bazarnews

کد خبر: ۸۵۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
آخرین وضعیت سدهای بزرگ کشور تا ۴ بهمن ۹۹؛
تهران - بر اساس آخرین گزارش‌ وزارت نیرو، تا چهارم بهمن امسال میزان ذخایر آب در مخزن سدهای کشور به ۲۶ میلیارد و ۶۳۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

 پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو،‌ بر اساس آمار بهره‌برداری از سدهای مخزنی کشور تا چهارم بهمن‌ماه در سال آبی‌ ۱۴۰۰-۹۹ مجموع ظرفیت مخازن سدها ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب بوده که نشان دهنده ۵۳ درصد پرشدگی مخازن است.

براین اساس، به تبع روند طبیعی بارش‌ها، حجم ورودی آب از ابتدای سال آبی ۱۴۰۰-۹۹ تاکنون برابر با ۱۰ میلیارد و ۶۱۰ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل از آن (۱۱ میلیارد و ۷۸۰ میلیون مترمکعب)، بیانگر کاهش ۱۰ درصدی ورودی آب به مخازن سدهای کشور است.
آخرین وضعیت سدهای کشور نشان می‌دهد که تا چهارم بهمن سال‌ آبی جاری میزان ذخایر آب در مخزن سدها به ۲۶ میلیارد و ۶۳۰ میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با سال آبی ۹۹-۹۸ نشانگر یک درصد کاهش است.
 میزان ورودی به سدهای کشور، خروجی آب از سدها با کاهش روبرو بوده و تا این مدت ۱۱ میلیارد و ۱۳۰ میلیون مترمکعب خروجی آب از سدهای کشور را شاهد بوده‌ایم، به‌گونه‌ای که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی قبل، کاهش ۱۷ درصدی را نشان می دهد.
 آخرین وضعیت سدهای مهم در بخش شرب و کشاورزی تا چهارم بهمن‌ماه جاری، آب موجود در مخازن پنج‌گانه سدهای استان تهران ۵۶۳ میلیون مترمکعب است که نشان دهنده ۳۰ درصد پرشدگی مخازن بوده و نسبت به سال گذشته ۹ درصد کاهش دارد.
همچنین سد یامچی در استان اردبیل نیز با ۲۱ میلیون مترمکعب آب موجود در مخزن که میزان ۲۶ درصد پرشدگی را نشان می‌دهد، دارای سه درصد کاهش آب در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

افزایش ۵۰ درصدی آب موجود در سد رئیسعلی دلواری بوشهر
 استان بوشهر سد رئیسعلی دلواری با ۴۳۲ میلیون مترمکعب آب موجود در مخزن، نشان از پرشدگی ۶۲ درصدی دارد که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش را ثبت کرد.
سد کمال صالح در استان مرکزی بر اساس آخرین هیدروگرافی دارای ۷۴ میلیون مترمکعب آب موجود در مخزن است که حاکی از پر شدگی ۷۸ درصدی و کاهش هشت درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته می‌دهد.
 سدها و چاه نیمه‌های منطقه زابل استان سیستان و بلوچستان به عنوان سدهای طبیعی در این منطقه، چاه نیمه (۱ و ۲) با ۱۱۳ میلیون مترمکعب آب موجود در مخزن نشانگر پرشدگی ۳۸ درصدی و چاه نیمه سه با ۲۳۰ میلیون مترمکعب بیانگر ۷۲ درصد پرشدگی، کاهش ۱۱ درصدی نسبت به سال گذشته نشان می‌دهند.

چاه‌ نیمه ۴ نیز با ۴۱۴ میلیون مترمکعب آب موجود در مخزن نشانگر ۵۴ درصد پرشدگی مخزن بوده و افزایش یک درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.
 آب موجود در مخزن سد استقلال استان هرمزگان با ۱۳۱ میلیون مترمکعب، پرشدگی ۵۵ درصدی را ثبت کرده و از کاهش ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر می‌دهد.

سد شمیل و نیان( بندرعباس) با ۳۳ میلیون مترمکعب آب موجود در مخزن نشانگر پرشدگی ۳۴ درصد بوده و کاهش ۶۴ درصدی را نشان می‌دهد.
 سد سفیدرود در استان گیلان با ۶۷۷ میلیون مترمکعب موجودی مخزن از کاهش ۷ درصدی آب در مخزن این سد نسبت به ۴ بهمن‌ماه سال گذشته خبر می‌دهد که نشانگر ۶۴ درصد پرشدگی این مخزن در سال‌جاری است.
سد سلمان فارسی در استان فارس نیز با ۷۶۵ میلیون مترمکعب بیانگر پرشدگی ۸۰ درصدی بوده و ۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
 آب موجود در مخزن مجموع ۱۳ سد حوضه دریاچه ارومیه ۶۳۳ میلیون مترمکعب است که نشان دهنده ۳۸ درصد پرشدگی مخازن بوده و نسبت به سال گذشته نیز هشت درصد کاهش دارد.
همچنین سد زاینده‌رود در استان اصفهان با ۱۸۴ میلیون مترمکعب آب موجود در مخزن که میزان ۱۵ درصد پرشدگی را نشان می‌دهد، دارای ۴۰ درصد کاهش آب در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.
  استان خراسان‌رضوی سد دوستی با ۶۰۴ میلیون مترمکعب آب موجود در مخزن، نشان از پرشدگی ۴۹ درصدی بوده که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش دارد.
سد شیرین‌دره در استان خراسان‌شمالی بر اساس آخرین هیدروگرافی دارای ۵۱ میلیون مترمکعب آب موجود در مخزن است که خبر از پر شدگی ۸۴ درصدی و افزایش چهار درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد.
 سدهای حوضه قمرود، سد گلپایگان با پنج میلیون مترمکعب آب موجود در مخزن نشانگر پرشدگی ۱۴ درصدی و کاهش ۶۷ درصدی نسبت به سال گذشته، سد پانزده خرداد با ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب دارای افزایش سه درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و سد کوچری نیز با ۱۴۷ میلیون مترمکعب آب موجود در مخزن نشانگر ۷۱ درصد پرشدگی مخزن بوده و افزایش هشت درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.
 آب موجود در مخازن مجموع ۱۰ سد استان خوزستان شامل ۱۴ میلیارد و ۳۹۶ میلیون مترمکعب است که پرشدگی ۵۹ درصدی را نشان داده و از افزایش یک درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر می‌دهد.
سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد با ۴۷۳ میلیون مترمکعب موجودی مخزن از افزایش دو درصدی آب در مخزن این سد نسبت به چهارم بهمن سال گذشته خبر می‌دهد که نشانگر ۸۶ درصد پرشدگی این مخزن در سال‌جاری است.

کاهش ۴۰ درصدی ارتفاع ریزش‌های جوی کشور نسبت سال آبی گذشته
بر اساس  گزارش مقایسه‌ای تا چهارم بهمن‌ماه در سال آبی جاری مجموع ارتفاع ریزش‌های جوی کشور معادل ۸۵.۵ میلیمتر است که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه بلندمدت(۱۰۳.۵ میلیمتر) ۱۷ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۴۶.۶ میلیمتر) ۴۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

به گزارش ایرنا،تعداد سدهای ملی بهره‌برداری شده در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ۱۹ سد بود، اما اکنون به ۱۸۸ سد رسیده که بهره‌برداری از ۴۵ سدملی با هدف تامین آب پایدار در دولت تدبیر و امید انجام شده است.
(ایرنا)

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: