bazarnews

کد خبر: ۸۴۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵
حق نما گفت: ۹۵ درصد آب‌های گلستان سختی بالایی دارد موجب بی اثر بودن سم می‌شود و بهترین آب برای ترکیب با سموم آب باران است که در آب انبار‌ها نگه داری می‌شود.
زمانی که بذری در دل خاک کاشته می‌شود تا زمانی که به تولید محصول برسد برای حفاظت از آفات و علف‌های هرز در چندین نوبت نیاز به سم پاشی دارد.

برای اینکه اثربخشی سموم استفاده شده به بالاترین حد خود برسد فاکتور‌هایی از جمله آب مورد استفاده برای ترکییب سوم از اهمیت بالایی برخوردار است.

کیانوش حق نما مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: اگر آب مورد استفاده از کیفیت کافی برخوردار نباشد اثرگذاری سموم کمتر می‌شود و در این صورت کشاورز باید سم بیشتری مصرف کند و در نتیجه صرفه اقتصادی ندارد.

او افزود: کشاورز برای اینکه اثربخشی سموم مورد استفاده را ببیند به چند روز زمان نیاز دارد و با توجه به دوره رشد گیاه و نیاز به سموم مورد نیاز در هر دوره این صبر برای اثربخشی امکان پذیر نیست.

حق نما با بیان اینکه موضوع کیفیت آب و سم پاشی انجام شده به اسید بودن آب مربوط است، گفت: آب رودخانه ها، چاه ها، آب بندان‌ها و … در استان گلستان قلیایی بوده و ph بین ۷ و ۸ دارد و یک درجه افزایش پی اچ موجب شکست ۱۰ برابری سم می‌شود.

او ادامه داد: این میزان قلیایی بودن برای علف کش‌های گندم موثر بوده، اما برای علف کش‌های کلزا که اسید پسند هستند اثربخشی ندارد.

مدیرحفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: نکته مهم این است که اگر پی اچ آب نرمال باشد ترکیب سم تا چند روز قابلیت نگه داری و استفاده دارد، اما اگر آب از چاه تامین شود چند ساعت بعد خاصیت سم از بین میرود و اثربخشی ندارد حتی اگر از شدیدترین نوع علف کش استفاده شود باز هم اثربخشی خود را از دست می‌دهد.

حق نما گفت: ۹۵ درصد آب‌های گلستان سختی بالایی دارد موجب بی اثر بودن سم می‌شود و بهترین آب برای ترکیب با سموم آب باران است که در آب انبار‌ها نگه داری می‌شود.

او افزود: کشاورزان می‌توانند برای کم کردن قلیایی بودن آب از محلول‌های اصلاح آب استفاده کنند که قیمت ارزانی دارند، اما اثربخشی آب را افزایش می‌دهند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: