حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در نشست خبری معاونان وزارت کشور ضمن تبریک دهه فجر با اشاره به عملکرد دولت گفت: با توجه به اعتباراتی که از دولت و مجلس به وزارت کشور تعلق گرفته، حدود ۳۰۰ کیلومتر انسداد مرز و ۲۲۷ پاسگاه مرزی افتتاح شد؛ همچنین بیش از یک هزار کیلومتر جاده‌ بازی ایجاد شد؛ افزون بر این گاز رسانی و آبرسانی به ۳۲۵ پاسگاه مرزی خدمات ارائه شده است. با توجه با اعتباری که تخصیص داده شده امیدواریم خلا‌های مرزی شرق کشور نیز پوشش داده شود.

ذوالفقاری درباره صید ترال اظهار کرد: صید ماهی ترال از دیگر اتفاقاتی بود که در ایام اخیر شاهد آن بودیم که دستورالعمل‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است؛ دستورالعملی برای صید ترال به دولت ارسال شده که منافع همه در آن دیده شده است و امیدواریم تصویب شود.

او افزود: با هماهنگی وزارت خارجه حدود ۱۵۰۰ زندانی که در کشور‌های پاکستان، عراق و... زندانی بودند استرداد شدند که در اینجا دوران مجازات خود را بگذرانند؛ همچنین در حوزه مین زدایی حدود یک میلیون هکتار  زمین پاکسازی و در اختیار کشاورزان تعلق گرفت.

معاون امنیتی وزارت کشور با بیان اینکه لایحه توسعه و امنیت پایدار تدوین شده است، افزود: تدوین این نامه بازارچه‌های مرزی و سامانه فروش سوخت مرزی  برای مرز نشینان  تدوین شده که حدود ۲۰ درصد از فروش سوخت مرزی به ۸ استان تعلق گرفته و بناست سه استان آذربایجان شرقی اردبیل و خراسان شمالی به آن‌ها اضافه شود؛ همچنین ۱۵ بازارچه مرزی در سیستان و بلوچستان، کردستان آذربایجان و خراسان دیده شده است. 

او افزود: با همکاری وزارت کشور و وزارت خارجه حدود ۱۵۰۰ نفر از زندانیان ایرانی خارج از کشور به کشور مسترد شدند.

معاون امنیتی وزارت کشور در ادامه عنوان کرد: در خصوص پاکسازی مناطق آلوده به مین حدود یک میلیون هکتار پاکسازی و تحویل کشاورزان شد.

او گفت: پرونده ۴۹۷ نفر از شهروندان در مرز‌های مشترک با عراق تکمیل شد که ۹۵ مورد از آن مربوط به شهدا و ۴۰۲ مورد مربوط به جانبازان است.

ذوالفقاری ادامه داد: یکی از موضوعات بسیار مهم سامانه API است که الان در مرحله واگذاری به مجری است تا بتوانیم اطلاعات مسافرانی که به کشور سفر می‌کنند ثبت و مورد بهره برداری قرار گیرد.

او تصریح کرد: راه اندازی ۱۵ بازارچه مرزی به تصویب دولت رسید تا برای ساماندهی کولبران مورد استفاده قرار بگیرد و بتوانیم فعالیت مرز نشینان را در قالب فعالیت‌های مرزی کنترل کنیم.

معاون امنیت وزارت کشور در تشریح فعالیت‌های حوزه پدافند غیرعامل گفت: ۲۵ دوره آموزشی برگزار شد و ۵۰۰ نفر مربی مسلط به این حوزه در حال فعالیت‌های آموزشی هستند تا بتوانیم جامعه را برای شرایط متغیر آماده کنیم.

او با اشاره به فعالیت‌های وزارت کشور در ساماندهی اتباع خارجی اظهار کرد: در طول این مدت ۸ مرحله آمایش اتباع افغانستانی بین حدود ۸۵۰ هزار نفر صورت گرفت و ازدواج اتباع خارجی با ایرانی سازماندهی شد.

ذوالفقاری ادامه داد: در بخش اعطای تابعیت به افراد خاص، ۵۹۷ نفر توانستند آن را کسب کنند و قانون جدیدی در خصوص ارائه گرفتن تابعیت توسط فرزندان ماحصل مردان خارجی با زنان ایرانی تصویب شده که پرونده آن‌ها در حال بررسی است.

ذوالفقاری تصریح کرد: ضرورت یک سامانه کامل که بتواند موارد مربوط به اتباع خارجی را ثبت کند، تکمیل شد و الان مورد بهره برداری دستگاه‌های همراه است.

او در ادامه عنوان کرد: خدمات رسانی به صورت الکترونیکی شده در کمتر از ۱۰ دقیقه کارت آمایش برای افراد صادر خواهد شد.

 

افکارنیوز/