bazarnews

کد خبر: ۸۷۶۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: اقتصاد دانش بنیان برای ارتقا آمار ثبت پتنت های بین المللی ایران ضرورت دارد.

منصور کبگانیان سه شنبه در حاشیه یکصد و چهل و پنجم از شورای ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران ارائه گزارش علم و فناوری را دستور اول این جلسه دانست و اظهار کرد: گزارشی از تعداد ثبت پتنت‌های خاص ثبت شده بین المللی ارائه شد که مقداری افت و کاهش را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه کشور ضعف‌هایی در ثبت پتنت و تولیدات علم و مقالات دارد، از ورود این ستاد به این موضوع خبر داد و  اظهار کرد: در این جلسه اعلام شد که این افت مربوط به بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان بوده و تا حوزه دارای جاذبه‌های اقتصادی نباشد و اقتصاد دانش بنیان وارد میدان نشود این آسیب به صورت اساسی حل نخواهد شد.

کبگانیان ارائه گزارشی از وضعیت اعتبارات پژوهشی را از دیگر موضوعات مطرح در این جلسه نام برد و یادآور شد: در این بخش گزارشی از مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شد که یک مقدار نگران کننده بود؛ چرا که این گزارش حاکی از افت و کاهش سهم اعتبارات پژوهشی در بودجه سال 1400 داست از این رو در این جلسه مختصری در این زمینه بررسی‌هایی صورت گرفت.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور اضافه کرد: بر این اساس اعضای جلسه به این جمع بندی رسیدند که اعداد و ارقام مربوط به اعتبارات پژوهشی مقداری بهتر از گزارش مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی است؛ چرا که بخشی از اعتبارات پژوهشی در این گزارش دیده نشده است.

وی با تاکید بر بررسی دقیق‌تر اعتبارات پژوهشی در قانون بودجه 1400، خاطر نشان کرد: از این رو مقرر شد در جلسه دیگری گزارش دقیق‌تری در این زمینه ارائه شود. در این جلسه تنها گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شده بود.


کبگانیان، با اشاره به موضوع سوم مطرح شده در این جلسه توضیح داد: بر اساس مصوبات شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ماموریت‌های ملی به جهاد دانشگاهی واگذار شد که این ماموریت‌ها در راستای رهنمون‌های مقام معظم رهبری بوده است.

وی با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی یک نهاد ملی است، یادآور شد: از این رو باید از تبدیل شدن این نهاد به یک بنگاه پرهیز شود ضمن آنکه شاهد بودیم که این نهاد پروژه‌های بسیار سنگینی را با موفقیت اجرایی کرده است.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور اضافه کرد: بر این اساس برنامه این ستاد استفاده از توانمندی این نهاد در مدیریت‌های ملی است و از آنجایی که این نهاد در حوزه‌های آب شیرین کن‌ها و خودروهای ریلی خوب عمل کرده از آنها درخواست شد که در این حوزه‌ها به مدیریت انتقال فناوری بپردازند به این معنا که تمامی دستگاه‌ها و نهادهایی که در این حوزه‌ها فعال هستند تحت مدیریت، نظارت و آیین نامه‌های جهاد دانشگاهی باشند.

کبگانیان ادامه داد: در این راستا از سوی جهاد دانشگاهی نقشه راهی ارائه شد. البته در این زمینه وقفه‌هایی بوده که برخی از آنها با پیگیری جهاد رفع شده ولی مقرر شد در حوزه‌هایی که توقف بوده اقدام شود.
(ایسنا)

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: