bazarnews

کد خبر: ۸۶۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
بلومبرگ منتشر کرد؛
افزایش تحقیقات درباره سرطان، مطرح شدن گزینه‌های جایگزین گوشت قرمز در وعده‌های غذایی و فناوری‌های خانه‌های هوشمند از جمله پیشرفت‌های زمان ما است. اما کدام کشور‌ها در مواردی چون تحقیق و توسعه، ثبت اختراعات، تکنولوژی‌های پیشرفته و هرآنچه که با پرورش نوآوری در ارتباط است، اول هستند؟
گروه بین الملل بازارنیوز-یاسین بستوانچی؛ مطابق رتبه بندی بلومبرگ، کشور کره جنوبی در سال ۲۰۲۱ رتبه اول را کسب کرده است. این در حالی است که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰، آلمان در رتبه اول جای داشت. آمریکا نیز برای اولین بار، طی ۲ سال، ۳ رتبه سقوط کرد و با قرار گرفتن در رده یازدهم، از ۱۰ رتبه برتر خارج شد.

این رتبه بندی بر اساس شاخص‌هایی مانند بودجه تحقیق و توسعه، تعداد درخواست‌های ثبت اختراع و تعداد شرکت‌های با فناوری پیشرفته است. طبق نمودار، کره جنوبی از ۱۰۰ امتیاز ممکن، ۹۰.۴۹ امتیاز را کسب کرده است. همچنین هلند با ۴ و دانمارک ۲ رتبه صعود، بیشترین صعود را در بین ۱۰ کشور برتر داشته اند.

کره در صدر نوآورترین اقتصاد‌های جهان / رتبه ۶۰ ایران در بین ۱۱۱ کشور
 
نعمتی به نام «ویروس کرونا»
یکی از دلایل حضور برخی کشور‌ها در این جدول، مسئله مبارزه با ویروس کرونا است. در حقیقت تلاش‌ دولت‌ها برای مهار این ویروس، موجب ایجاد زیرساخت‌هایی شده که رشد کشور‌ها را در پی داشته است. همچنین کاترین مان، اقتصاددان ارشد جهانی بر این باور است که در سال ۲۰۲۰ به واسطه شیوع ویروس کرونا، اهمیت اصول نوآوری افزایش یافته است.

شایان ذکر است که بیشتر اطلاعات بلومبرگ، مربوط به قبل از بحران ویروس است. این در حالی است که شرکت‌هایی مانند فایزر، از نماد‌های نوآوری در سال گذشته آمریکا هستند ولی آمریکا در جدول سقوط کرده است.
کره در صدر نوآورترین اقتصاد‌های جهان / رتبه ۶۰ ایران در بین ۱۱۱ کشور

به گفته پاول رومر اقتصاددان برنده جایزه نوبل، این ویروس نوآوری‌های زیادی را به بار آورده است. وی در مثالی می‌گوید: مقامات دولتی در ووهان برای اولین بار نشان دادند که آزمایش کرونای ۱۰ میلیون نفر از ساکنان یک شهر، امکان پذیر است و این مسئله، یک نوآوری در بهداشت عمومی بود.
 
چرا کره، سنگاپور و سوئیس ۳ کشور برتر هستند؟
بازگشت کره به جایگاه اول، به دلیل افزایش ثبت اختراع و همچنین عملکرد قوی در تحقیق و توسعه است. لی کیونگ موک، استاد مدیریت بازرگانی در دانشگاه ملی سئول اعتقاد دارد که تحقیق و توسعه برای آینده بسیار ضروری است.

در رده دوم سنگاپور قرار دارد و اختصاص بودجه برای کمک به کارگران و شرکت‌ها در جهت روی آوردن به اقتصاد دیجیتال، و همچنین نمره‌ی بالا در تولید و آموزش عالی پیشرفته در این کشور موجب رقم خوردن این نتیجه برای سنگاپور شده است.
 
همچنین سوئیس در سال‌های اخیر پیشروی خود در فناوری‌های مالی و بیولوژیکی را نشان داده و خود را به رتبه اول نزدیک‌تر کرده است.
 
 
آلمان و هشدارهایی که جدی گرفته نشد / علت سقوط آمریکا و چین چیست؟
از دست دادن صدر توسط آلمان، به دنبال هشدار یورگن میکلس اقتصاددان ارشد آلمانی رقم خورد. او گفته بود: آلمان فاقد کارگران ماهر و استراتژی مناسب برای فناوری در زندگی نسل‌های بعدی است.

درباره آمریکا و چین به عنوان دو اقتصاد بزرگ، باید گفت اغلب نوآوری‌های جهان متعلق به این دو کشور است، ولی جنگ و نزاع آن ها بر سر مالکیت معنوی کالاهای تولیدی، زیان رسان بوده است. این درگیری موجب شده که هر دو از دیگر جوانب رشد در این جدول غافل، و هردو دچار سقوط شوند.
 
کره در صدر نوآورترین اقتصاد‌های جهان / رتبه ۶۰ ایران در بین ۱۱۱ کشور

سال گذشته بنیاد ملی علوم آمریکا طی گزارشی نوشت: در مقطعی آمریکا رهبر بی رقیب در علوم مختلف و به ویژه مهندسی بود. اما اکنون نقش کمتری را در این زمینه‌ها بازی می‌کند. در حقیقت این امر دو دلیل دارد. دلیل اول سیاست‌های دولت ترامپ در صدور ویزا برای مهاجران است که موجب شد بسیاری از دانشجویان برجسته خارجی نتوانند در آمریکا ادامه تحصیل دهند. دلیل دوم هم شیوع ویروس کرونا است که سفر‌های برون مرزی را به شدت کاهش داد.

البته جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا با سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد دلاری در زمینه تحقیق و توسعه، قول احیای مجدد تولید در آمریکا را داد. سیاستی که عنوان «نوآوری در آمریکا» را به خود اختصاص داده است.
 
جای خالی چین در بین ۱۰ کشور برتر
اقتصاد چین نسبت به رقبای خود، بهبود سریعتری پس از شیوع کرونا پیدا کرد، اما لغزش آن در شاخص‌های نوآوری، بیانگر مسائلی طولانی مدت مانند فرسایش تولید است. جایی که رقبای منطقه‌ای چین مانند ویتنام و بنگلادش جای آن را گرفته اند.
 
 
پدیده ای به نام هندوستان/ رتبه ۶۰ ایران در بین ۱۱۱ کشور
از دیگر پیشرفت کنندگان در شاخص امسال می‌توان به هندوستان اشاره کرد که برای اولین بار از سال ۲۰۱۶، به ۵۰ کشور برتر راه پیدا کرد. گفتنی است الجزایر و آرژانتین از جمله کشور‌هایی بودند که بیشترین سقوط را داشتند.

گفتنی است روند رتبه بندی ۲۰۰ کشور توسط بلومبرگ، در ۷ دسته صورت گرفته است و کشور‌هایی که اطلاعات مربوط به حداقل ۶ دسته را گزارش نکرده بودند، حذف شدند. در حال حاضر فقط ۱۱۱ کشور در این لیست حضور دارند و بلومبرگ ۶۰ اقتصاد برتر را منتشر کرده است. رتبه ایران در این جدول، ۶۰ است.
کره در صدر نوآورترین اقتصاد‌های جهان / رتبه ۶۰ ایران در بین ۱۱۱ کشور
کره در صدر نوآورترین اقتصاد‌های جهان / رتبه ۶۰ ایران در بین ۱۱۱ کشور
کره در صدر نوآورترین اقتصاد‌های جهان / رتبه ۶۰ ایران در بین ۱۱۱ کشور
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: