bazarnews

کد خبر: ۸۴۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
رئیس اسبق بانک مرکزی:
طهماسب مظاهری: البته شرط لازم و مهم برای بهره بردن از استقلال اقتصادی تصمیمات پخته و صحیح است چرا که تصمیمات غلط و احساسی بی پشتوانه در بستر استقلال می‌تواند آسیب‌های فراوانی به کشور وارد کند.
گروه اقتصاد کلان بازارنیوز - سیدسهند شریف زاده؛ طهماسب مظاهری خورزنی، رییس اسبق بانک مرکزی ایران و وزیر امور اقتصادی و دارایی در دولت دوم سید محمد خاتمی، در گفتگو با برنامه اقتصادی اینترنتی عبدی مدیا در سال ۱۳۹۸، به بررسی ۵۰ سال اخیر اقتصاد ایران پرداخت و گفت: استقلال اقتصادی چیزی شبیه استقلال یک عضو خانواده از سرپرست خانوار یا شبیه استقلال بانک مرکزی از دولت است، به این معنی که تصمیمات فرد یا بانک یا نظام اقتصادی یک کشور بر اساس صلاح دید خود مجموعه گرفته شود. یعنی اگر خود مجموعه بدون فشار بیرونی صلاح دید فلان امر یا تصمیم اقتصادی برایش مفید نیست، آن کار را انجام ندهد.
 
 
ب
 
 
وی ادامه داد: خوشبختانه در کشور بعد از انقلاب توانستیم استقلال اقتصادی را بدست آوریم و هم مجلس و هم دولت تصمیمات اقتصادی را تحت تاثیر سفارت خانه‌های خارجی نگرفته اند. البته شرط لازم و مهم برای بهره بردن از استقلال اقتصادی تصمیمات پخته و صحیح است چرا که تصمیمات غلط و احساسی بی پشتوانه در بستر استقلال می‌تواند آسیب‌های فراوانی به کشور وارد کند.
 
 
معاون اسبق سازمان برنامه و بودجه پیرامون مشکلات اقتصادی کشور پس از انقلاب گفت: مشکل عمده اقتصادی کشور بعد از انقلاب، واحد‌های صنعتی بودند. به طوری که کشور با تعداد زیادی واحد صنعتی و تولیدی تازه شروع به کار کرده مواجه شد که به علت شرایط اجتماعی و سیاسی فاقد مدیریت و مالکیت شده بودند. زیرا که مدیران و مالکان آن‌ها یا از ترس انقلاب به خارج از کشور فرار کرده بودند یا از سوی نظام جدید اجازه مدیریت نداشتند. واحد‌های صنعتی و تولیدی در همچین شرایطی دچار نقص می‌شوند که در نتیجه شورای انقلاب و مجلس تلاش کردند برای این واحد‌ها مدیریت قرار داده و از طریق راه‌های قانونی سرپرست تعیین کنند. اما متاسفانه صنعت و تولید کشور به دلیل همین مسئله روند توسعه و بهبود فعالیت را از دست داد و صرفا به رفع نیاز‌های روز پرداخت و کامل به شکل قبل ادامه فعالیت داد.

وی افزود: البته بعد از جنگ و از ابتدای دوران سازندگی کمی این روند تکراری متوقف شد و در دوره اصلاحات خوشبختانه به سمت اصلاح روند ساختار مدیریتی تحت عنوان خصوصی سازی رفتیم و به توفیقاتی در اقتصاد کشور دست یافتیم. اما در دوره آقای احمدی نژاد به دلیل مسائل اجتماعی و در دوره آقای روحانی به علت شرایط تحریم و بوروکراسی رایج، اصلاحات مدیریتی متوقف شد و صورت نگرفت.
 
 
طهماسب مظاهری با دفاع از عملکرد اقتصادی دولت وقت در زمان جنگ تحمیلی تاکید کرد: در دوران جنگ تحمیلی که بنده ۴ سال توفیق خدمت در سازمان برنامه و بودجه و ۴ سال در بنیاد بودم. کل ساختار اقتصادی دولت در جنگ تحمیلی بر مبنای دو وظیفه اصلی بود که مامور بود انجام دهد. اولی تامین حداقل شرایط معیشت عموم مردم بود که دچار قحطی و کمبود نشویم که الحمدلله دولت به خوبی این کار را انجام داد و دچار سردی و بی انگیزگی در جنگ نشدیم. ضمنا باید در نظر بگیریم که در دوره جنگ تحمیلی ما هیچ حمایت اقتصادی از کشور خاصی نداشتیم. دومی و هم زمان با وظیفه اول پشتیبانی رزمندگان در جبهه بود.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: لازمه انجام دو وظیفه اصلی دولت در زمان جنگ، تغییر ساختار اقتصادی کشور به سمت نظام اقتصادی دولتی و حکومتی بود چرا که در شرایط خاص جنگ بودیم. ناچارا با توجه به این شرایط در کشور نمی‌توانستیم به مسائل زیربنایی و توسعه‌ای بپردازیم البته در دوره سازندگی بعد از جنگ بسیار توجه ویژه‌ای به این قضیه شد.
 
 
 
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: