bazarnews

کد خبر: ۸۷۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ایجاد شغل‌های جدید در فضای مجازی بر اثر پاندمی کرونا، تصریح کرد: بخش گردشگری کشور ما به شدت تاثیر زیادی از این پاندمی پذیرفته است و تا حدود زیادی به تعطیلی کشیده شده است.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون تاثیرگذاری کرونا بر اقتصاد جهان و ایران، به بازارنیوز گفت: کرونا بیماری همه‌گیری است که کشور‌های جهان را از نظر اقتصادی و اجتماعی و... تحت تاثیر قرار داده و فقط منحصر به کشور ما نیست. شاید بتوان گفت ایران کمتر از سایرین از این بیماری تاثیر پذیرفته است.

وی افزود: بخش گردشگری کشور ما به شدت تاثیر زیادی از این پاندمی پذیرفته است و تا حدود زیادی به تعطیلی کشیده شده است.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: علاوه بر این کسبه دست‌فروش از وضعیت کرونا آسیب دیده‌اند؛ چون به راحتی نمی‌توانند به شغل خود ادامه دهند و بیکار شده‌اند، ولی خوشبختانه در بخش صنعت کشور اتفاق خاصی نیفتاده و صنایع ما فعالند. البته تا حدودی هم سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی که نیاز به مراجعه مستقیم بوده با مشکل رو به رو شده و بخش اداری دولتی و کمتر از آن بخش خصوصی، تحت تاثیر قرار گرفته است.
 
 
*تاثیرات مثبت کرونا

عضو مجمع تشخیص مصلحت با تاکید بر این نکته که شیوع کرونا تاثیرات مثبتی هم به همراه داشته، تصریح کرد: با این همه‌گیری، فضای مجازی به صورت گسترده‌تری برای تجارت و داد و ستد مورد بهره برداری قرار گرفته و مشاغلی ایجاد شده که در گذشته وجود نداشتند. همچنین با توجه به این که ارتباطات مجازی شده، برخی هزینه‌ها هم کاهش یافته است. به عنوان مثال همایش‌ها و گردهمایی‌های علمی به صورت مجازی برگزار می‌شود و همچنین جلساتی که اگر کرونا نبود، باید با حضور اساتید دانشگاه‌ها در تهران برگزار می‌شد، همه این ارتباطات به صورت مجازی شده و تلف شدن وقت افراد و هزینه‌های سنگین رفت و آمد‌ها حذف شده است.

وی افزود: جلساتی که در گذشته با حضور ۱۰ تا ۱۵ نفر به دلایل مختلف برگزار می‌شد اکنون می‌تواند از طریق فضای مجازی با حضور ۱۰۰ نفر برگزار شود از این جهت بهبود شرایط را شاهد هستیم.


*ایجاد شغل‌هایی که در گذشته کمتر مورد توجه بودند

مصباحی‌مقدم در ادامه پیرامون تغییر خط تولید برخی از تولیدی‌ها و کارخانجات در ایام کرونا، اظهار کرد: کرونا موجب شد که بخشی از تولیدی‌ها، تغییر خط تولید بدهند. برای نمونه ما در گذشته این مقدار خط تولید ماسک نداشتیم. اکنون برخی کارخانجاتی که پوشاک تولید می‌کردند به سمت تولید ماسک رفتند و برخی کارخانجات هم تولید سایر لوازم بهداشتی برای محافظت در برابر ابتلا به کرونا را در دستور کار قرار دادند.

وی با بیان این که ارزیابی دقیقی از میزان افت درآمد ملی در دوران کرونا ندارد، خاطرنشان ساخت: بیکاری حدود یک میلیون نفر امر روشنی است و ضرورت کمک به خانواده‌هایی که نتوانستند در شرایط کرونایی مخارج زندگی را تامین کنند، کاملا حس می‌شود، البته دولت غالبا این موارد را در دستور کار خود داشته است.
 
 
*تقویت فرهنگ خدمت‌رسانی به محرومین

مصباحی‌مقدم درباره تقویت فرهنگ همدلی و خدمت‌رسانی در ایام کرونا اظهار کرد: رفتار‌های اجتماعی خوب و مثبتی هم در پی این همه گیری به وجود آمده از جمله ابراز هم‌دردی با خانواده‌های کم‌درآمد جامعه و ارائه بسته‌های حمایتی- غذایی از طریق مساجد، حسینیه ها، خیریه‌ها و مراکز سپاه پاسداران به خانواده‌های کم‌درآمد، فرهنگ گذشته ایرانی- اسلامی خدمت‌رسانی را تقویت کرده است.


*اقدامات مثبت دولت و بانک مرکزی در یکسال اخیر کرونایی

این اقتصاددان درباره تاثیر سیاست‌های دولت و بانک مرکزی در یکسال اخیر در راستای حمایت از اقشار کم‌درآمد، تصریح کرد: در طی یک سال گذشته، برخی سیاست‌های بانک مرکزی به سیاست‌های ناشی از همه گیری کرونا معطوف شده؛ از جمله وام ودیعه مسکن که کمک خوبی برای تامین مسکن  خانواده‌های محروم و نیازمند بود.

وی افزود: علاوه بر این، اخیرا استمهال ۶ ماهه پرداخت بدهی بنگاه‌های اقتصادی که دچار مشکل شده‌اند، انجام گرفت و همچنین تمدید زمان پرداخت مالیات‌ها که زمان تسویه آن هرساله تیرماه بود، از دیگر اقدامات دولت است. همچنین دولت پرداخت‌های خردی را به کسانی که شغل خود را از دست دادند داشته و وام‌هایی را چه به صورت بلاعوض و چه برگشتی، به این افراد اعطا کرده است.


*تاثیر کرونا بر رسیدن به افق اقتصادی 1404

مصباحی‌مقدم در پاسخ به این سوال که کرونا چه میزان در راستای رسیدن ایران به قطب اقتصادی منطقه طبق افق چشم‌انداز ۱۴۰۴، تاثیر گذاشته، توضیح داد: گمان نمی‌کنم کرونا تاثیر جدی روی این موضوع داشته باشد، ولی مدیریت کشور در این عرصه ضعیف واقع شده است. این که باید طبق افق ۱۴۰۴، اقتصاد کشور ما در منطقه، اقتصاد پیشرو و محوری می‌شد، متاسفانه اتفاق نیفتاده؛ در حالی که همچنان این موقعیت وجود دارد که اقتصاد ایران موقعیت ویژه منطقه‌ای خود را پیدا کند و بر اقتصاد منطقه تاثیر گذار باشد. اما آنچه مشخص است، عزم لازم در مدیریت اجرایی و اقتصادی کشور در این زمینه پدید نیامده و نتیجه این شده که نتوانستیم مطابق پیش‌بینی، جایگاه اول اقتصادی منطقه را کسب کنیم.
 
پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: