bazarnews

کد خبر: ۸۵۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹
در گفتگو با کارشناس مسائل عمان بررسی شد؛
کارشناس روابط ایران و عمان با تاکید بر این نکته که دعوت از همتی توسط مقامات عمان، نشانه چراغ سبز آمریکا برای رفع تحریم‌هاست، گفت: حدود ۵ میلیارد دلار از منابع ایران در عمان سپرده‌گذاری شده که بازگشت این مبالغ، می‌تواند نرخ ارز را در کشور کاهش دهد.

علت سفر همتی به عمان چیست؟

گروه بین الملل بازار نیوز- بهزاد قبادی: میرجواد میرگلوی بیات، کارشناس روابط ایران و عمان، پیرامون سفر رئیس کل بانک مرکزی به عمان، به بازارنیوز گفت: سفر همتی را همان طور که در حساب کاربری بانک مرزی در توییتر هم آمده بود، باید در فضای مناسبات جدید بین المللی و آمریکا تحلیل کرد.


وی افزود: باید اهداف همتی از این سفر را به دو دسته خرد و کلان تحلیل کرد. به طور کلی عمان کشوری است که در دهه اخیر نشان داده آخرین کشوری است که به تحریم‌های آمریکا ملحق می‌شود؛ آن هم به صورت کج‌دار و مریز و اولین کشوری است که با گشایش‌های پس از تحریم با ایران همراه می‌شود که نشان از رابطه خوب ایران با این کشور دارد؛ لذا هدف خرد سفر همتی به عمان، حل کردنت مشکلات تجار و شرکت‌های ایرانی در آنجاست.


وی اضافه کرد: از سال گذشته تا کنون، ایرانی‌ها نمی‌توانند حساب ارزی داشته باشند و سختگیری‌هایی برای هم‌وطنانمان در این کشور وجود دارد. به نظر می‌رسد هدف کوتاه مدت حل این مشکلات است. همچنین ما مقداری منابع ارزی در عمان داریم که این‌ها برخلاف منابعمان در کره جنوبی بلوکه نبوده و به صورت سپرده‌ای هستند که دولت عمان سود آن را هم می‌پردازد. آخرین آماری که از این منابع در سال ۹۶ اعلام شد، رقمی حدود ۵ میلیارد دلار بود که طبق شنیده‌ها پس از آن هم همین مقدار باقی مانده است. یکی از دلایل سفرهمتی، بازگردادن این منابع ارزی به سیستم تجاری کشور است که به احتمال زیاد باعث کاهش نرخ ارز خواهد شد.


این کارشناس، مسئله کلان سفر همتی را چراغ سبز علنی آمریکا برای رفع تحریم‌های ایران قلمداد کرد و توضیح داد: با توجه به مناسبات جدید آمریکا و سیاست‌های عمان در دهه اخیر، سفر همتی به این کشور که با دعوت مقامات مسقط انجام شده و قرار است دیدار‌های سطح بالایی با وزیر خارجه، رئیس بانک مرکزی و وزیر صنعت این کشور برگزار کند، نشان از این دارد که عمان چراغ سبز‌هایی را برای مراوده با ایران از دولت جدید آمریکا دریافت کرده است.


وی افزود: احتمالا آمریکایی‌ها به عمان اجازه دادند که با ایران مراوده داشته باشد تا حسن نیت خود را نشان دهند. با توجه به این که معمولا عمان محل اولین گشایش‌ها و گفتگو‌ها بوده، احتمالا سفر همتی را در فضای پساترامپ نشان از نزدیکی رفع تحریم‌ها دارد؛ چون این اقدام، چراغ سبز علنی امریکا به ایران است.


بیات علت همزمانی سفر شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو و همتی به عمان را تسهیل روند واردات واکسن کرونا به کشور دانست و تصریح کرد: احتمالا همراهی این دو تیم با هم، برای حل شدن مشکلات ارزی به منظور استفاده از حساب‌های عمان برای واردات واکسن کرونا خواهد بود.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: