bazarnews

کد خبر: ۸۶۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹
کارآفرین و مؤسس شرکت دارویی «هورتاش دانه کارمانیا» با تأکید بر اینکه برخی مشاغل در کشور اشباع شده است، به دانش‌آموختگان رشته شیمی پیشنهاد کرد که به دنبال تولید مواد اولیه بروند و کارآفرین شوند.

استخدام شدن معمول‌ترین خواسته و روش کاریابی ما ایرانی‌هاست؛ روشی بسیار غلط و اشتباه که حتی گریبان نخبگان دانشگاهی کشور را نیز گرفته است. همه تلاش می‌کنند با بهترین نمره و مدرک تحصیلی در یک نهاد استخدام شوند، در حالی که کشورهایی موفق و پویا هستند که افراد به ویژه نخبگان آنها تلاش کنند، کار بیافرینند و استخدام کنند نه اینکه استخدام شوند. البته خوشبختانه در کشور ما نیز با تأسیس مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها، موضوع ایده‌پردازی و خلاقیت و تلاش برای تبدیل ایده به محصول در حال رونق گرفتن است. در این مسیر بانوان ما نیز بسیار پرتلاش ظاهر شده‌‌اند.

نگاهی به تحولات زنان در عرصه‌های مختلف نشان می‌‌دهد که زنان جامعه ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی جایگاه حقیقی خود را به‌دست آوردند و با حضور در عرصه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ورزشی نشان دادند که اعتقادات دینی و ارزش‌های اسلامی نه تنها مانع شرکت آنها در فعالیت‌های علمی و اجتماعی و ... نیست بلکه این فعالیت‌ها را در جهت صحیح هدایت می‌‌کند و به‌عنوان سفیر و‌ مبلغ الگوی زن ایرانی اسلامی را ترویج و اشاعه می‌دهند. زنان ایرانی نه تنها قله‌های علم و دانش را درنوردیدند بلکه پا را فراتر نهاده و در عرصه کارآفرینی نیز با ورود جدی خود زمینه‌ساز تحولات شگرفی شدند.

الهه مصدق، کارآفرین حوزه دارویی، یکی از بانوان موفق در زمینه کارآفرینی است. او با تأسیس شرکت «هورتاش دانه کارمانیا»(به معنای دانه همیشه سبز کرمان) در شهر کرمان به کارآفرینی در زمینه سنتز ترکیبات دارویی وارداتی اقدام کرده و در واقع کار وی مهندسی معکوس داروهای وارداتی و بومی‌سازی داروهاست.

وی در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص فعالیت خود گفت: ما بر روی سنتز داروهای نوترکیب و داروهای جدید از جمله مشتقات جدید داروهای ضد سرطان، فاکتور رشد و پماد سوختگی فعالیت می‌کنیم و برای اولین بار در جهان موفق به سنتز پماد سوختگی شده‌ایم و‌ در حال انجام کارهای کلینیکال آن هستیم و داروهای وارداتی را بومی‌سازی می‌کنیم.

بازارهای کار اشباع شده!

وی که فارغ‌التحصیل دکترای شیمی عالی و استاد دانشگاه در شهر کرمان است، درباره اینکه بسیاری از تحصیل‌کردگان رشته شیمی معتقدند که بازار کار این رشته اشباع شده است، گفت: درست است. بازار کار رشته شیمی تا حدودی اشباع شده؛ البته برای کسانی که می‌خواهند در یک نهاد، دانشگاه یا سازمان استخدام شوند؛ یعنی برای پشت میزنشینی اشباع شده است. به همین دلیل دانش‌آموخته شیمی باید کارآفرین باشد و وظیفه تحصیل‌کرده شیمی یا داروساز شیمی یا شیمی دارویی کارآفرینی است. همیشه به دانشجویانم می‌گویم که نیازسنجی کنید و ببینید صنایع داروسازی ما به چه چیزی نیاز دارد و شما که رشته شیمی می‌خوانید می‌توانید چه نیازی را برطرف کنید.

این کارآفرین کشورمان ادامه داد: من رشته شیمی دارویی را در دانشگاه کرمان راه‌اندازی کردم و درصدد بودم که رشته‌های کاربردی را در منطقه جنوب شرق کشور برای رفع نیازهای این منطقه فعال و دانشجویانی را تربیت کنم که بخشی از بازار کار کشور را تأمین کنند، اما در ادامه فعالیت‌هایم به این فکر کردم که در این حوزه چه کرده‌ام؟ آیا کار من صرفاً چاپ چند مقاله است یا می‌توانم بخشی از نیازهای دارویی کشور را رفع کنم؟ به همین دلیل تخصصم را به کار گرفتم و به دنبال تأسیس شرکت رفتم و شاگردان برترم را هم در آن استخدام کردم.

وی در پاسخ به اینکه چه محصولاتی را وارد بازار کرده‌اید؟ گفت: به صورت نیمه‌تجاری در حال فعالیت هستیم. البته برای تولید پماد با قابلیت ضد سوختگی و آنتی‌باکتریال با خاصیت درمان زخم بستر، زخم جراحی و درمان سرطان پوست، سرمایه‌گذار جذب و امکان تجاری‌سازی محصول فراهم شده است.

مصدق در پاسخ به این سؤال که آیا وعده‌های مسئولان در حمایت از تولید داخلی و ایده‌های برتر حقیقت دارد؟ اظهار کرد: در پارک‌های علم و فناوری حمایت‌ خوبی صورت می‌گیرد و کسی که ایده نوآورانه‌ای داشته باشد ابتدا وارد مرکز رشد می‌شود و مرحله پیش‌رشد را می‌گذراند و سپس وام قرض‌الحسنه ۱۵ میلیون تومانی و امکانات اولیه مثل دفتر کار، کامپیوتر و ... به او داده می‌شود و مشاوران پارک نیز به آنها کمک می‌کنند. ایده‌پردازان امکان گذراندن کارگاه‌های آموزشی رایگان را دارند و آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند تا وارد مرحله رشد ‌شوند که در این مرحله نیز به شرکت‌ها وام داده می‌شود. البته برخی شرکت‌ها مانند شرکت ما که دارویی است، به حمایت‌ بیشتری نیاز دارند؛ برای مثال برای راه‌اندازی یک خط تولید نیازمند چند میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هستیم، ولی برای شرکت‌های کوچک‌تر حمایت‌های مذکور کافی است.

مشکل یک بانوی کارآفرین

وی مهم‌ترین مشکل یک بانوی کارآفرین را برای راه‌اندازی یک مرکز، کسب مجوزهای مورد نیاز از وزارت بهداشت دانست و افزود: گرفتن مجوز روندی طولانی دارد و معمولاً بین یک تا دو سال طول می‌کشد. همچنین به سرمایه‌گذاری سنگینی نیاز است و باید بخش خصوصی یا دولتی از ما حمایت کند تا بتوانیم کارخانه را راه‌اندازی کنیم و از آنجا که کشور در بحث دارویی دچار مشکل است دولت هم باید حمایت‌ کند.

مصدق خطاب به بانوانی که در رشته‌هایی درس خوانده‌اند که اکنون از نظر شغلی اشباع شده‌اند، گفت: به افرادی که شیمی خوانده‌اند می‌گویم که به هیچ وجه این رشته اشباع نشده و کارخانه‌های ما به شدت نیازمند مواد اولیه و حد واسط‌ها هستند. مواد دارویی وارداتی است و اگر به سمت تولید مواد اولیه بروند، به شدت از این مواد استقبال می‌شود. پس منتظر نباشند که کسی آنها را استخدام کند و مطمئن باشند که موفق خواهند شد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: