bazarnews

کد خبر: ۸۷۶۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۰
بازار خودرو، به‌عنوان یکی از پر تقاضاترین بازار‌های مالی کشور در این سال‌ها از ترکش نوسانات ارزی بی‌نصیب نمانده و به نمونه‌ای از بی‌ثبات‌ترین بازار‌ها در ایران تبدیل شده است.

تغییرات لحظه‌ای قیمت ارز، پاندمی کرونا، تحولات سیاسی منطقه‌ای و تصمیمات ناگهانی مانند عدم اجرای مصوبه جنجالی شورای رقابت مبنی‌بر افزایش قیمت 18 خودرو، حتی در روزهای منتهی به پایان سال 1399 نیز بازار خودرو را از رونق انداخته است. ازاین‌رو گمانه‌زنی‌ها درباره قیمت خودرو در سال جدید، چندان خوش‌بینانه نیست و ظاهراً کاهش مقطعی قیمت روز خودرو چندان نتوانسته کام خریداران واقعی را شاد کند. در ادامه با بررسی وضعیت قیمت خودرو در بازار، با ما همراه باشید.

 قیمت محصولات ایران خودرو

شرکت ایران‌خودرو در مرداد ماه سال 1341 در اداره ثبت شرکتهای تهران به ثبت رسید. تولید اولیه شرکت، اتوبوس‌های معروف به «ال‌پی» بود که شاسی آن از آلمان وارد می شد و با نصب اتاق بر روی آن در کارخانه شمالی فعلی شرکت ایران‌خودرو مونتاژ می شد. از سال 1346 تا 1357 پیکان در مدل‌های مختلف کار، لوکس، جوانان، استیشن و وانت و اتوبوس در مدل‌های اتوبوس 302 شهری، بیابانی و سوپرلوکس و مینی بوس و آمبولانس تولید می شد. «دنا» به‌عنوان جدید ترین محصول ایران‌خودرو با بهره گیری از طراحی به‌روز جهانی برای اولین بار توسط کارشناسان ایرانی طراحی و تولید شد. این کمپانی پس از فراز و نشیب‌های فراوان، همچنان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان ایرانی با تنوع خوبی از محصولات در حال فعالیت است.

و اما در مورد وضعیت قیمت محصولات ایران خودرو؛ رشد قیمت ارز در چند روز اخیر نسبت‌به چند هفته قبل، مانع از ادامه‌دار شدن روند کاهش قیمت‌‌ها، به‌خصوص قیمت محصولات ایران خودرو، شده و حتی در برخی خودروها روند صعودی افزایش قیمت را شاهد هستیم. در این آشفته‌بازار قیمت، حضور بیشتر واسطه‌ها و دلالان، بازار بهمن‌ماه خودرو را به سکوت وادار کرده است. درهرصورت جهش زیاد قیمت‌ها مانند چند ماه گذشته بعید است؛ چراکه بازار کشش بیش از این را ندارد و تولیدات خودروسازان نیز تا حدودی در جهت پاسخگوی به نیازهای بازار در حال افزایش است.

وضعیت قیمت محصولات سایپا

شرکت سایپا در سال 1344 با نام «شرکت ایرانی تولید اتومبیل سیتروئن ایران» تأسیس شد. نام شرکت در اوایل سال 1354 به شرکت سهامی عام ایرانی تولید اتومبیل با نام انحصاری «سایپا» تغییر یافت. نخستین خودروهای این شرکت وانت آکا و سواری ژیان نام داشتند. پس از سال 1353 خودروهای ژیان مهاری و ژیان پیکاب در مدل‌های معمولی و دولوکس نیز تولید شد. فعالیت این شرکت تابه‌امروز مثل گذشته ادامه پیدا کرده و شاهد تولید خودروهای پرفروش مونتاژی سایپا هستیم.

در جدیدترین اقدام کمپانی سایپا، فروش فوری محصولات این شرکت از روز شنبه 25 بهمن‌ماه به مدت سه روز آغاز شده است. بنا به گفته مجید باقری، قائم‌مقام فروش شرکت سایپا، در این طرح برخی از محصولات این شرکت بدون قرعه و به‌صورت فوری واگذار می‌شود. در حال حاضر خودروی پراید ۱۵۱ از دستور کار قرعه‌کشی خارج‌شده و به‌صورت فروش فوری به مشتریان واگذار می‌شود. بنا به گفته ایشان: احتمالاً به‌زودی محصولات خانواده کوییک آر، کوییک اس و ساینا اس از روند قرعه‌کشی خارج می‌شود. حال باید منتظر باشیم تا ببینم که این روند تحویل فوری چه تأثیری در وضعیت قیمت خودرو سایپا خواهد گذاشت.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: