bazarnews

کد خبر: ۸۷۶۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با اشاره به ظرفیت‌های استان البرز در حوزه صادرات به عنوان یک فرصت طلایی گفت: گیلاس گران‌ترین میوه‌ای است که البرز می‌تواند به چین صادر کند.

در نشست ویدئو کنفرانس راهکارهای توسعه صادرات به چین که با حضور رئیس و دبیرکل اتاق بازرگانی البرز و و سرکنسول ایران در شانگهای همراه بود، معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اقتصادی در چین مطرح شد تا زمینه ساز برقراری مراودات بیشتر تجاری میان این کشور و ایران شود.

در این نشست با تاکید بر اینکه چین بعد از ایالت متحده آمریکا دومین اقتصاد برتر دنیا است، از تولید ناخالص داخلی بیش از ۱۴تریلیون دلاری چین در دو سال قبل (۲۰۱۹) سخن به میان آمد.

رمضان پرواز سرکنسول ایران در شانگهای گفت: بیش از ۲۵درصد صادرات سالانه چین سهم شانگهای و سه استان زجیانگ، جیانگسو و انهوی است که در مجاورت آن قرار دارند و بر طبق آمار سال ۲۰۱۹ میلادی بالغ بر ۸ میلیارد دلار از مراودات تجاری ایران با چین با شانگهای و سه استان همجوار آن بوده است.

برگزاری نمایشگاه دائمی برای نمایش کالاهای ایرانی در چین
در ادامه این نشست با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین المللی واردات در شانگهای که سال ۲۰۲۰ سومین دوره آن برگزار شده است، از چارچوب استراتژیک چین در برگزاری این نمایشگاه صحبت شد. توجه به مسئله رکود در دنیا و کوچکترشدن اقتصاد بسیاری از کشورها از دیگر موضوعات طرح شده در این نشست بود که البته چین تحت تاثیر این این رکود تغییراتی نداشته و در مقابل دولتمردان این کشور به فکر هستند تا با بالا بردن چرخه مصرف در داخل کشور به قدرت اقتصادی نخست دنیا تبدیل شوند.

در این نشست از سوی سرکنسول ایران در شانگهای مسئله خواهرخواندگی میان شهرهایی از ایران و چین هم مطرح و بر این مسئله تاکید شد که چین در حوزه‌هایی مانند صنایع هایتک و یا هوش مصنوعی نیاز به انجام روابط اقتصادی گسترده است. همچنین با توجه به صحبت‌های طرح شده، مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین هم با تاکید بر اینکه قرار است نمایشگاه دائمی برای نمایش کالاهای ایرانی در چین راه اندازی شود، بر اهمیت صادرات کالاهای مختلف از البرز به این کشور هم تاکید کرد. حریری معتقد است که محصولاتی مانند شیرینی و شکلات، میوه‌های خشک شده، گیاهان دارویی و انواع شوینده‌ها از جمله تولیدات البرز است که از ظرفیت بالایی برای صادرات برخوردار است.

در این نشست از سوی رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین بیان شد که البرز از ظرفیت بالایی در تولید گیلاس برخوردار است و این میوه، گران ترین میوه ای است که البرز می‌تواند آن را به چین صادر کند.

در حال حاضر امکان ثبت شرکت در چین برای دارندگان پاسپورت ایرانی فراهم نیست
به گفته حریری اقدامات لازم برای حضور موثر شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه وارداتی شانگهای در سال ۲۰۲۱ در حال انجام است و تاکنون ۵۰۰ مترمربع فضا در این نمایشگاه بدین منظور و برای حضور شرکت‌های ایرانی لحاظ شده که امکان افزایش فضای نمایشگاهی غرفه‌های ایرانی در این نمایشگاه تا ۱۵۰۰ مترمربع هم میسر است.

وی با این توضیح که حدود دو ماه قبل هم فروشگاه عرضه زعفران ایرانی در پکن افتتاح شده است، به این نکته اشاره کرد که چینی‌ها یکی از مشتریان خوب پسته ایران هستند، از سویی در زمینه فروش فرش ماشینی هم سه برند ایرانی در کشور چین نمایندگی دارند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه سند جامع همکاری های ۲۵ ساله میان ایران و چین در حال تدوین است، بر این نکته تاکید کرد که اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور می توانند نقطه نظرات خود و پیشنهادات خود در این زمینه را ارائه دهند.

در پایان این نشست بر این مسئله تاکید شد که در حال حاضر امکان ثبت شرکت در چین برای دارندگان پاسپورت ایرانی فراهم نیست. لازم به توضیح است که این نشست، نخستین همایش ویدئو کنفرانسی راهکارهای توسعه صادرات به چین بود و اتاق البرز در نظر دارد که طی نشست‌های بعدی در این زمینه به طرح مسائل کاربردی تر بپردازد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: