bazarnews

کد خبر: ۸۷۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
شاید همیشه شنیده‌ایم که مشکلات مربوط به خصوصی‌سازی یا طمع تصاحب زمین یا انباشته شدن بدهی‌های سرسام‌آور باعث تعطیلی کارخانه‌ای شده اما کارخانه‌ای بزرگ در گلستان قرار دارد که چرخ تولیدش سالهاست بعد از فوت مالک اصلی از کار افتاده است.

مشکلات کارخانه نئوپان شموشک از سال ۱۳۸۸ و بعد از فوت "مسعود درویش" مالک این کارخانه شروع شد. مهندس درویش تا زمانی که در قید حیات بود همواره به کار و تولید و ایجاد اشتغال برای جوانان علاقه زیادی داشت و حتی در سال ۸۸ کارآفرین نمونه ملی هم شد.

بعد از فوت او، کارخانه به دست وارثین افتاد و آنها نتوانستند ادامه دهنده راه پدر باشند. کارخانه رفته‌رفته از تولید ایستاد؛ بدهی‌ها انباشته شد و بیش از ۲۰۰ کارگر که روزی‌شان از این راه به دست می‌آوردند، بیکار شدند.

مسئولان قضایی استان گلستان پس از چندین سال، به‌منظور تسویه معوقات چندین ماهه کارگران، دستور مزایده بخشی از ماشین‌آلات کارخانه را دادند و ماشین‌آلاتی که سال‌ها روزی دهنده خانوارهای زیادی بود، به‌صورت کیلویی به فروش رسید!

طی این سال‌ها تلاش‌های زیادی برای خروج این کارخانه از بن‌بست انجام شد و مسئولان زیادی ورود پیدا کردند اما تلاش آنها به نتیجه نرسیده است.

ابراهیم قدمنان_ فرماندار کردکوی در این باره به ایسنا گفت: کارخانه نئوپان شموشک یکی از کارخانجات بزرگ منطقه است اما سال‌ها از تعطیلی آن می‌گذرد. متأسفانه سرمایه بزرگ ملی ما در این منطقه خوابیده و روز به‌ روز در حال تخریب است.

وی خاطرنشان کرد: در زمان استاندار قبل و استاندار فعلی چندین جلسه را برای حل مشکل این کارخانه در محل فرمانداری و استانداری برگزار کردیم. سرمایه‌گذار برای احیای این کارخانه اعلام آمادگی کرده بود و بازدیدی هم از کارخانه انجام داد اما تاکنون به نتیجه نرسیدیم.

فرماندار کردکوی بیان کرد: برای احیای کارخانه حتماً نیاز است که خانواده مهندس درویش به‌عنوان صاحبان اصلی کارخانه، پای‌کار بیایند اما متأسفانه هنوز این کار انجام نگرفته است.

وی افزود: این خانواده به تنهایی نمی‌تواند کارخانه را مجدداً راه‌اندازی کند و نیاز به شریک تجاری جدید دارد و ضمن اینکه دولت نیز باید از آنها حمایت کند.

قدمنان گفت: اگر کارخانه دوباره فعالیتش را آغاز کند، بیش از ۳۰۰ نفر مشغول به کار خواهند شد و بخش زیادی از مشکلات اشتغال در این منطقه برطرف خواهد شد.

ابراهیم کریمی_ معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان نیز در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: مشکلات این کارخانه از زمان فوت مالک اصلی آن شروع شد. در آن زمان به‌منظور پرداخت بخشی از بدهی کارخانه، ماشین‌آلات آن به مزایده گذاشته و از کارخانه خارج شد.

وی با اشاره به اینکه اکثر فرزندان مالک این کارخانه در خارج از کشور زندگی می‌کنند، افزود: این کارخانه امروز بدهی سنگینی به بانک‌ها و ادارات آب، برق، گاز، مالیات، دارایی و غیره دارد.

کریمی با اشاره به ورود استاندار به این موضوع، گفت: هفته های قبل در ۲ جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان به موضوع کارخانه نئوپان شموشک پرداخته شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان بیان کرد: هفته گذشته همزمان با افتتاح پروژه‌های دهه فجر در گنبدکاووس، به اتفاق دکتر حق‌شناس از کارخانه نئوپان این شهر بازدید شد. با توجه به اینکه کارخانه نئوپان گنبدکاووس متعلق به بنیاد مستضعفان است، استاندار پیشنهاد کردند که بنیاد به موضوع احیای کارخانه نئوپان شموشک ورود کند.

وی تصریح کرد: استاندار اعلام کردند که مهندس فتاح را برای بازدید از کارخانه نئوپان گنبدکاووس و شموشک به گلستان دعوت خواهند کرد و این نوید را دادند که نظر موافق ایشان را خواهند گرفت.

کریمی با اشاره به اینکه زیرساخت فیزیکی در کارخانه فراهم است، گفت: امیدواریم با ورود بنیاد مستضعفان، این کارخانه بزرگ استان به چرخه تولید بازگردد.

 ، انتظار می‌رود در سالی که به‌ نام "جهش تولید" نامگذاری شده، هر چه زودتر گامی اساسی در جهت رفع مشکل این کارخانه و تحقق عملی شعار سال برداشته شود.
(ایسنا)

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: