bazarnews

کد خبر: ۸۷۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
کارشناس بازار سرمایه: در شرایط موجود به نظر میرسد که وجود دامنه نوسان بودنش بهتر از نبودنش است، چون بسیاری از شرکت‌ها با غرض ورزی و به قصد کلاهبرداری حرکاتی را انجام می‌دهند که باعث فریب مردم می‌شوند.
 

یوسف کاووسی، کارشناس مسائل اقتصادی و بازارهای مالی در تشریح وضعیت فعلی بورس می گوید: بازار سرمایه محل مداخلات سیاسی دست کاری سیاسی ها نیست و بهترین اقدام این است که دولت در آن دخالت نکند.

وی افزود: همین دخالتی که شورای عالی بورس انجام داد و آن چهار تصمیم را گرفت و محدوده دامنه نوسان تعیین کرد و بازارگردانان را به بازارگردانی در سطح وسیع تر الزام کرد، دخالت در بازار بود و انتظاراتی را در بازار ایجاد کرد؛ مبنی بر اینکه همه سهامداران و همه مقامات خارج از بورس و خارج از اقتصاد انتظار یک معجزه ای را داشتند.

این کارشناس گفت: به این واسطه همه انتظار داشتند شاخص سریعا به روال سابق خودش بازگردد و فاصله ای که از دو میلیون و دو دویست به یک میلیون و دویست رسیده بود را در مدت زمان کمی پر کند و این موضوع عملا یک کار نشدنی و یک انتظار نابجا است.

دخالتی که شورای عالی بورس انجام داد و آن چهار تصمیم را گرفت و محدوده دامنه نوسان تعیین کرد و بازارگردانان را به بازارگردانی در سطح وسیع تر الزام کرد، دخالت در بازار بود و انتظاراتی را در بازار ایجاد کرد.

کاووسی عنوان کرد: دو سه روزی که پیش زمینه اجرای این مصوبه شورای عالی بورس بود، آمادگی مثبت شدن بازار ایجاد شد اما به لحاظ بنیادی اتفاق خاصی در بازار صورت نگرفته بود که ما بگوییم این اتفاق خاص می تواند این خلا بزرگ را پر کند.

این استاد دانشگاه معتقد است: تصمیماتی که گرفته شد در حقیقت فقط باعث شد صف های فروش کمتر و صف های فروش مدیریت شود و سهم ها ها از بازار جمع شود. زمانی که سهام از کف بازار جمع شد بدین معنی است که بازار متعادل شده است و بعد از آن روی بازار کار می شود که به سمت صف خرید حرکت کند.

وی تاکید کرد: اما باید به یک موضوع دقت داشته باشیم و آن این است که الزامات ایجاد شده در حقیقت فشار را به شرکت های حقوقی بزرگ وارد می کند و باید ببینیم که این شرکت ها فشار را تحمل می کنند یا خیر. باید ببینیم که مقام ناظر تا چه حد توان دارد که با این ها مقابله کند و اگر به چارچوب عمل نکردند و یا دستورات را اجرا نکردند، با آن ها چه خواهد کرد.

کارشناس بازار سهام تصریح کرد: به هرحال آن شرکت حقوقی بزرگ که همیشه شاخص ساز هم هستند و بعضی اوقات مثل روز گذشته که شاخص بالا می رود روی آن تاثیر می گذارند. زیرا همیشه چندتا نماد هستند که در همه موارد اسمشان بر سر زبان ها هست و در نمودارها و آمارها و جداول حضور دارند.

گاهی اوقات می بینیم که یک شرکتی ۵ یا ۱۰ سهم میخرد که فقط بگوید من بازار گردانی کرده ام. آن هم بازار زمانی که ۵ درصد یا ۶ درصد منفی خورد خرید خود را انجام می دهد

اقتصاد عقلایی و منطقی نداریم و از سیاست منشا و تصمیم گیری می شود

کاووسی می گوید: این شرکت های بزرگ سهم های خودشان را با یک مبلغی فروختند و ما الان می خواهیم انها ها را مجبور کنیم تا در شرایطی که فضای سیاسی بر اقتصاد ما حاکم است این سهام را بخرند و ما هم اکنون اقتصاد عقلایی و منطقی نداریم و از سیاست منشا و تصمیم گیری می شود.

صاحب نظر مسائل اقتصادی یادآور شد: از آن طرف می بینیم که ایران به سمت اورانیوم فلزی حرکت کرده است که کاربردهای دوگانه دارد و از طرفی دیگر مصوبه مجلس می گوید از سوم اسفند پروتکل الحاقی که به صورت داوطلبانه اجرا می شد را نباید اجرا کنیم. این ها همگی دست به دست هم می دهد تا یک فشار و نا امنی و عدم ثبات در بازار شکل گیرد.

کاووسی گفت: در این شرایط اولین تاثیر را بازارهای موازی می بینند. شاهد بودیم که دلار از ۲۱ هزار تومان به سمت ۲۶ هزار تومان در روزهای اخیر حرکت کرد و شرکت حقوقی بزرگ و بانک های خصوصی تشخیص می دهند که منابع خودشان را در بازارهای پر سود و کم ریسک سرمایه گذاری کنند و مثلا بازار ارز و سکه بازاری نقد شونده برای آن ها است و با توجه به اوضاعی که پیش بینی می شود به این سمت حرکت می کنند.

بر این اساس زمان هایی که بازار مثبت یا منفی می شود مقطعی است و چون افق اقتصاد ما روشن نیست و اقتصاد سیاسی حاکم است نمی توانیم حتی برای ۲ یا ۳ روزآینده را پیش بینی داشته باشیم. چرا که می بینیم با صحبت و موضع گیری یک شخص در ایران، امریکا و یا اروپا بلافاصله تمام بازارها تحت تاثیر قرار می گیرد

درشرایط فعلی اقتصاد شرکت های حقوقی به دلیل خریدهای دستوری، به اجبار در بازار سهام حضور پیدا می کنند.

تحلیلگر بازارهای مالی عنوان کرد: زمانی که آن شرکت حقوقی مشاهده می کند که اگر امروز سرمایه خودش را در بازار ارز و سکه سرمایه گذاری کند در روزهای آتی بیشتر سود می برد تا اینکه بیاید و سهامی را خریداری کند که افق آن معلوم نیست و اجباری هم باید خرید کند و دستوری هم است، پس تا جایی که ممکن است سعی می کند که آن را کم رنگ کند و فقط به نحوی کار کند که بتواند بگوید اجرا کرده است حالا با چه کمی و کیفی بوده مهم نیست.

او افزود: به طورمثال گاهی اوقات می بینیم که یک شرکتی ۵ یا ۱۰ سهم میخرد که فقط بگوید من بازار گردانی کرده ام. آن هم بازار زمانی که ۵ درصد یا ۶ درصد منفی خورد خرید خود را انجام می دهد.

این استاد دانشگاه اظهارداشت: به طور کلی زمانی که بخواهید دستوری در بازار سرمایه عمل کنید، همین اتفاقات پیش می آید و به همین دلیل است که ما می گوییم ورود دولت در این موارد غلط است و باید اجازه دهیم تا بازار خودش مسیرش را طی کند.

کاووسی میگوید: بر این اساس زمان هایی که بازار مثبت یا منفی می شود مقطعی است و چون افق اقتصاد ما روشن نیست و اقتصاد سیاسی حاکم است نمی توانیم حتی برای دو یا سه روزآینده را پیش بینی داشته باشیم. چرا که می بینیم با صحبت و موضع گیری یک شخص در ایران، امریکا و یا اروپا بلافاصله تمام بازارها تحت تاثیر قرار می گیرد.

کارشناس بازار سهام ابراز می کند: اگر بورس بر اساس مکانیزم بازار، مکانیزم عرضه و تقاضا و بر اساس فاندامنتال های موجود و تکنیکال هایی که موجود است و برنامه های توسعه هایی که شرکت ها دارند، برنامه افق هایی که پیش بینی ها دارند و نه پیش بینی‌هایی که عوام فریبنده باشد، اگر تمام مکانیزم های بازار را اصلاح کنیم آن زمان است که می توانیم بگوییم محدوده دامنه نوسان باشد خوب است یا نباشد خوب است.

او درانتها خاطرنشان شد: در شرایط موجود به نظر میرسد که وجود دامنه نوسان بودنش بهتر از نبودنش است چرا که خیلی از شرکت ها با غرض ورزی و به قصد کلاهبرداری حرکاتی را انجام می دهند که باعث فریب مردم می شوند تا بتوانند سهم خودشان را در قیمت های بالا بفروشند.

 

مشرق/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: