bazarnews

کد خبر: ۸۵۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵
۲ واحد فرآوری نخود در استان کلید خورده که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و کار بسته‌بندی و فرآوری را انجام می‌دهند.

 نوربخش حاتمی امروز در جمع اصحاب رسانه کرمانشاه را یکی از قطب‌های کشاورزی کشور معرفی کرد که در تولید برخی محصولات همچون نخود جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: سالانه در استان ۱۶۰ هزار تن نخود تولید می‌شود که از نظر تولید و سطح زیرکشت کرمانشاه رتبه نخست کشور را داریم به‌طوریکه عملکرد ما ۲۶ درصد از میانگین کشوری بالاتر است، متوسط کشوری ۶۱۸ کیلوگرم است در حالی که متوسط عملکرد استان ۸۳۲ کیلوگرم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: با ۳۲ درصد سطح زیرکشت ۴۴ درصد تولید نخود کشور را در اختیار داریم و با حدود ۱۸۰ هزار هکتار سطح زیرکشت بیش از ۹۰ درصد کشت نخود را به‌صور مکانیزه انجام می‌دهیم، ولی مراحل داشت و برداشت عمدتا سنتی و غیرمکانیزه است.

وی اضافه کرد: برای حل مشکلات داشت و برداشت به‌صورت مکانیزه، به دنبال ترویج فرهنگ کاشت نخود پاییزه رقم عادل و منصور در استان به ویژه ارقام پابلند هستیم، امسال تا به امروز ۴۲ هزار هکتار از سطح زیرکشت نخود به این ارقام تخصیص پیدا کرده است.

حاتمی با بیان اینکه تا کاشت ۶۰ هزار هکتار نیز برای نخود انتظاری برنامه داریم، افزود: در این روش عملیات داشت، مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز و همچنین امکان برداشت مکانیزه محصول وجود دارد.

وی گفت: برای اینکه بار مالی زیادی به کشاورزان تحمیل نشود در خصوص تأمین یارانه برای ادوات داشت و برداشت اقدامات خوبی انجام شده به‌طوریکه طی دو سال گذشته حدود ۶۰ دستگاه هد برداشت نخود را جذب کردیم و امسال هم ۱۵ دستگاه دیگر هد برداشت را به‌صورت یارانه‌ای در اختیار آن‌ها قرار خواهیم داد.

حاتمی اظهار داشت: بخشی از نخود استان را هم تحت پوشش طرح جهش تولید قرار داده‌ایم که تا به امروز بدین منظور ۱۷۵ هزار هکتار کشت انجام شده و ۱۷ هزار و ۳۰۰ بهره‌بردار در استان تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

وی یکی از مشکلات استان در این بخش را عدم وجود صنایع تبدیلی دانست و گفت: خوشبختانه طی دو سال گذشته ۸۰۰ هزار تن به ظرفیت فرآوری و صنایع تبدیلی استان اضافه شده که در واقع اولویت اول را روی نخود گذاشته‌ایم.

این مسئول تصریح کرد: ۲ واحد فرآوری نخود در استان کلید خورده که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و کار بسته‌بندی و فرآوری را انجام می‌دهند.

وی واردات کشور در بخش نخود را منتهی به لپه دانست و گفت: امسال برای اولین بار در استان کرمانشاه بذر لپه در قالب کشاورزی قراردادی با ظرفیت ۱۰ هزار تنی برای تولید لپه اختصاص داده‌ایم که بخشی از واردات را کاهش می‌دهد.

فارس/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: