bazarnews

کد خبر: ۸۵۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
دبیرکل سازمان ملل دوشنبه به رهبران کشورها هشدار داد که جهان تنها با یک وضعیت اضطراری ناشی از کرونا و وخیم‌ترین بحران اقتصادی یک قرن اخیر مواجه نیست، بلکه همچنین با تهدیدهای وجودی علیه اقلیم و تنوع زیستی و احتمال اینکه اقتصادهای بزرگتر –ایالات متحده و چین- جهان را به دو قسمت تقسیم کنند، روبروست.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نشست مجازی دستورکار داووس برای "مجمع جهانی اقتصاد" گفت، بشریت نمی‌خواهد که "تراژدی و بحران" ۲۰۲۰ را تکرار کند.

با این حال او به شکنندگی‌های بسیاری اشاره کرد که در جهان امروز وجود دارد که همچنین شامل فقدان اجماع بر سر استفاده از فضای سایبری و رشد خطرات اشاعه هسته‌ای و شیمیایی می‌شود. گوترش گفت: ما در سال ۲۰۲۱ باید به این ضعف‌ها رسیدگی کرده و جهان را در مسیر درست قرار دهیم.

او در خصوص کووید-۱۹ هشدار داد که "اشتباه است" که کشورهای توسعه‌یافته گمان کنند که اگر مردمان خودشان را واکسینه کرده و جهان در حال توسعه را نادیده بگیرند، می‌توانند در امان بمانند.

گوترش افزود: باید به واکسن‌ها به چشم دارایی‌های عمومی جهانی نگاه شود؛ واکسن‌های مردم. تولید واکسن هم باید در سراسر جهان با قیمت‌های مقرون به صرفه افزایش یابد.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه خواستار برداشته شدن قدم‌های مهم در رسیدگی به نابرابری‌هایی شد که با این پاندمی برجسته شده‌اند.

او خواستار تزریق نقدینگی برای جلوگیری از بدهکار شدن بسیاری از کشورهایی با درآمد متوسط و کمتر توسعه یافته، جبران بدهی برای کشورهای نیازمند به آن، حق برداشت مخصوص به نفع کشورهای در حال توسعه، اقداماتی برای کاهش شکاف در دستمزدها و مشارکت برابر کشورهای در حال توسعه در نهادهای جهانی شد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین گفت، بهبودی از کووید-۱۹ باید "به جنگ ما علیه طبیعت، تغییر فاجعه اقلیمی و احیای سیاره ما" کمک کند. او تاکید کرد، اصلی‌ترین هدف برای ۲۰۲۱ تشکیل یک ائتلاف جهانی برای تولید کربن صفر است.

گوترش گفت: ضرورت دارد که هر کشور، شهر، موسسه مالی و شرکتی برنامه‌های معتبری را با پشتیبانی اهداف میان مدت برای گذار به کربن صفر تا ۲۰۵۰ تدوین کند و اکنون گام قاطعی برای قرار دادن خودشان در مسیر صحیح بردارند.

دبیرکل سازمان ملل در بحث ژئوپولیتیک هم گفت که "همچنان نگران گسیختگی بزرگ" است. او گفت: جهان به دو قسمت تقسیم شود؛ به این صورت که دو اقتصاد بزرگ کره زمین، دو حوزه با ارزهای مسلط متفاوت، قوانین تجاری و مالی مختلف را هدایت ‌کنند، آن هم با اینترنت خاص خودشان و استراتژی‌های ژئوپولیتیک و نظامی مجموع صفرشان. ما باید هر آنچه در توان داریم برای جلوگیری از وقوع چنین دودستگی‌ای انجام دهیم.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: