bazarnews

کد خبر: ۸۶۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰
رئیس مرکزتحقیقات کشاورزی و آموزش منابع طبیعی سیستان گفت: وجه به دسترسی کشاورزان منطقه به بذر با خصوصیات مطلوب نقش مهمی در بهبود کیفیت محصول و به دنبال آن افزایش درآمد برای بهره برداران حوزه کشاورزی دارد. لذا در بحث تامین امنیت غذایی و تولید پایدار می تواند معرفی ارقام اصلاح شده و فعالیت های به نژادی یکی از عامل های موثر در تولید منطقه باشد.

دکتر نارویی راد اظهار کرد: انتخاب رقم مناسب، پرمحصول و سازگار با  اقلیم هر منطقه مهم‌ترین رمز دستیابی به عملکرد کمی و کیفی محصولات زراعی باغی است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و آموزش منابع طبیعی سیستان افزود: استفاده از بذرهای اصلاح شده به دلیل تحمل بالا در برابر تنش های زنده و غیر زنده در منطقه سیستان، می‌تواند روند افزایش بیماری ها و آفات را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات کشاورزی سیستان با سابقه طولانی در کار پژوهشی و معرفی ارقام اصلاح شده و مشارکت با موسسات تحقیقاتی مادر نقش بسیار مهمی داشته است بافزود: سال گذشته در منطقه سیستان کلیه ارقام بومی تا نزدیک به ۱۰۰ درصد دچار خسارت شدند ولی کشاورزانی که از توصیه‌های محققین مرکز و از ارقام اصلاح شده استفاده نمودند شاید خسارت‌شان به ۵ درصد هم نرسید و بعضی مزارع حتی هیچ‌گونه علایمی از خسارتی نداشتند.

نارویی راد گفت: طی سال زراعی گذشته مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سیستان در معرفی و مشارکت با موسسات تحقیقاتی ملی ارقام گندم سحر، جو نوبهار و در گیاه  روغنی کلزا ارقام آسا، روشنا و آرام و ارقام علوفه‌ای در گیاه سورگوم رقم فومن و هم‌چنین در حوزه سبزی و صیفی خربزه رقم فیروزی ۹۹  نقش مهمی داشته است.

ایسنا/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: