برچسب ها: بایدن ، ترامپ ، برجام
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: