bazarnews

کد خبر: ۸۷۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
بازار سرمایه نشان داده به هر سمتی که حرکت کند بسیار شارپ خواهد بود اما شاید این یک آرزو باشد که اینبار در مسیر صعود احتمالی، صعود 20درصدی شاخص کل حدود 2ماه زمان ببرد.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز : شاخص کل 30 دی‌ماه به یک‌میلیون و 150هزار واحد رسید و با یک‌برگشت توانست‌تا یک‌میلیون و 250 هزار واحد صعود کند اما مجددا نزولی شد و کف قبلی ‌را شکست و به‌یک‌میلیون و 135 هزار واحد رسید. حالا طی 4 روز معاملاتی هفته‌اخیر، شنبه را منفی و سه روز دیگر را مثبت بوده ونهایتا در سطح یک‌میلیون و 214 هزار واحد آرام گرفت

انتظار برای یک رالی صعودی
اصلی‌ترین سناریو مورد انتظار، شروع یک رالی صعودی در قالب یک اصلاح از ریزش عظیم شاخص است. درواقع با توجه به شرایط بازارهای جهانی، تحولات سیاسی و نرخ ارز به همراه حمایت حقوقی‌ها بالاخص صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه از بازار، می‌توان گفت که کف بازار بسته شده و تحقق شاخص 800 هزار واحدی بدون تحقق عینی و ماندگاری دلار زیر 20 هزار تومان اتفاق نمی‌افتد.همچنین با قیمت فعلی دلار در بازار آزاد بخشی از پول می‌تواند مجددا به سمت بازار سهام حرکت‌کند.

برگشت شاخص به محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد
شاخص اگر بتواند در محدوده بالای یک میلیون و 275 هزار واحد تثبیت شود، با فرض ثبات متغیرهای جاری، برگشت آن به سطح یک میلیون و 500 هزار واحد در یک پروسه دو ماهه امکان پذیر است.  شواهد نشان می‌دهد که یک رالی صعودی در حال شکل‌گیری است که شاخص کل بیش از شاخص هم وزن بازدهی می‌دهد.

نقش پررنگ حقوقی‌ها در روند معاملات
در هفته‌ای که گذشت، طی 4 روز معاملاتی ارزش معاملات 45همت بود. ۲روز معاملاتی ورود و ۲روز خروج پول داشتیم البته برآیند معاملات خروج پول حقیقی به میزان 1.7همت بوده است. حقوقی‌ها در طول دو هفته اخیر عملکرد بسیار خوبی داشته‌ و گرچه روند بازار همچنان صعودی‌بوده اما نقش پررنگی در معاملات سهام داشته‌اند.

بازارجهانی در انتظار سخنرانی رئیس ژی
در سطح بازارهای جهانی، مس به مرز 8300دلار هر تن است. قیمت شمش روی از 2800دلار عبور و آلومینیوم 2080 دلار است. نفت برنت همچنان بالای 60دلار معامله می‌شود، اوره 350دلار و متانول بالای 300دلار است. محصولات پلیمری و آروماتیکی روزهای بهتری را سپری و احتمالا یک رالی صعودی را به‌زودی تجربه کنند. تعطیلات سال نو چینی آغاز شده و اصلاح قیمتی شمش CIS هم به پایان رسیده است. انتظار می‌رود که رئیس "ژی" در این دوره یک سخنرانی کند و با ترسیم آینده چین، پالس‌های بسیار مثبتی برای توسعه کشور بدهد. هر ساله آقای "ژی" توانسته با ترسیم چشم انداز توسعه‌ای برای کشور چین، منجر به تقویت بازارها شود.

آیا رالی صعودی نرخ ارز شروع میشود؟
بازار ارز روزهای ملتهبی را سپری می‌کند. از یک طرف آمریکا در عمل برای رسیدن به توافق برجامی قدمی برنمی‌دارد، لذا با نزدیک‌شدن به مواعد قانونی 27بهمن و 3اسفند ماه، شاهد آغاز یک رالی‌صعودی در نرخ ارز هستیم و بازارهای موازی همچون خودرو و مسکن نیز مجددا تقویت می‌شوند. در طرف دیگر فعالان این حوزه جرات‌کافی ندارند که ورود سنگینی‌برای خرید داشته باشند، چراکه هر لحظه امکان‌دارد خبری از مذاکراتی پشت پرده به‌گوش‌برسد.

موجی از خبرها در ۲ هفته آتی
طی ۲هفته آینده موجی از خبرها و اطلاعات بسیار مهم به بازار مخابره می‌شود. از یک طرف کنش‌ها و واکنش‌های ایران در فاصله 27بهمن تا 3 اسفند دیده می‌شود، از طرف دیگر گزارش ماهانه‌ها از راه می‌رسد. خوش‌بین‌ترین تحلیلگران بنیادی تصور می‌کنند که اگر پاییز تکرار شود، شرکت‌ها به لحاظ سودآوری در نقطه‌ای هستند که قیمت‌هایشان رشد می‌کند اما توجه کنیم که نرخ‌های فروش دی 30درصد بالاتر از متوسط پاییز بوده ضمن اینکه نرخ‌ها در بهمن هم رشد کرده و حالا اگر دلار نیمایی مجددا 25هزار تومانی شود، عملا نرخ‌های فروش به نقطه‌ای می‌رسند که یک گزارش بسیار مثبت در زمستان خلق می‌شود.

ظرف زمانی بازار پر شده‌است
بهترین سناریوها در کنار بدترین سناریوها، امکان وقوع دارند و هیچکس نمی‌تواند به قطع یا با درجه اطمینان بالا از یک سناریو حمایت کند اما ظرف زمانی بازارها در حال پر شدن است، یعنی بازار سهام از مرداد تا پایان بهمن به مدت 6ماه در اصلاح زمانی بوده‌اند. انتخابات آمریکا، بودجه دولت، نوسانات نرخ ارز و بازارهای جهانی و حالا بازگشت آمریکا به‌برجام یا خروج ایران از برجام، همگی در همین 6ماه صورت گرفته، لذا بازارها برای شفاف شدن اوضاع در حالت انتظار بوده‌اند اما این ظرف زمانی رو به پرشدن است و در نتیجه بازارها به یک سمتی حرکت خواهند کرد.

کانال تلگرامی بیدار بورس

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: