bazarnews

کد خبر: ۸۵۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
بلع دردناک عدم توانایی قورت دادن غذاها یا مایعات به سادگی است.

بلع دردناک عدم توانایی قورت دادن غذاها یا مایعات به سادگی است. افراد دچار این عارضه، در زمان غذا خوردن ممکن است احساس خفگی کنند یا دچار درد در ناحیه‌ی گلوی خود شوند. به این عارضه دیسفازیا نیز گفته می‌شود.

بلع دردناک می‌تواند مشکلات مختلفی برای فرد ایجاد کند و حتی جان او را به خطر بیندازد. بنابراین نیاز است در صورت مشاهده‌ی این علامت، برای بررسی علت زیربنایی آن با متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید.

علت‌های رایج ایجاد شدن بلع دردناک

جالب است بدانید که بیشتر از ۵۰ ماهیچه و عصب درگیر عمل خوردن می‌شوند. بنابراین زمانی که فرد تلاش می‌کند غذا یا مایعات را وارد بدن کند، مشکلات مختلفی می‌توانند باعث ایجاد مشکل شوند. رایج‌ترین علت‌های ایجاد شدن دیسفازیا شامل این موارد هستند:

رفلکس معده:

علائم و نشانه‌های رفلکس معده زمانی ایجاد می‌شوند که اسید معده به سمت دهان بازمی‌گردد و باعث ایجاد سوزش، درد معده و نفخ می‌شوند. رفلکس معده می‌تواند دلیلی برای ایجاد مشکلات بلع نیز باشد.

سوزش سر دل:

سوزش سر دل اصطلاحی است که در زمانی به کار می‌رود که فرد احساس می‌کند قفسه‌ی سینه‌اش دچار سوزش شده است. معمولاً این احساس همراه تلخی دهان و دیسفازیا ایجاد می‌شود.

اپیگلوتیز:

این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که اپیگلوت فرد دچار التهاب می‌شود. این عارضه بسیار خطرناک است و فرد مبتلا باید سریعاً به اورژانس پزشکی منتقل شود.

گواتر:

تیروئید غده‌ای است که در گلو و در مجاورت مری قرار گرفته است. عارضه گواتر که باعث بزرگ شدن این غده می‌شود می‌تواند باعث بلع دردناک شود.

سرطان:

مبتلا شدن به سرطان‌های مختلف نیز می‌توانند باعث ایجاد مشکلات مرتبط با خوردن غذا شوند. سرطان معده و سرطان مری، باعث ایجاد شدن سلول‌ها و تومورهای مختلف در بافت دستگاه گوارش می‌شوند. معمولاً سرطان معده در مراحل اولیه‌ی شکل‌گیری تشخیص داده نمی‌شود و به همین علت به اندام‌های مجاور مانند مری منتقل می‌شود. با خواندن این مطلب نگران نشوید این مورد تنها یک عامل ممکن است تنها پزشک می‌تواند علت مشکل شما را مشخص کند.

هرپس مری:

ایجاد هرپس و التهابات در بافت مری نیز می‌توانند باعث بلع دردناک شوند. این التهابات معمولاً به دلیل عفونت‌های ویروسی اتفاق می‌افتند.

توده‌ی تیروئیدی:

توده‌های تیروئیدی مجموعه‌ی سلولی هستند که ممکن است در بافت غده‌ی تیروئید دیده شوند و عارضه‌ی دیسفازیا را ایجاد کنند.

انواع مشکلات بلع

عمل بلع در چهار مرحله اتفاق می‌افتد: دهانی اولیه، دهانی، حلقی و مری. مشکلات بلع می‌توانند در هرکدام از این مراحل ایجاد شوند و به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند:

دیسفازیای دهانی-حلقی

بلع دردناک دهانی-حلقی به علت ایجاد شدن مشکلات در عصب‌ها و ماهیچه‌های گلو ایجاد می‌شوند. عارضه‌های مختلفی می‌توانند عضلات را ضعیف کنند و در نتیجه، عمل غذا خوردن برای فرد مشکل می‌شود. بیشتر علت‌های ایجاد دیسفازیای دهانی-حلقی، به دستگاه عصبی مرتبط هستند:

عارضه ام اس

پارکینسون

از بین رفتن عصب‌ها در اثر جراحی یا پرتو درمانی

سندرم پست پولیو

سرطان گردن نیز عامل دیگری است که می‌تواند موجب ایجاد شدن این نوع از دیسفازیا شود. برای تشخیص علت تنها پزشک می‌تواند به شما کمک کند. به هیچ عنوان پیش از ملاقات با پزشک و انجام دادن آزمایش نگرانی و دل مشغولی برای خود ایجاد نکنید.

دیسفازیای مری

دیسفازیای مری می‌تواند باعث شود افراد احساس کنند چیزی درون گلویشان گیر کرده است. این عارضه معمولاً به یکی از دلایل زیر اتفاق می‌افتد

منقبض شدن قسمت پایینی مری

سفت شدن مری

وجود شی خارجی در مری

التهاب یا عفونت بافتی

زخم شدن مری به علت عفونت‌های مزمن یا پرتو درمانی

علائم مهمی که باید به آن‌ها توجه کنیم

برای مشخص شدن نوع عارضه‌ای که فرد با آن درگیر است، علاوه بر بلع دردناک، باید به علائم دیگر نیز توجه کرد. معمولاً مشکلات بلع با یکی از این نشانه‌ها همراه است:

افزایش ترشح بزاق

خش‌خش سینه

احساس گیر کردن چیزی در گلو

کاهش چشمگیر وزن

سوزش سر دل

سرفه یا احساس خفگی در زمان غذا خوردن

ناتوانی در قورت دادن غذاهای خشک

این علائم می‌توانند باعث شوند فرد ترجیح دهد غذا نخورد یا اشتهای خود را از دست بدهد. کودکانی که دچار بلع دردناک هستند معمولاً این علامت‌ها را نیز نشان می‌دهند:

از خوردن غذا امتناع می‌کنند

غذا یا مایعات از دهانشان بیرون می‌ریزد

در زمان غذا خوردن نمی‌توانند خوب نفس بکشند

وزنشان کم می‌شود

به طور کلی، بلع دردناک می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی باشد بنابراین در صورت بروز علائم آن، مشورت با پزشک ضرورت پیدا می‌کند. پزشک می‌تواند با بررسی علائم بهترین تشخیص را در نظر بگیرد.

 

بهداشت نیوز

برچسب ها: بلع ، قورت دادن ، بیماری
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: