bazarnews

کد خبر: ۸۷۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: بر اساس آخرین بررسی‌های مرکز آمار ایران، آمار اشتغال بخش خدمات و صنعت این استان در سال جاری، افزایش یافته اما اشتغال بخش کشاورزی با کاهش همراه بوده است.

«محمدتقی آبایی‌هزاوه» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سهم اشتغال بخش خدمات استان مرکزی در بهار امسال به ۳۸.۹ دهم درصد و در تابستان ۳۹.۲ دهم درصد رسیده که نسبت به مدت مشابه قبل، با افزایش سه دهم درصدی همراه شده است.

وی بیان کرد: سهم اشتغال بخش صنعت این استان نیز در بهار امسال به ۴۱.۸ درصد و در تابستان به۴۲.۴ درصد رسید که نشان دهنده افزایش افزایش ۶ دهم درصدی دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: سهم اشتغال بخش کشاورزی این استان در بهار امسال به۱۹.۳ درصد و در تابستان ۹۹ به ۱۸.۴درصد رسید که با کاهش ۹ دهم درصدی همراه بوده است.

آبایی‌هزاوه عنوان کرد: بر اساس آخرین بررسی‌های مرکز آمار ایران، جمعیت ایران به ۸۴ میلیون و ۳۸ هزار نفر و در استان مرکزی به یک میلیون و ۴۷۸ هزار نفر رسیده است.

وی گفت: بر اساس این بررسی، جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر از از آن در کشور در بهار امسال به ۶۲ میلیون و ۱۸۰ هزار نفر و در استان یک میلیون و ۱۲۸ هزار نفر رسیده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اضافه کرد: جمعیت شاغل ۱۵ ساله و بیشتر از آن در بهار امسال در کشور به ۲۲ میلیون و ۹۶۲ هزار نفر و در این استان به ۳۷۷ هزار نفر رسیده است.

آبایی هزاوه تصریح کرد: نسبت اشتغال جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر از آن در کشور در پاییز امسال به ۳۷.۵ درصد و در استان مرکزی به ۳۲.۸ درصد رسیده است.

وی گفت: نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر از آن در کشور در پاییز امسال به ۴۱.۴ درصد و در استان مرکزی ۳۵.۷ درصد رسیده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: بر اساس آخرین بررسی مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر آن در پاییز امسال در کشور به ۹.۴ و در استان مرکزی به ۸.۲ درصد رسیده و نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله کشور در تابستان امسال به ۲۳.۱ درصد و در این استان به ۲۷ درصد رسیده است.

آبایی هزاوه عنوان کرد: نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال کشور نیز در تابستان امسال به ۴۸.۱ درصد و در استان مرکزی به ۳۹.۲ دهم درصد رسیده است.

وی گفت: سهم اشتغال بخش خدمات کشور در تابستان امسال۴۸.۱ درصد و در استان مرکزی۳۹.۲ درصد، سهم اشتغال بخش صنعت کشور در تابستان ۳۳.۴ درصد اما در استان به ۴۲.۴  درصد رسیده و سهم اشتغال بخش کشاورزی کشور ۱۸.۵درصد و در استان به۱۸.۴ رسیده است.

استان مرکزی به مرکزیت شهر اراک به عنوان پایتخت صنعتی ایران شناخته می‌شود و بخش زیادی از جمعیت آن را کارگران و شاغلان در حرفه‌های صنعتی تشکیل می‌دهند.

این استان از شمال به استان‌های البرز و قزوین، از غرب به استان همدان، از شمال شرقی به تهران از جنوب به استان‌های لرستان و اصفهان از شرق به قم و اصفهان محدود شده  است.

مرکزی با مساحتی معادل ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع حدود ۱.۸۲ درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده و بر اساس آخرین تقسیمات کشوری دارای ۱۲ شهرستان، ۲۳ بخش، ۳۲ شهر، ۶۶ دهستان، یکهزار و ۳۹۴ 

آبادی دارای سکنه و ۴۶ آبادی خالی از سکنه ‌است.

برچسب ها: مرکزی ، صنعت ، خدمات
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: