bazarnews

کد خبر: ۸۶۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
ظریف:
وزیر امور خارجه گفت: اروپا بدهکار مردم ایران است.

گروه بین الملل بازارنیوز؛ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (یکشنبه) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به تشریح آخرین تحولات حوزه سیاست خارجی پرداخت. رییس دستگاه دیپلماسی ضمن تبریک دهه فجر و روز نیروی هوایی، ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) را نیز تبریک گفت.

هنوز دولت بایدن نتوانسته است کاملا تصمیم بگیرد چه کار می‌خواهد بکند 

وزیر خارجه بیان کرد: بایدن باید تصمیم بگیرد. احساس می‌کنم، هنوز دولت بایدن نتوانسته است کاملا تصمیم بگیرد چه کار می‌خواهد بکند و از حرف‌های بالا پایینی که می‌زنند مشخص است. آنها باید یک تصمیم را بگیرند و اینکه آیا می‌خواهند سیاست ترامپ را ادامه دهند یا سیاست جدیدی را انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه خودشان گفتند سیاست ترامپ شکست خوره بود و قصد نداریم سیاست ترامپ را ادامه دهیم، اظهار داشت: اگر قصد ندارند آن سیاست را ادامه دهند باید از آن سیاست جدا شوند. آن سیاست جواب نداده و شکست خورده است. 

ظریف خاطرنشان کرد: تحلیلم این است که هنوز دولت بایدن نتوانسته برای خودش تصمیم بگیرد که چه کار می‌خواهد بکند و حرف‌های کلی و بی مبنا و بی پایه می‌زند. فکر می‌کنم هنوز فرصت دارند که این تناقض گویی‌هایی که بین حرف‌های خودشان است را اصلاح کنند.

 اروپایی‌ها بدهکار مردم ما هستند

ظریف تصریح کرد: برجام با توجه به عدم موافقت راجع به سایر موضوعات نهایی شد و توافقی که یک بار به نتیجه رساندیم دوباره بحث نمی‌کنیم. اینکه برخی‌ها به خاطر اینکه بدهکاری خود را بپوشانند، ادعای طلبکاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها بدهکار مردم ما هستند، اظهار داشت: اروپایی‌ها نشان دادند که نه تنها قدرتی در برابر شرکت‌های خود ندارند و شرکت‌های آنها به جای اینکه به پایتخت‌های خودشان گوش کنند به واشنگتن گوش می‌کنند. این را اروپایی‌ها باید درمان کنند. برای اینکه دست پیش را بگیرند که پس ندهند، حرف‌های دیگری را می‌زنند.

وزیر خارجه خطاب به اروپایی‌ها خاطرنشان کرد: شما بروید مشکل خودتان را حل کنید. این مشکل را حل کنید که الان ماکرون گفته ما در مورد چین نباید دنباله رو آمریکا باشیم. اروپایی‌ها باید این مشکلات استراتژیک راهبردی را حل کنند که دنباله رو نباشند. 

قبل از اینکه آمریکا به تعهداتش برگردد، به تعهداتمان برنمی‌گردیم

وی درباره برخی مطالب منتشر شده در تعدادی از رسانه‌های خارجی و اینکه مثلا قرار است تحریم‌ها کاملا لغو نشود و ایران مقداری نفت بفروشد و در قبال آن به تعهداتش بازگردد،  تصریح کرد: ایران قبل از اینکه آمریکا به تعهداتش برگردد، به تعهداتش برنمی‌گردد. آمریکا باید این را بداند کشوری که نقض کرده آمریکا بوده و آمریکا تعهداتش را اجرا کند. اینکه بخواهند اقدامات مثبتی کنند و آن را ارائه دهند، ما به اقدامات آنها دقت می‌کنیم. ولی همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، بازگشت ایران به تعهداتش زمانی خواهد بود که مشکلی که براساس آن ما ماده ۳۶ را اعمال کردیم آن مشکل برطرف شود.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: برجام را با چشم باز و بدون اعتماد به طرف مقابل مذاکره کردیم و مشخص کردیم که اگر طرف مقابل تعهداتش را انجام نداد، ما می‌توانیم این اقدامات را انجام دهیم. 

آمریکا نمی‌تواند برای ما تعیین کند که چقدر نفت بفروشیم

ظریف همچنین تصریح کرد: راستی آزمایی خیلی راحت است و ما باید نفت بفروشیم و پول نفت را نیز برگردانیم و نفت را هر مقدار که می‌خواهیم بفروشیم. آمریکا نمی‌تواند برای ما تعیین کند که چقدر نفت بفروشیم و یا اینکه چه میزان از پول آن را برای چه کاری برگردانیم.

وزیر خارجه گفت: برجام کاملا واضح است. هیچ محدودیتی در فروش نفت و بازگرداندن پول نفت نداریم. البته تعهدات آمریکا در برجام فقط نفت و پول نفت نیست و آمریکا یکسری تعهداتی دارد که دیوان بین‌المللی دادگستری حتی اگر برجامی هم نبود این کشور را متعهد کرده است که انجام دهد.

وی افزود: تایید صلاحیت دیوان دادگستری در موضوع عهدنامه مودت ثابت کرد که ایران کشوری قانونمدار است و آمریکا کشور قانون شکنی است. برای ما باعث تاسف است که آقای بایدن هم مجبور شده از تصمیم دیوان اظهار تاسف کند. در حالی که دیوان بین‌المللی دادگستری به یک توافقنامه معتبر بین ما و آمریکا استناد کرده است و گفته من حق شنیدن شکایت ایران را دارم.

فاصله زیادی با تمام شدن توافق با چین نداریم

رییس دستگاه دیپلماسی همچنین درباره آخرین وضعیت نقشه راه ۲۵ ساله با چین اظهار داشت: در سفر اخیرم به چین آقای «وانگ یی» وزیر خارجه این کشور درباره پیشنهاد متقابلی که ایران داده بود گفت ما در حال نهایی کردن پیشنهاد ایران هستیم. احساس می‌کنم فاصله زیادی با تمام شدن توافق و بعد طی مراحل نداریم.

 اعزام رایزن بازرگانی توسط وزارت صمت صورت می‌گیرد

ظریف درباره ساختار وزارت خارجه نیز خاطرنشان کرد: رایزن بازرگانی را باید وزارت صمت بفرستد. ما وظیفه هماهنگی داریم و معاون اقتصادی متمرکز است و یکی از تجربیات موفق ما تجدید ساختار بود. ما کمتر در حوزه اقتصادی متمرکز شدیم و در حوزه های میدانی بیشتر تمرکز داشتیم و الان می‌توانیم تلاش کنیم آن تمرکز به حوزه اقتصادی ترجمه شود و نیازمند ایجاد یک توازن بین میدان و اقتصاد هم هستیم.

وزیر خارجه درباره آخرین خبرها از قره باغ گفت: برداشتم این است که نگاه همه رو به جلوست و همه می‌خواهند راهی را پیدا کنند که گذشته تکرار نشود. امیدواریم از طریق این کنسرسیوم با مشارکت پنج یا شش کشور و تلاش داریم هر شش کشور مشارکت کنند و رایزنی می‌کنیم که بشود زمینه‌هایی را ایجاد کنیم که بازگشت به گذشته ممکن نباشد و ان‌شاءالله در این زمینه موفق شویم و این به نفع همه است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: