bazarnews

کد خبر: ۸۷۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
مدیرکل زندان‌های لرستان تشریح کرد؛
مدیرکل زندان‌های لرستان با اشاره به اینکه تا کنون موردی از ابتلای به کرونا در زندان‌های استان گزارش نشده، گفت: برای اشتغال ۵۰ درصدی زندانیان برنامه‌ریزی شده است.

عبدالمجید کشوری در سخنانی با اشاره به سند تحول قضائی، اظهار داشت: با حضور حجت الاسلام رئیسی در دستگاه قضائی، برنامه‌های مدونی در دستور کار قرار گرفت، در این برنامه‌ها مسیر حرکت قوه قضائیه به سمت تدوین یک سند ارزشمند با بهره گیری از پتانسیل و بدنه کارشناسی قوه قضائیه و همچنین صاحب نظران پیش رفت.

بخش ششم سند تحول قضائی و اصلاح مجرمین

وی با تاکید بر اینکه این سند تحول، تدوین و ابلاغ شده است، تصریح کرد: این سند در اصل مأموریت‌های قوه قضائیه را مشخص کرده و به عنوان یک سند کارشناسی شده، کمک می‌کند که در همه حوزه‌ها مأموریت سنگین قوه قضائیه اجرا شود.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی لرستان با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های بارز این سند این بوده که هم چالش‌ها در آن مطرح و هم برنامه ریزی لازم برای رفع این چالش‌ها صورت گرفته است، افزود: این سند مأموریت‌های مشخص دارد که بخش ششم آن، اصلاح مجرمین و برنامه زندان بانی کشور است.

کشوری، بیان داشت: محوریت اصلی حوزه اصلاح مجرمین، تاکید بر اجرای برنامه‌های فرهنگی و همچنین توانمند سازی زندانیان در حوزه اشتغال و آموزش است، در واقع هدف از این مأموریت بازگشت شرفت مندانه زندانی به اجتماع است.

وی با تاکید بر اینکه تلاش من و همکارانم در اداره کل زندان‌های استان این بوده که، زندانی که به هر دلیلی در چارچوب زندان قرار می‌گیرد با حفظ کرامت او، در وی تغییراتی به وجود آوریم که وقتی به جامعه بر می‌گردد، اصلاح شده باشد، افزود: همچنین در راستای حفظ کرامت زندانی، ما ملزم هستیم که هم مکان اسکان زندانی، مکان مناسبی باشد، هم غذای وی، غذای با کیفیتی باشد و هم در حوزه بهداشتی و درمانی خدمات لازم به وی ارائه شود.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی لرستان که در گفتگوی تلویزیونی سخن می‌گفت، با بیان اینکه تلاش ما این بوده که همه حقوق مربوط به زندانی در زندان رعایت شود، ادامه داد: این اقدامات نیز با بحث طبقه بندی جنسی، سنی و جرایم زندانیان عملیاتی می‌شود.

توزیع ۱۱۰۰ بسته کمک معیشتی در بین خانواده زندانیان

کشوری با اشاره به توجه به خانواده زندانیان نیز، تصریح کرد: با توجه به شرایط سخت اقتصادی، در سند تحول قضائی توجه ویژه ای به خانواده‌های زندانیان شده است.

وی، گفت: در این راستا طی امسال، هشت مرحله توزیع کمک‌های معیشتی را در بین خانواده‌های زندانیان استان داشته ایم.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی لرستان با تاکید بر اینکه حدود ۵۰۰ میلیون تومان در قالب کارت‌های هدیه ۲۰۰ هزار تومانی در بین خانواده‌های نیازمند زندانیان توزیع شده است، تصریح کرد: در این راستا تقریباً هزار و ۸۰۰ خانواده زندانیان را تحت پوشش قرار داده ایم.

کشوری با بیان اینکه با هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بیش از هزار و ۱۰۰ بسته کمک معیشتی بین خانواده‌های زندانیان استان توزیع کردیم، بیان داشت: همه این اقدامات در راستای احترام به کرامت زندانیان و خانواده‌های آنها صورت می‌گیرد.

استفاده از ظرفیت اقشار مختلف بسیج

وی در ادامه با اشاره به استفاده از ظرفیت بسیج حقوق دانان، بسیج جامعه پزشکی، بسیج روحانیون و… برای ارائه خدمات به زندانیان و خانواده زندانیان استان، تصریح کرد: در سطح استان چهار انجمن داریم که به خانواده زندانیان ارائه خدمات دارند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی لرستان با تاکید بر اینکه این انجمن‌ها خیریه بوده و از بودجه عمومی دولت استفاده نمی‌کنند، ادامه داد: ما تنها کار ساماندهی و تقسیم کمک‌های این انجمن‌ها را انجام می‌دهیم.

کشوری، بیان داشت: امسال فعالیت‌های این انجمن‌ها با توجه به شرایط اقتصادی، نمود بیشتری داشت، تقریباً بیش از دو هزار نفر خانواده زندانی نیازمند داریم که با مراجعه خود و یا مراجعه مددکاران زندان، شناسایی شده و از کمک‌های معیشتی سازمان زندان‌ها و انجمن‌های حمایت از زندانیان بهره مند شده اند.

هیچ مورد ابتلای به کرونا در زندان‌ها نداشته‌ایم

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث بیماری کرونا و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در داخل زندان‌های لرستان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با اقدامات خوبی که همکاران ما در حوزه بهداشت و درمان سازمان صورت گرفته، تا کنون هیچ مورد مبتلا به این بیماری، حتی مشکوک را در رابطه با زندانیان مقیم داخل زندان نداشته ایم.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی لرستان، تاکید کرد: این امر یکی از توفیقات بزرگی بوده که سازمان زندان‌ها در کل کشور و به خصوص در استان لرستان به آن دست پیدا کرد.

کشوری با اشاره به اینکه چند مرحله هم رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان از این اقدامات تقدیر کرده است، تصریح کرد: اخیراً هم یک هیئت از دادستانی کل کشور به استان برای بازرسی آمده بودند به این نکته و توفیقات سازمان زندان‌ها در این رابطه اشاره کردند.

وی، افزود: خوشبختانه تا کنون اجازه نداده ایم که ویروس کرونا وارد مجموعه اصلی زندان‌ها شود.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی لرستان با اشاره به انجام کار غربالگری زندانیان در بدو ورود به زندان و قرنطینه ۱۴ روز، بیان داشت: این امر الزاماً در کل زندان‌های استان انجام می‌گیرد.

وی، تصریح کرد: حتی ما به یک قرنطینه ۱۴ روز هم اکتفا نکرده ایم و یک قرنطینه ۱۴ روز دوم را هم به آن اضافه کرده ایم.

اجرای برنامه «مشق پرواز» در زندان‌ها

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای برنامه‌های متنوع برای پر کردن اوقات فراغت زندانیان در استان، بیان داشت: در این راستا برگزاری مسابقات و جشنواره‌های ورزشی، استفاده از ظرفیت روحانیون در حوزه امور اصلاحی، فرهنگی، اقامه نماز جماعت، استفاده از ظرفیت روانشناسان در داخل زندان‌ها، قرائت و آموزش قرآن و… از جمله این اقدامات است.

کشوری، گفت: در مناسبت‌های مختلف برنامه‌های مذهبی و فرهنگی را برگزار می‌کنیم، اجرای برنامه «مشق پرواز» در راستای شناسایی توانمندی‌های زندانیان در حوزه‌های مختلف، اجرای طرح قرآنی «صبح روشن»، برنامه ورزش صبحگاهی عمومی، ارائه آموزش‌های تخصصی، عمومی و… از دیگر اقدامات و برنامه‌های پیش بینی شده برای زندانیان استان بوده است.

تلاش برای رسیدن به اشتغال ۵۰ درصدی محکومان

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به زندانیان و ایجاد اشتغال برای آنها، گفت: چشم انداز در این رابطه، تلاش برای رسیدن به اشتغال ۵۰ درصدی محکومان است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی لرستان با تاکید بر اینکه این عدد قبلاً ۱۳ درصد بوده است، عنوان کرد: در پی ترسیم این چشم انداز و با اقدامات و تعامل خوبی که با سازمان فنی و حرفه‌ای داشته ایم، تا کنون از مجموع چشم انداز ۵۰ درصد، ۳۷ درصد در سطح استان محقق شده است.

کشوری، افزود: این ۳۷ درصد، معادل ایجاد اشتغال برای هزار نفر از جامعه هدف ما است.

وی با بیان اینکه تا پایان امسال این ۱۳ درصد باقی مانده را باید تحقق ببخشیم، گفت: با تلاش‌ها و اقدامات در دستور کار و با همکاری فنی و حرفه‌ای و دیگر سازمان‌های مرتبط، به این چشم انداز دست پیدا خواهیم کرد.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی لرستان، تاکید کرد: هدف از اشتغال ۵۰ درصدی به طور حتم کسب درآمد است.

کشوری همچنین با بیان اینکه در بحث ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، ما مکلف هستیم که این آموزش‌ها را برای کل زندانیان و به خصوص زندانیان دارای محکومیت بالای شش ماه، ارائه دهیم، بیان داشت: در این راستا تا کنون با کمک فنی و حرفه‌ای، حدود دو هزار و ۸۰۰ گواهینامه فنی و حرفه‌ای برای جامعه هدف خود صادر کرده ایم.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: