bazarnews

کد خبر: ۸۵۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶
برخلاف تصور بسیاری از افراد، سرطان معده با وجود خطرناک بودن، در صورت تشخیص زودهنگام درمان می‌شود.

دکتر اورنگ ایلامی افزود:از نشانه‌های سرطان معده می‌توان به احساس درد به ویژه در قسمت فوقانی شکم، بزرگ شدن شکم به علت تجمع مایع در شکم، حس سیر شدگی زودهنگام حتی پس از خوردن مقدار کمی غذا، کاهش اشتها، کاهش وزن شدید، خستگی و ضعف طولانی مدت و دفع مدفوع سیاهرنگ که نشانه وجود خون در دستگاه گوارش است، اشاره کرد.

وی گفت: سرطان معده اغلب با مشکلات معمول و به نسبت بی خطر معده، مانند حالت تهوع عادی، اشتباه گرفته می‌شود و این یکی از دلایل خطرناک بودن این بیماری محسوب می‌شود.
دکتر ایلامی با اشاره به مصرف سیگار و الکل به عنوان دو عامل خطر ابتلا به سرطان معده اظهار داشت: همچنین به طور کلی، افراد بالای ۴۰ سال و افرادی که سابقه فامیلی ابتلا به سرطان یا سابقه جراحی معده دارند، بیشتر از افراد دیگر در معرض سرطان معده هستند.
وی گفت: هر چند اغلب این بیماری زمانی تشخیص داده می‌شود که شرایط بیمار وخیم است، اما گروه‌های در معرض خطر باید از سوی پزشک مورد معاینه منظم و دوره‌ای قرار بگیرند، زیرا در صورتی که سرطان در مراحل ابتدایی شناسایی شود، امکان درمان وجود دارد.
ایلامی افزود: تشخیص بیماری با استفاده از آندوسکوپی، سی تی اسکن و نمونه برداری انجام می‌شود.
وی گفت: اگر در مراحل اولیه بیماری، زخم بدخیمی در معده دیده شود، با اقدامات آندوسکوپیک می‌توان زخم را برداشت و در صورتی که بیماری کمی پیشرفته‌تر باشد، با عمل جراحی یا شیمی درمانی و رادیوتراپی بیمار را تحت مراقبت و درمان قرار داد، اما در مراحل پیشرفته بیماری، تنها می‌توان از درمان‌های تسکینی دارو و شیمی درمانی برای کاهش درد و عوارض بیماری بهره گرفت.
دکتر ایلامی با اشاره به اینکه سرطان معده یکی از شایع‌ترین سرطان‌های گوارش است، افزود: این بیماری در مجموع، جزو سرطان‌های شایع در مردان و بانوان ایرانی است و سالانه سبب مرگ و میر تعداد بسیاری از هموطنان می‌شود.
وی با بیان اینکه زمینه ابتلا به سرطان معده به طور قابل توجهی به شیوه زندگی و نوع تغذیه وابسته است، گفت: مطالعات نشان داده ایمنی در برابر سرطان معده با حفظ و رعایت بهداشت و شست و شوی دقیق مواد غذایی، استفاده از غذا‌ها به صورت آب پز، نگهداری از غذا‌ها در یخچال و نه در محیط باز، مصرف قابل توجه میوه و سبزی و کاهش مصرف غذا‌های دودی و نمک سود شده، می‌تواند در کاهش ابتلا به سرطان معده بسیار موثر باشد.
این عضو هیات علمی دانشگاه هشدار داد: مصرف زیاد گوشت دودی، نمک، مصرف زیاد ترشی و غذا‌هایی که بیرون از یخچال نگهداری شده اند، در ایجاد سرطان معده نقش دارند.

 

منبع : IRIB NEWS AGENCY | خبرگزاری صدا و سیما

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: