bazarnews

کد خبر: ۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹
لزوم بررسی دقیق محصولات تراریخته
چند سالی است که بحث محصولات تراریخته در کشورمان مطرح است اما با توجه به اثرات سوء آن نباید در خصوص تولید اینگونه محصولات شتابزده عمل کنیم.
بازارنیوز-  چند سالی است که بحث تولید محصولات تراریخته در کشورمان مطرح است اما با توجه به اثرات سوء آن نباید در خصوص تولید و عدم تولید آن شتابزده عمل کنیم بلکه همواره نیاز است که آزمایشات دقیقی مبنای کار ما در این حوزه باشد.

براین اساس، تولید محصولات دستکاری شده ژنتیکی در شرایط فعلی بر خلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی است چرا که در چنین شرایطی بسته های ژنی بیگانه به اقلام بومی کشورمان منتقل می شود.

در این میان به سراغ عضو هئیت رئیسه انجمن ارگانیک کشور رفتیم تا از مخاطرات و اثرات سوء آن بر انسان و محیط زیست با خبر شویم:

آزاد عمرانی عضو هئیت رئیسه انجمن ارگانیک ایران با اشاره به خطرات واردات محصولات تراریخته اظهار داشت: مخاطراتی که در قالب واردات محصولات تراریخته وجود دارد و از نظر ژنتیکی روی محصولات پیاده می شود تا حدود زیادی مبتنی بر اظهارات واردکنندگان و صادرکنندگان است.

وی افزود:لازم است ادعای شرکت های تولید کننده و وارد کننده درآزمایشگاه های بیوتکنولوژی بررسی و آزمایش شود.

لزوم بررسی دقیق محصولات تراریخته وارداتی

عمرانی با اشاره به آنکه تنها نباید به ادعای سلامت محصول در بازارهای جهانی اکتفا کرد، گفت: زمانیکه یک محصول و فرآورده غذایی به کشور وارد می شود ممکن است فعل و انفعالاتی بر روی آن انجام شود که  به اطلاع سیستم های نظارتی و مراکز بهداشتی نرسد و در نهایت به ضرر سلامت جامعه تمام شود.

وی با اشاره به نمونه گیری محصولات گمرکی بیان کرد: در کنار انجام آزمایشات لازم است که ارزیابی موردی در خصوص محصولات وارداتی گمرکی در یک بازه زمانی 3 الی 6 ماهه انجام شود تا از سلامت زنجیره غذایی مردم اطمینان حاصل نماییم.

 عمرانی افزود: در مقوله ثبت سفارش واردات و ترخیص کالا و انجام آزمایشات همواره لازم است که قوانین محتاطانه مورد اجرا قرار بگیرد و نباید تنها به اظهارات واردکنندگان اتکا کرد.

تسریع در صدور مجوز محصولات تراریخته به ضرر کشور تمام می شود
عمرانی با اشاره به تولید محصولات دستکاری ژنتیکی ادامه داد: در تولید محصولات تراریخته و روند صدور مجوز مطابق قانون ایمنی زیستی ابهامات زیادی وجود دارد به طوریکه در بخشی از این آیین نامه ها، دستورالعمل ها سهل و آسان دیده شده است.

وی در ادامه یادآورشد: یک تولید کننده  زمانیکه محصولی را تولید نموده می بایست ظرف مدت  سه هفته مستندات خود را برای دریافت مجوز ارائه نماید و از طرفی ممکن است سرعت و تسریع در صدور مجوز تولید محصولات در بلند مدت به ضرر کشور تمام شود.

 تاثیر مستقیم محصولات تراریخته در چرخه اکو سیستم

عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک کشور با اشاره به ارزیابی سیستم های بیوشیمیایی بیان کرد: بسیاری از مباحث مرتبط با سلامت محصولات در خصوص رخدادهای محصولات تراریخته ، تعداد نسخه های ژنتیکی ، نوع تراریزش و دستکاری ژنتیکی و درنهایت اخلال هایی که در سیستم های بیو شیمیایی و ارگانیک به وجود می آید بایستی در صدور مجوز تولید مورد ارزیابی قرار گیرد تا مخاطرات زیست محیطی به حداقل برسد.

وی با اشاره به تاثیر محصولات تراریخته بر روی چرخه اکو سیستم عنوان کرد: تاثیرات محصولات تراریخته در وهله اول بر روی چرخه اول اکوسیستم ها و باکتری ها در محیط زیست و بدن انسان است چنانچه در محیط زیست بسیاری از عناصر مورد نیاز خاک را تامین کرده و در نهایت موجب باروری خاک می شوند و می تواند تاثیرات جبران ناپذیری را به خاک و بدن انسان وارد کند از این رو بایستی تولید این دسته از محصولات مورد ارزیابی و بررسی دقیق قرار گیرد.

عمرانی در ادامه افزود: متاسفانه تا کنون منافع اقتصادی کشورهای تولید کننده و وارد کننده بر منافع اقتصادی کشاورزان و اثرات زیست محیطی ارجحیت داشته است لذا تا زمانیکه آزمایشات و بررسی های دقیق صورت نگیرد می بایست در واردات و تولید و توزیع محصولات تراریخته احتیاط نمود چرا که در غیر اینصورت امنیت غذایی افراد به خطر می افتد.

 لزوم بررسی و بازبینی محصولات ترایخته در کشورهای مختلف
وی افزود: آن چیزی که در دنیا تحت عنوان محصولات تراریخته وجود داردباید مورد به مورد بررسی و آزمایش شود و صرفا کاشت کلزا و سویا دلیلی نیست که هر محصولی را تولید نماییم.

عضو هئیت رئیسه انجمن ارگانیک با اشاره به اینکه اقبال عمومی نسبت به محصولات تراریخته کاهش پیدا کرده ، بیان کرد: تجربه امروز دنیا نسبت به محصولات تراریخته کاهش یافته و حال لازم است که ما به جهت گیری جهانی توجه نماییم چرا که تقاضا برای این محصولات کاهش یافته است.

عمرانی در ادامه بیان داشت: در واقع تنها نباید به شواهد علمی و اظهارات تولیدکنندگان بسنده کرد چرا که تولیدکنندگان تراریخته اظهاراتی متناقض به مراجع بهداشتی ارائه دادند و حال بایستی از نقطه صفر موضوعات و محصولات تراریخته را در کشورهای مختلف بررسی و بازبینی نماییم .

زنگ خطر تولید محصولات تراریخته به صدا درآمد
وی با اشاره به تولید محصولات ارگانیک بیان کرد: تمامی محصولات باغی و زراعی که در کشور تولید می شود قابلیت کشت و توسعه ارگانیک آن وجود دارد.

عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک کشور ادامه داد: حدود 60 سال گذشته، مجموع تولیدمحصولات  کشاورزی ارگانیک بوده اما هم اکنون که غذاهای تراریخته و مدرن وارد سفره های مردم شده به همان نسبت بیماری های صعب العلاج و بیماری هایی نظیر دیابت و سرطان و سکته های قلبی افزایش یافته است.

 توسعه مکانیزاسیون افزایش عملکرد در واحد سطح را به دنبال دارد
وی با اشاره به زنگ خطر تولید محصولات تراریخته عنوان کرد: با توسعه مکانیزاسیون و ماشین آلات پیشرفته باید به دنبال توسعه محصولات ارگانیک و عاری از سموم باشیم .

عمرانی در ادامه یادآور شد: کشاورزان برای افزایش عملکرد در واحد سطح استفاده بی رویه از سموم در مزارع خود را افزایش دادند و این درحالیست که با  اعمال روش های جدید و مدرن نیز دست یابی به عملکرد بالا در واحد سطح امکان پذیر است.

عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک کشور با اشاره به تضمین سلامت آحاد جامعه با توسعه محصولات ارگانیک گفت: باید به دنبال توسعه محصولات ارگانیک در سال اقتصاد مقاومتی باشیم تا امنیت غذایی کشور به خطر نیفتد.
باشگاه خبرنگاران جوان
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: