bazarnews

کد خبر: ۸۷۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۲
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو کمیسیون بهداشت مجلس، با تاکید بر ضرورت نظارت دقیق بر روند توزیع واکسن کرونا، اظهار کرد: مجلس می‌تواند برای رفع نگرانی‌های موجود، ناظر‌هایی را بر سر راه توزیع واکسن قرار دهد.
گروه بهداشت و درمان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ پروین صالحی مبارکه، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با بازارنیوز با تاکید بر ضرورت نظارت بر روند توزیع واکسن‌های وارداتی به کشور، اظهار کرد: به دلیل محدودیت در تعداد دوز واکسن وارد شده به کشور و ضرورت واکسیناسیون کادر درمان در ابتدای امر، بهتر است متولی اصلی توزیع و تزریق وزارت بهداشت و درمان باشد. زیرا آمار کادر درمان در بخش‌های ویژه در اختیار آنهاست.

وی از ضرورت ثبت سیستمی و استفاده از سامانه‌ها برای روند توزیع واکسن‌های وارداتی سخن گفت و تاکید کرد: در بحث واکسن حتما باید سامانه‌ای تحت نظارت، وجود داشته باش و واکسیناسیون افراد در آن سامانه ثبت شود. چون واکسن‌ها در ۲ دوز تزریق می‌شود، این ثبت سیستمی موضوعیت پیدا می‌کند. همچنین از هر سمتی که واکسن وارد کشور می‌شود، باید در سامانه‌ها ثبت شود و ما باید پیگیری کنیم تا کار به درستی انجام شود.

صالحی مبارکه تاکید کرد: برای همه کشور‌های دنیا ثبت سیستمی واکسیناسیون به دلایل مختلف از جمله بررسی عوارض زودرس یا طویل المدت احتمالی که ممکن است در بدن افراد دریافت کننده واکسن رخ دهد، اهمیت دارد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: این تعداد واکسن که تا به حال وارد شده، محدود است و زمانیکه تعداد کم باشد، کنترل و نظارت راحت‌تر است، اما استفاده از سامانه‌های جامع مانند سامانه تیتک سازمان غذا و دارو،  برای زمانیکه واکسن‌های تولید داخل به تولید انبوه رسیدند و همچنین ۱۶ میلیون دوز واکسن خارجی، وارد کشور شدند، اهمیت پیدا می‌کند. در آن زمان نظارت بر روند واکسیناسیون باید بیشتر شود. البته بر عملکرد تیتک هم باید نظارت وجود داشته باشد تا محصول به درستی  به دست مصرف کننده اصلی برسد.

صالحی مبارکه در پایان در واکنش به نگرانی‌ها از تکرار وقایعی، چون انسولین‌های قلمی و واکسن آنفلوآنزا که به دست مصرف کننده اصلی نرسیده و یا از کشور قاچاق و یا در بازار‌های سیاه با چند برابر قیمت به فروش می‌رسیدند، اظهار کرد: نیرو‌هایی که در وزارت بهداشت مشغول فعالیتند، از همکاران ما هستند، ولی مجلس می‌تواند برای رفع این نگرانی‌ها، ناظر‌هایی را بر روند توزیع واکسن قرار دهد.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: