bazarnews

کد خبر: ۸۶۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
مدیر کل سیاستگذاری امور پژوهشی وزارت علوم دسترسی سریع، ارجاع‌دهی ساده، افزایش رویت‌پذیری و امکان دستیابی سامانه‌های پژوهشی به کتاب‌ها و مقالات را از مزایای کد شناسه DOR عنوان کرد.
 

محسن شریفی در آئین رونمایی از سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال، دسترسی سریع، ارجاع‌دهی ساده، افزایش رویت‌پذیری و امکان دستیابی سامانه‌های پژوهشی به کتاب‌ها و مقالات را از مهم‌ترین مزایای کد شناسه DOR برشمرد.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم در این جلسه با اشاره به اینکه سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال (DOR) در سطح بین المللی و در راستای تحقق جهش تولید در خدمات رسانی به جامعه علمی کشور، طراحی شده است، گفت: این کد یک کد منحصر به فرد برای هر شیء است که همانند اثر انگشت برای آن عمل می‌کند. کد بین‌المللی DOR به مقاله نشریه و همایش، کتاب، پایان‌نامه، آثار هنری، نرم افزار و … تعلق می‌گیرد. در واقع این شناسه همانند یک بارکد برای شناسایی اشیا عمل می‌کند. با دریافت کد DOR در سامانه الکترونیکی https://dorl.net/?AspxAutoDetectCookieSupport=۱ به شیء یک لینک اختصاص می‌یابد و دسترسی به اطلاعات آن همواره امکان‌پذیر می‌شود.

وی ادامه داد: سامانه صدور شناسه دیجیتال اشیا از جمله دستاوردهای مهم در حوزه علم و فناوری است که شناسنامه‌دار کردن فعالیت‌های علمی و پژوهشی کشور در طول تاریخ به خصوص آغاز جنبش علمی از ۲۰ سال گذشته است. بر این اساس، یکی از توصیه‌های مقام معظم رهبری در راستای شعار اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل در حوزه علم تحقق خواهد یافت؛ زیرا با وجود این سامانه ضرورتی به استفاده از سایر کدهای شناساگر خارج از کشور وجود ندارد.

شریفی در ادامه؛ دسترسی‌پذیری سریع و آسان‌تر به اطلاعات کامل کتاب شناختی مقاله‌ها و کارهای پژوهشی فقط با یک کلیک بر روی کد شناسه، ارجاع‌دهی ساده، شفاف و سریع با کمترین احتمال بروز خطا به فعالیت‌های علمی از جمله مقالات، افزایش رویت‌پذیری بیشتر مقاله و در نتیجه افزایش تعداد ارجاعات علمی؛ همچنین افزایش ضریب تأثیر و اعتبار نشریه، امکان دستیابی سامانه‌های پژوهشی و آموزشی دانشگاه‌ها به اطلاعات کتاب شناختی مقالات نشریات و همایش‌ها، شناسایی مالکیت معنوی و کاهش سرقت علمی، مکان‌یابی سریع محتوا و انتخاب سهل و با دقت آنها، دسترسی برخط به داده‌های تحقیقاتی را برای کشف، شناسایی و استفاده مجدد و سیاست‌گذاری در جهت اقتصاد مقاومتی و صرفه جویی ارزی (با توجه به هزینه ۳ دلاری هر کد شناسه) از مزایای این سامانه اعلام کرد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر سالانه بیش از ۶۵ هزار مقاله در نشریات مختلف کشور انتشار می‌یابد که با احتساب مقاله همایش‌ها بیش از ۱۰۰ هزار مقاله نمایه می‌شود. میزان هزینه مورد نیاز برای دریافت کد شناگر دیجیتال با احتساب ۳ دلار برای هر مقاله بیش از ۳۰۰ هزار دلار است که با رونمایی این سامانه، در هزینه ارزی صرفه جویی خواهد شد و با توجه به اینکه با سامانه فوق امکان صدور کد شناساگر دیجیتال برای مقالات سال‌های گذشته نیز وجود دارد، میزان کل هزینه ارزی صرفه جویی شده بیش از ۵ میلیون دلار می‌شود.

شایان ذکر است؛ در حال حاضر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، وب‌سرویس تولید شناسه DOR را برای سامانه‌های مدیریت نشریات ارائه کرده است که نشریات می‌توانند از سایت نشریه خود برای هر مقاله با یک کلیک درخواست شناسه کنند. برای برقراری ارتباط، شرکت پشتیبانی کننده نشریات می‌تواند این امکان را برای کاربران خود فراهم کند.

 

مهر/

برچسب ها: پژوهش ، مقاله ، بازارنیوز
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: