bazarnews

کد خبر: ۸۵۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۵
تهران - مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس نیاز سرمایه‌گذاری در توسعه و حفظ نگهداشت تولید از میادین گازی دریایی را ۵۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: برای تأمین نیاز گاز مصرفی در بیست سال آینده در دو محور «تمرکز و نگهداشت ظرفیت تولید فعلی» و «توسعه دیگر میادین گازی» برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شرکت نفت و گاز پارس، «محمد مشکین‌فام» در نخستین پنل از ششمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو با عنوان «آینده تولید و مصرف گاز و اولویت‌های امروز»، به ارائه روند توسعه میدان گازی پارس جنوبی در ۲۰ سال گذشته پرداخت و گفت: برداشت گاز از میدان پارس جنوبی با تولید ۱۲ میلیارد مترمکعب گاز در سال ۸۱ آغاز شد و هم‌اکنون این رقم به سالانه ۲۲۰ میلیارد مترمکعب رسیده است.

وی میزان برداشت تجمعی از این میدان مشترک را یکهزار و ۸۶۱ میلیارد مترمکعب گاز غنی بیان کرد و گفت: ارزش این میزان از گاز برداشت شده از پارس جنوبی در مجموع ۳۳۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس پیرامون وضعیت تولید گاز پارس جنوبی در مقایسه با تولید گاز کشور توضیح داد: پارس جنوبی در سال ۸۱ و همزمان با آغاز برداشت گاز، سهمی ۱۰ درصدی از تولید گاز کل کشور را در اختیار داشت، در حالی‌که با توسعه فازهای این میدان، ‌اکنون نزدیک به ۷۰درصد از تولید گاز کشور از پارس جنوبی تأمین می‌شود.

مشکین‌فام ضمن تشریح حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در کارنامه بیست ساله پارس جنوبی، گفت: ابتدای توسعه درمدت چهار سال با سرمایه‌گذاری ۹ میلیارد دلاری، ظرفیت تولید گاز از این میدان به ۱۴۱ میلیون مترمکعب رسید.

وی گفت: هشت سال بعد، با سرمایه‌گذاری ۴۵ میلیارد دلاری، ۱۴۱ میلیون مترمکعب دیگر بر ظرفیت روزانه برداشت گاز از پارس جنوبی افزوده شد و میزان افزایش برداشت روزانه گاز در هفت سال گذشته به رقم ۴۱۸ میلیون مترمکعب با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۴ میلیارد دلار رسید.

مشکین فام تصریح کرد:اکنون با مجموع سرمایه‌گذاری ۹۰ میلیارد دلاری ظرفیت روزانه برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه ایران در برداشت روزانه گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی از قطر پیشی گرفته است، خاطرنشان کرد: ‌اکنون ۲۷ بلوک گازی پارس جنوبی در مدار تولید قرار دارد و دو بلوک فاز ۱۱ نیز در حال توسعه است.

به گفته محمد مشکین‌فام، در پارس جنوبی علاوه بر تحویل روزانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز سبک به شبکه سراسری، سالانه ۱۲ میلیون تن اتان و ۱۱ میلیون تن گاز مایع (پروپان و بوتان) نیز در پالایشگاه‌های پارس جنوبی تولید و در اختیار مبادی مصرف قرار می‌گیرد.

مدیرعامل بزرگترین شرکت تولیدکننده گاز کشور، میزان ذخایر گازی درجای سهم ایرانی میدان مشترک پارس جنوبی را نزدیک به ۴۲۰ تریلیون فوت مکعب عنوان کرد و گفت: تا به امروز ۶۲ تریلیون فوت مکعب (معادل ۱۵ درصد) از ذخایر گازی درجای این میدان برداشت شده است، اگر با همین روند پیش رویم، قابلیت برداشت نزدیک به ۲۱۰ تریلیون فوت مکعب (معادل ۵۰ درصد گاز درجا)ی پارس جنوبی وجود دارد، اما برای دستیابی به ۷۵ درصد از ذخایر درجای این میدان، به ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید نیازمندیم تا برداشت گاز تجمعی از مخزن پارس جنوبی به ۳۱۰ تریلیون فوت مکعب برسد.

وی ارزش محصولات پارس جنوبی را در صورت ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید، ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: برای بیست سال آینده پارس جنوبی در دو محور «تمرکز و نگهداشت ظرفیت تولید فعلی» و «توسعه دیگر میادین گازی» تحت راهبری شرکت نفت و گاز پارس برنامه‌ریزی شده است.

مشکین‌فام نخستین راهکار حفظ ظرفیت تولید فعلی گاز از میدان پارس جنوبی را احداث تأسیسات فشارافزایی در هر دو بخش فراساحل و خشکی عنوان کرد و گفت: این موضوع را به صورت جدی دنبال می‌کنیم و گزارش آن به زودی نهایی می‌شود، چرا که پیش‌بینی می‌شود از ۳ الی ۴ سال آینده، سالانه به اندازه یک فاز پارس جنوبی با افت تولید مواجه شویم.

وی مضاعف کردن خطوط لوله جهت کاهش افت فشار در طول مسیر انتقال گاز، توسعه نواحی خارج از محدوده فعلی میدان پارس جنوبی و حفر چاههای درون‌میدانی (Infill) را از دیگر راه‌کارهای حفظ نگهداشت تولید گاز برشمرد و تأکید کرد: برنامه‌ریزی شده تا ۶۰ الی ۷۰ حلقه چاه جدید اطراف سکوهای دریایی حفاری شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه در ۲۰ سال آینده نیز باید برای توسعه سایر میادین گازی کشور برنامه‌ریزی شود، گفت: سرمایه‌گذاری لازم جهت توسعه این میادین ۲۰ میلیارد دلار تخمین زده شده تا در مجموع نزدیک به ۴۲۸ میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت برداشت گاز کشور افزوده شود.

به گزارش ایرنا، اکنون تولید گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی حدود ۶۹۰ میلیون متر مکعب در روز است که این میزان در شرایط خاص می تواند تا ۷۰۰ میلیون متر مکعب نیز افزایش پیدا کند. 

همچنین ۷۵ درصد گاز مصرفی کشور از این میدان مشترک تولید می شود. 
(ایرنا)

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: