bazarnews

کد خبر: ۸۷۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
معاون کار:
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نظام آموزش و پرورش هیچ برنامه‌ای برای مهارت ‌آموزی دانش‌آموزان خود ندارد.

علی اوسط هاشمی عصر امروز در جلسه شورای مهارت استان قزوین که در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری برگزار شد، با تاکید بر لزوم توسعه مهارت آموزی در جامعه اظهار داشت: آموزش‌های عملی رشته‌های کارودانش هنرستان‌های آموزش و پرورش باید برون‌سپاری شده و به آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای سپرده شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر سازمان آموزش فنی‌ و حرفه‌ای آمادگی کامل برای تاسیس و راه‌اندازی 200 رشته جدید در شاخه کارودانش را دارد؛ به شرطی که وزارت آموزش و پرورش پا پیش گذاشته و سند تفاهم‌نامه را امضا کند.

اوسط هاشمی تمرکز جامعه بر آموزش‌های نظری و تئوریک را یکی از آفت‌های نظام آموزشی ایران دانست و ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر به مقاطع تحصیلی ابتدایی تا متوسطه به چشم یک کار علی‌السویه و صرفاً نظری نگاه می‌شود و متاسفانه نظام آموزش و پرورش ما هیچ برنامه‌ای برای مهارت ‌آموزی دانش‌آموزان خود ندارد.

وی یادآور شد: متاسفانه در حال حاضر 99 درصد مردم ما بدون توجه به استعداد و علاقه فرزندانشان آنها را بدون هدف راهی دانشگاه می‌کنند تا به جای تربیت نیروی متخصص ماهر و توانمند مدرک گرفته و پشت میز نشین شوند. در عوض اگر کسی هم به سمت آموزش فنی‌ و حرفه‌ای گرایش داشته باشد، او را ضعیف و کم‌هوش صدا می‌زنند.

اعطای تسهیلات بانکی به مهارت افراد مشروط شود

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه 88 درصد از اشتغال ایجادشده در کشور مربوط به بازار و بخش خصوصی است، گفت: بنابراین باید در چارچوب اجرای طرح جوار کارگاهی هر واحد تولیدی و صنعتی را به یک مدرسه آموزش فنی و حرفه‌ای بدل کنیم و در این زمینه باید همه سندهای مهارتی کشور را فعال کنیم.

اوسط هاشمی با اشاره به تعیین 8 سطح مهارت آموزی در سطح کشور توسط سازمان متبوعش افزود: همه افراد و علاقه‌مندان به مهارت‌آموزی و کسب شغل می‌توانند با سطح‌بندی مهارتی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و شرکت در آموزش‌های مرتبط با هر سطح به افراد توانمندی با درجه‌بندی‌های مختلف و متفاوت مبدل شوند و دانش مهارتی خود را ارتقا دهند.

وی با انتقاد از اعطای تسهیلات و وام‌های بدون حساب‌وکتاب بانکی به افراد بدون تخصص گفت: اعطای تسهیلات بانکی حمایتی به افراد جویای کار باید به داشتن مهارت مشروط شود و استان قزوین که یک قطب صنعتی و کشاورزی در کشور است، می‌تواند پایلوت این طرح در کشور باشد.

60 درصد آموزش‌های فنی ‌و حرفه‌ای تقاضامحور است

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان قزوین هم در ادامه این جلسه با اشاره به اعطای نشان ملی مهارت به بنگاه صنایع آموزش‌محور استان گفت: یکی از اقدامات مهم فنی و حرفه‌ای استان در یک سال اخیر احیا و اجرای طرح جوار کارگاهی بود که بعد از ابلاغ در سال‌های قبل اجرای آن به دلایلی در قزوین مسکوت و مطرود مانده بود.

محسن مددی با تاکید بر لزوم توسعه مهارت آموزی شغلی میان همه اقشار به ویژه زنان استان اضافه کرد: امروز مراسم اختتامیه و پایانی جشنواره استانی زن و مهارت در قزوین برگزار شده و از 42 بانوی ماهر و توانمند قزوین در زمینه‌های کارگاهی، مهارت آموزی و مهارت افزایی تجلیل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تقاضامحور یکی از رهیافت‌های ما در طی سال جاری بوده است و در حال حاضر 60 درصد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در آموزشگاه‌های دولتی و آزاد بر اساس تقاضای مهارت‌جویان ارائه می‌شود.

تسنیم/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: