bazarnews

کد خبر: ۸۶۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵
عابدینی، کارشناس کشاورزی با بیان اینکه در استان سمنان داشته‌های علمی خوبی در زمینه کشاورزی نوین و مقابله با سرمازدگی وجود دارد، اما نتوانسته‌ایم این تحقیقات را به سطح اراضی بیاوریم، گفت: ارتباط بین علم و تولید در کشاورزی استان بسیار ناچیز است.

رسول عابدینی با بیان اینکه کشاورزی استان سمنان از لحاظ خشکسالی، سرمازدگی، آفات و … ضربات فراوان اقتصادی را طی سال‌های اخیر به خود دیده که در عین تأسف باید اعلام کرد راهکار برون رفت از آن از لحاظ علمی نیز در استان وجود دارد اما به کار گرفته نمی‌شود، بیان کرد: داشته‌های علمی و فناوری و همچنین نیروی متخصص خوبی در حوزه کشاورزی وجود دارد اما از آن بهره‌ای نداشته ایم.

وی با بیان اینکه کارشناسان پهنه عمدتاً افرادی هستند که حتی دکترای علوم کشاورزی و دامداری و … دارند و استقرار مرکز تحقیقات کشاورزی، دانشکده کشاورزی و… همگی باعث شده تا ظرفیت‌های خوب علمی در استان سمنان وجود داشته باشد، افزود: متأسفانه ما در زمینه ترویج این داشته‌های علمی مشکل داریم.

تولید اقلام دیر گل ده
این کارشناس حوزه کشاورزی با بیان اینکه ده‌ها قلم انگور مقاوم به سرما در استان سمنان به خصوص در مرکز تحقیقات تولید شده اما چند نفر از کشاورزان ما از آن بهره می‌برند، بیان کرد: تا تحقیقات ترویج نشود و به سطح تولید نرسد نمی‌توانیم ادعا کنیم که تولیدات کشاورزی ما توانسته‌اند مزیت‌های اقتصادی خوبی برایمان باشند.

عابدینی با بیان اینکه سال‌ها است که سرمازدگی محصولات ما را از بین می‌برد اما هیچکس هیچ کاری نمی‌تواند کند، تاکید کرد: ستون‌های دمنده هوای گرم، اقلام دیر گل ده و مقاوم به سرما و … وجود دارند اما کشاورزان از آن بی اطلاع هستند.

وی با طرح این پرسش که چه کسی باید تولیدات علمی را به سطح تولید برساند، تاکید کرد: رسالت این مهم با مرکز ترویج جهاد است که در دولت‌های قبل حتی تعطیل هم شد اما در دولت روحانی دوباره بازگشایی شد که البته دیگر نتوانست آن قدرت سابق را داشته باشد.

حلقه مفقوده جهاد
این فعال بخش کشاورزی گفت: سابقاً جهادگران به زمین مردم می‌رفتند و گندم درو می‌کردند و در کاشت کمک می‌کردند اما امروز با وجود داشتن کارشناسان پهنه در جهاد کشاورزی این اتفاق صورت نمی‌گیرد. از سوی دیگر جهاد از رسالت و فلسفه خود فاصله گرفته و دیگر مانند سابق نیست.

عابدینی بیان کرد: نام جهاد کشاورزی مشخص کننده کار کرد آن است اما متأسفانه در سال‌های اخیر این نهاد جهادی به یک اداره صبح تا ظهری بدل شده است و لذا نمی‌توان امید داشت که بتوانیم ترویج درستی را از داشته‌های علمی کشاورزی صورت دهیم.

وی با بیان اینکه اگر کشاورزان امروز اطلاعی از تولید اقلام جدید مقاوم به سرما ندارند، جهاد و بخش علمی باید به سراغ آنان برود، افزود: متأسفانه این مورد در استان سمنان جدی گرفته نمی‌شود و کشاورزان هنوز نمی‌دانند که چه تحقیقات و تولیدات علمی صورت گرفته است از سوی دیگر وقتی اطلاع ندارند، اعتماد نیز نمی‌کنند.

 
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: