bazarnews

کد خبر: ۸۷۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
یکی از اهداف سمپاد، گسترش چتر خدمات سمپاد برای همه استعدادهاست، اما بحرانی بودن شرایط با وجود مدارس غیردولتی، سمپاد ناچار است وظیفه و ماموریت‌های عمودی خود را جدی‌تر بگیرد.
جوامع توسعه یافته به این نتیجه رسیده‌اند که توسعه پایدار بدون اشتغال پایدار حاصل نخواهد شد، همچنین امروزه رویکرد آموزش در دنیا تغییر یافته و در نظام‌های تعلیم و تربیت دنیا آموزشی مفید، موثر و اثرگذار است که منجر به اشتغال‌زایی و کارآفرینی شود و در این راستا هنرجویان سمپاد مهارتی می‌توانند علاوه بر اشتغال‌زایی، به عنوان یک کارآفرین به تحقق این توسعه کمک کنند.

فلسفه ایجاد سمپاد شناسایی و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کشور برای تحول بنیادین و اساسی در مدیریت اجتماعی و اداره کشور است، این سرمایه‌های اصلی کشور شایان توجه ویژه هستند چرا که منابع انسانی ذی‌قیمت‌ترین دارایی یک کشور هستند. ظرفیت سازمان برای تربیت نیرو‌های انسانی مؤثر در مسیر پیشرفت کشور و تمدن اسلامی یک بحث ارزشی و کلیدی است که به دلیل اعتقادات دینی بر آن تاکید می‌شود.

تقویت بُعد کیفی مدارس استعداد‌های درخشان، تقویت و تحکیم طرح شهاب و گسترش کمی و کیفی اجرای آن با هماهنگی معاونان، مراکز و سازمان‌های ستادی و بنیاد علمی نخبگان در حال بررسی و برخی در حال اجرا است. امسال برای مدارس سمپاد فعالیت‌های مختلفی انجام شده است مواردی از قبیل زیاد شدن تعداد گروه‌های آموزشی است که مسئولیت اصلی آن‌ها ایجاد هماهنگی و همچنین هماهنگی آموزشی و کیفیت تدریس را در بین مدارس سمپاد افزایش دهند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، حذف مدارس سمپاد و نمونه دولتی اجرای طرح گام به گام خصوصی‌سازی آموزش و پرورش به نفع قشر مرفه و مدارس غیردولتی است. درمورد پشت پرده این طرح و شواهد و قرائنی وجود دارد که حذف مدارس سمپاد برای تقویت مدارس غیردولتی صورت می‌گیرد، خانواده‌هایی که به دنبال تقویت فرزندان خود هستند با حذف مدارس سمپاد آن‌ها را به مدارس غیردولتی می‌فرستند؛
 
همچنین مقام معظم رهبری در بیانات خود در دیدار با جمعی از نخبگان در مهر ماه سال گذشته تأکید کردند: «من از این مسئله سمپاد - سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان- نگرانم. گزارش‌هایی که به من می‌رسد، گزارش‌های خرسندکننده‌ای نیست؛ این سمپاد خیلی مهم است. این کار خیلی مهمی است و آن نکته هم که اشاره کردند که یک تعداد زیادی مدرسه بر اساس این [طرح تأسیس شده]، این متوقف به این است که این سازمان خوب بچرخد و خوب اداره بشود؛ گزارش‌هایی که به ما می‌رسد در این جهت، گزارش‌های خرسندکننده‌ای نیست.»

رضوان حکیم زاده، معاون وزیر درباره آسیب‌های جداسازی تیزهوشان گفت: اولین آسیب به خود این دانش آموزان وارد می‌شود. آن‌ها برچسب می‌خورند و در مدارس خاص ایزوله می‌شوند. دو حالت در اینجا وجود دارد یا برخی از آن‌ها تیزهوش واقعی نیستند و تنها دانش آموزان سخت کوشند که پدر و مادر ناچار می‌شوند برای آن‌ها معلم خصوصی بگیرند تا بتوانند از پس دروس خود بر بیایند یا دانش آموز تیزهوش واقعی هستند که آن‌ها هم وقتی در محیط قرار می‌گیرند آسیب‌هایی را متحمل می‌شوند و علت این است که شرایط زندگی عادی را در کنار مردم تجربه نمی‌کنند. از سوی دیگر این دانش آموزان را که تیزهوش واقعی هستند غربال می‌کنیم، اما متاسفانه این‌ها کشور را ترک می‌کنند و اینجاست که می‌توان به عمق واقعه پی برد.

حکیم زاده گفت: ما کار سخت‌تر را که تلفیق دانش آموزان با نیاز‌های ویژه با دانش آموزان عادی بوده انجام دادیم. این کار از عدم جداسازی دانش آموزان تیزهوشان سخت‌تر است. پس ما می‌توانیم این هدف را هم دنبال کنیم و مدارس تیزهوشان را حذف کنیم. در آن زمان متوجه می‌شویم که چقدر فرصت‌های خوب وجود دارد تا همه دانش آموزان ما در کنار هم مهارت‌های زندگی و با هم زیستن را بیاموزند.
برچسب ها: سمپاد ، تیزهوشان ، استعداد
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: