bazarnews

کد خبر: ۸۷۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۵
خراسان جنوبی؛ رکورددار معدوم‌ سازی مرغداری‌های آلوده به آنفلوآنزا در کشور
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تاخیر در گزارش‌دهی شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، وسعت شیوع ویروس را افزایش داد، گفت: در زمینه معدوم‌سازی واحدهای آلوده در کشور رکورد زده‌ایم.

محمد اصغرزاده با بیان اینکه علت اصلی ورود بیماری به استان، پرنده‌های مهاجر آبزی بودند، اظهار کرد: از ابتدای شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تاکنون فعالیت‌های مختلفی را دنبال کردیم و در این مدت شهرستان‌های بیرجند، خوسف و سربیشه درگیر بیماری شدند.

وی با بیان اینکه در ابتدا شایعاتی در استان در خصوص مشکلات سلامت مرغ و تخم مرغ پخش شد که باید آن را مدیریت می‌کردیم، افزود: به مردم این اطمینان را می‌دهیم که محصولاتی که در بازار وجود دارند، از سلامت کامل برخوردارند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان حدود ۴۰ روز خواب را از همه گرفت که طی آن ۹ واحد مرغ گوشتی، یک واحد مرغ مادر،  ۱۰ واحد مرغ تخمگذار، یک واحد شترمرغ، یک واحد پولت، یک پرنده مهاجر و سه کانون بومی در استان معدوم‌سازی شدند.

اصغرزاده با اشاره به اینکه عملیات مهار بیماری و واکسیناسیون طیور را در برنامه گذاشتیم، تصریح کرد: در حال حاضر شرایط شیوع این بیماری در استان رو به بهبود است.

وی با بیان اینکه در زمینه معدوم‌سازی واحدهای آلوده در کشور رکورد زده‌ایم، افزود: در تمامی کشتارگاه‌ها افرادی که ذبح می‌کنند در همان مکان مستقر بوده و کارمند مجموعه دامپزشکی هستند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به ذبح بهداشتی دام، ادامه داد: در شهرستان بیرجند افراد غیرمرتبط یا فرد دامدار وارد کشتارگاه شده و نسبت به ذبح دام اقدام می‌کنند که در این زمینه لازم است برای افرادی که مشغول به ذبح دام هستند، شناسنامه صادر شود.

اصغرزاده بیان کرد: پس از شیوع بیماری، بخش مولکولی (PCR) آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی به عنوان هجدهمین استان راه‌اندازی شد و در این راستا لازم نیست دیگر نمونه‌ها را به خارج از استان ارسال کنیم.
(ایسنا)

برچسب ها: شایعات ، مرغ ، تخم مرغ
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: