bazarnews

کد خبر: ۸۶۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
سازمان بسیج سازندگی استان قزوین با راه اندازی صندوق‌های قرض الحسنه اشتغالزا تا به امروز بیش از ۱۱ میلیارد تومان تسهیلات به هشت هزار و ۶۵۳ نفر پرداخت کرده است.

تحریم های ظالمانه و وجود مشکلات اقتصادی در کشور باعث شده است تا ایجاد اشتغال تبدیل به یکی از مهم ترین دغدغه ها و نگرانی های جوانان شود و آنها را برای پیدا کردن مسیری برای گشایش اقتصادی و معیشتی خود در فکر فرو برد.

در این میان، برخی از جوانان و مردم در همین شرایط اقتصادی دست از فعالیت بر نداشته و با دنبال کردن طرح هایی با موضوع اقتصاد مقاومتی به سمت اشتغال زایی رفته و علاوه بر خود برای تعدادی از افراد دیگر هم اشتغال ایجاد کرده اند.

در این زمینه یکی از مطالبات جدی کارآفرینان و جوانانی که ایده های مختلفی را برای ایجاد اشتغال در ذهن خود می پرورانند، پرداخت تسهیلاتی است که با بهره پایین صورت گرفته و از دیوان سالاری هم به دور باشد.

بر همین اساس، سازمان بسیج سازندگی با راه اندازی صندوق های قرض الحسنه اشتغالزا به دنبال تحقق این هدف جوانان است و در این زمینه هم تا به امروز گام های اساسی و جدی برداشته است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین در زمینه چگونگی فعالیت این صندوق گفت و گو را با سرهنگ مهدی صادق پور رییس سازمان بسیج سازندگی استان قزوین ترتیب داده است که متن آن به شرح ذیل است.

ایرنا.منظور از تشکیل صندوق های قرض الحسنه اشتغالزا چیست؟

صندوق های قرض الحسنه اشتغالزا ابزاری است که به وسیله آن توان افزایی برای مدیریت، پیشرفت و آبادانی با محوریت ایجاد اشتغال پایدار، پویایی مساجد با رویکرد اقتصاد مقاومتی و ایجاد فرصت های برابر برای افراد جامعه محقق می شود.

براساس این برنامه مردم محله های مختلف شهرها و روستاهای استان قزوین صندوقی را راه اندازی کرده و براساس سیاست های پیش بینی شده حرکت می کنند.

این برنامه چندین سال است که به عنوان یکی از برنامه ها مهم بسیج سازندگی در سراسر کشور قرار گرفته و تا به امروز هم با نتایج مطلوبی همراه بوده است، البته هدف گذاری سپاه برای آغاز این حرکت خیلی وسیع تر و گسترده تر است و نیاز به یک اقدام جهادی و تبلیغاتی دارد.

 

ایرنا. سپاه با راه اندازی صندوق قرض الحسنه اشتغالزا چه اهدافی را دنبال می کند؟

این طرح یکی از طرح های مهم بسیج سازندگی در راستای توسعه و ایجاد اشتغال است و چندین سال است که برای آن برنامه ریزی و اقدامات مطالعات دقیقی صورت گرفته است، مطالعاتی که در صورت تحقق ۱۰۰ درصدی آن کمک ویژه ای در زمینه ایجاد اشتغال پایدار خواهد بود.

از اهداف ایجاد صندوق های قرض الحسنه اشتغال زا می توان از تبدیل گروه های پس انداز صفر به تیم های کسب و کار و گروه های شغلی، تجمیع پس انداز خانوارهای عضو، افزایش درآمدهای خانوارهای کم درآمد از طریق پرداخت های وام های کوچک برای انجام فعالیت های درآمد زا و اشتغال، حذف واسطه ها و توسعه مشارکت عمومی نام برد.

بسترسازی برای بانک داری اسلامی، دسترسی آسان به منابع مالی، تقویت اقتصاد خانواده های کم برخوردار، اشتغال زایی و حمایت از کسب و کار، تقویت روحیه مشارکتی در کسب و کارهای مشارکتی و ایجاد ارزش آفرینی در محصولات تولیدی اعضای صندوق از دیگر اهداف مهم این طرح است.

 تلاش برای ایجاد ماهیت قانونی صندوق های قرض الحسنه مردم یار و اشتغال زا در قالب شرکت های تعاونی از دیگر اهداف این طرح است که بعد از ایجاد صندوق ها ایجاد می شود و در آنها بحث ایجاد اشتغال پایدار، فروش محصولات و چگونگی ورود به بازار توسط خود اعضا دنبال می شود.

ایرنا. ثبت نام و عضو گیری این صندوق ها به چه شکل است؟

اعضای صندوق های قرض الحسنه اشتغال زا را در وهله نخست مردان و زنان روستایی تشکیل می دهند که ساکن همان روستا هستند و حداقل سن برای عضویت آنها حداقل ۱۸ و حداکثر ۶۵ سال است.

تعداد اعضای صندوق حداقل باید ۴۰ نفر باشد و هر گروه هم باید ۲۰ نفر را بتواند ثبت نام و سازماندهی کنند.

ایجاد صندوق ها توسط ۲۶ نفر از تسهلیگرانی صورت می گیرد که تخصص و آموزش لازم در موضوعاتی مانند حسابداری، شیوه مشارکت های پژوهش محور و دوره های تسهیلگری را سپری کرده اند و در حال کمک رسانی هستند.

تلاش می کنم تا با فراهم کردن شرایط متعدد در ثبت نام و عضو گیری این صندوق ها تسهیل کنیم تا بدین وسیله مردم و علاقمندان بتوانند به راحتی در این صندوق ها عضو شوند.

 

ایرنا. تا به امروز چند صندوق قرض الحسنه ایجاد شده است؟ به واسطه این صندوق ها چه اقداماتی انجام شده است؟

خوشبختانه با توجه به تلاش تسهیلگران، حوزه های مقاومت بسیج و سایر دست اندرکاران تا به امروز ۳۶۰ صندوق قرض الحسنه اشتغال زا در استان قزوین با عضویت ۱۸ هزار و ۶۳ نفر ایجاد شده که امیدواریم این تعداد روز به روز افزایش پیدا کند.

به وسیله این صندوق ها تا به امروز بیش از ۱۱ میلیارد تومان تسهیلات به ۸ هزار و ۶۵۳ نفر پرداخت شده است.

با توجه به شرایط کرونایی کشور و افزایش مشکلات اقتصادی در بین قشر آسیب پذیر تسهیلات صندوق بیشتر به سمت معیشت سوق پیدا کرده است که امیدواریم با ریشه کن شدن ویروس کرونا و بهبود اوضاع اقتصادی کشور این تسهیلات در راستای برنامه اصلی پرداخت شود.

با این وجود تاکنون برای یک هزار ۹۱۰عنوان شغل جهت راه اندازی کارگاه های اشتغال تسهیلات پرداخت شده و تا به امروز ۹ تعاونی در راستای تکمیل زنجیره و اشتغال پایدار ایجاد شده که امیدواریم در آینده ای نزدیک به ۱۶ تعاونی برسد.

ایرنا. برای اجرای این طرح با چه دستگاه هایی تعامل دارید؟

مانند بسیاری از برنامه ها و فعالیت های بسیج سازندگی در این طرح هم خیران ورود جدی داشته اند و تا به امروز ۲۰۲ میلیون تومان به صورت قرض الحسنه در جهت توانمندسازی صندوق ها کمک کرده اند.

علاوه بر کمک خیران برای حمایت از صندوق ها و بالا بردن منابع مالی جهت پرداخت تسهیلات چندین تعامل با بانک ها و صندوق های قرض الحسنه داشتیم که یکی از این موسسات را صندوق کار آفرینی امید تشکیل می دهد که با هدف حمایت از توسعه و مشاغل پایدار در سطح روستاها در حال ارایه خدمت است.

علاوه بر این صندوق، بانک سپه تسهیلات تشویقی به صندوق های تازه تاسیس پرداخت کرده و بانک مهر ایران هم تسهیلاتی را برای صندوق های قرض الحسنه شهری پرداخت می کند.

امیدواریم با اجرای دقیق این طرح بتوانیم خدمتی شایسته ای در زمینه ایجاد اشتغال برای جوانان و مردم استان قزوین فراهم کنیم.

ایرنا/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: