bazarnews

کد خبر: ۸۷۶۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۸
استاندار مرکزی گفت: برنامه‌های جزیره‌ای به بخش کشاورزی استان مرکزی ضربه می‌زند.

سید علی آقازاده ظهر امروز در مراسم تجلیل از تولیدکنندگان نمونه بخش کشاورزی استان مرکزی با اشاره به وضعیت استان در حوزه کشاورزی اظهار داشت: استان مرکزی به رغم اینکه پایتخت صنعتی کشور نام گرفته اما از فعالیت در بخش‌های مختلف کشاورزی و تولیدات کشاورزی غافل نشده به طوری که امروز در بسیاری از فعالیت‌های کشاورزی جزو استان‌های برتر و رتبه یک تا 7 کشور دارد که ناشی از تاریخ و فرهنگ استان و همت فعالان حوزه کشاورزی است.

وی افزود: فعالیت در حوزه کشاورزی در 5 دهه اخیر کم نشده بلکه صنعت بخش عمده از فعالیت‌های اقتصادی استان را گرفته و فعالیت بیشتر شده و در حوزه کشاورزی امروز توانستیم به 3 میلیون تن تولید محصولات کشاورزی در استان برسیم.

استاندار مرکزی ادامه داد: سهم استان از 130 میلیون تن تولیدات کشاورزی کشاورزی 3 میلیون تن است که اگر خاک و اراضی قابل کشاورزی استان را با توجه به جمعیت و مساحت استان درنظر بگیریم بیش از آن به نسبت کشور تولید می‌کنیم.

آقازاده با اشاره به اینکه کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی افزایش پیدا کرده در حالی‌که در 10 سال گذشته حدود 2 میلیون و 300 هزار تن بودیم، گفت: باوجود محدودیت منابع آب و کاهش سطح زیرکشت به نسبت 10 سال اما روند تولید و کیفی بودن محصولات کشاورزی بهتر شده که نشان دهنده این است که استان مرکزی استعدادهای فراوان در فعالیت‌های کشاورزی دارد و علم، پژوهش و تحقیق به کمک فعالیت‌های حوزه کشاورزی آمده است.

آقازاده بیان کرد: در دوران تحریم که در دوسال گذشته شدیدترین شرایط تحریم را در 40 سال گذشته تجربه کردیم سبب شده تا صنعت موجود در استان به بخش کشاورزی از جمله قطعات، ماشین آلات، فناوری‌های جدید صنعتی کمک می‌کند و زندگی مسالمت‌آمیز صنعت و کشاورزی در استان الگو و عامل موفقیت بیشتر است.

وی عنوان کرد: در استان مرکزی دو بال توسعه از جمله صنعت و کشاورزی همزمان و همسو پیش می‌روند به طوری که در معدود استان‌هایی صنعت و کشاورزی پا به پای هم پیش روند در حالی‌که استان در فعالیت‌های حوزه صنعتی جزو استان‌های برتر و در تولیدات کشاورزی باغی و زراعی و سایر محصولات و صنایع تبدیلی هم موفق است که باید به عنوان فرصت طلایی در استان از آن استفاده کنیم.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه موفقیت‌ها با همت، اهتمام و اراده فعالان کشاورزی حاصل می‌شود، گفت: بین 95 تا 100 هزار بهره‌بردار کشاورزی داریم که درواقع حدود 100 هزار از جمعیت استان مولد و تولیدکننده هستند و تولیدات آنها در زمینه موادغذایی، میوه، مواد مورد نیاز مردم در سراسر کشور توزیع می‌شود.

آقازاده تصریح کرد:  در سال‌های اخیر هم این روند به خوبی پیش رفته و با وجود همه مشکلات در زمینه کمبود منابع آب، خشکسالی‌ها، تحریم، بیماری کرونا و حوزه کشاورزی پیش‌بینی شد که فعالیت‌ها کمرنگ شود. اما شاهد اقدامات خوبی در این راستا هستیم و هر سال وضع استان از جمله در زمینه تولید گندم بهتر می‌شود به طوری که در سال زراعی 98-99رتبه هشتم را کسب کردیم که در تاریخ کسب این رتبه بی‌نظیر بوده است.


وی افزود: در زمینه موضوع آب در استان اقداماتی با همکاری تشکل‌ها، کشاورزان، نمایندگان و غیره انجام می‌شود که امیدواریم نتیجه داشته باشد که در این صورت می‌تواند در سایر استان‌ها استمرار پیدا کند.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: در تولید شیر تا 2 سال آینده میزانی که امسال تولید می‌کنیم دو برابر می‌شود به عبارتی 350 هزار تن به بیش از 700 هزار تن می‌رسد و در تولید گوشت قرمز سومین استان و در تولید گوشت مرغ، تخم‌مرغ و سایر فراورده‌های کشاورزی وضعیت خوبی داریم.

آقازاده بیان کرد: در زمینه آبزیان استان در مدت 4 سال گذشته رشد بی سابقه‌ای داشته در حالی‌که استان مرکزی به لحاظ شرایط اقلیمی برای پرورش آبزیان از رودخانه و ساحل و غیره برخوردار نیست اما استان در پرورش آبزیان نسبت به 3 سال گذشته 37 درصد رشد داشته و در شرایط مطلوبی قرار داریم.

وی ادامه داد: در دهه فجر تولید ماهیان خاویار استان ظرفیت 30 تن به حدود 2 برابر رسید و با توجه به اینکه پرورش این نوع ماهی در نوار شمالی کشور و مناطق ساحلی است اما در استان مرکزی پرورش و رشد خوبی داشته است و رشد این ماهی در 6 ماه گذشته بیش از متوسط رشد در نوار شمالی کشور و ساحل دریای خزر بود.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه ما باید از تولیدکنندگان و فعالان حوزه کشاورزی حمایت کنیم که در غیراین‌صورت خیانت و کوتاهی کردیم، گفت: بعضی اوقات تحریم‌های داخلی سنگین‌تر از تحریم دشمن است و در بسیاری از فعالیت‌ها و روابط اداری این تحریم دیده می‌شود به طوری که یک بخشنامه، بخشنامه دیگری را نقض می‌کند و اداره‌ای ، اداره دیگر را قبول ندارد.

وی افزود: جزیره‌ای نگاه کردن و تکثر بیش از حد بخشنامه‌ها و قوانین همه یکدیگر را خنثی می‌کند که در نهایت ضرر و خسارت برای کشاورز و تولید کننده حوزه صنعت و کشاورزی به بار می‌آورد. بنابراین در این شرایط کار می‌کنند و 12 هزار قانون در کشور وجود دارد که پیشرفته‌ترین کشور دنیا 3 هزار و 500 قانون دارد و تعداد کارمندان در کشورهای جهان اول از جمله ژاپن با حدود 130 میلیون نفر جمعیت  کمتر از یک میلیون نفر است و بروکسی در کشور ما پیچیده است درحالی‌که می‌توان بسیاری از این قوانین را حذف، ادغام، کارآمدتر و فعال‌تر کرد.

آقازاده تصریح کرد: در این دولت بیش از 15 تا 20 میلیون تن از افزایش محصولات کشاورزی اتفاق افتاده و دولت موتور محرک بسیاری از فعالیت‌ها است و از کشاورزان حمایت می‌کند که نباید نادیده گرفته شود، کار و انگیزه تولیدکنندگان و فعالان حوزه کشاورزی دولت‌ها را وادار به حرکت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تحریم در بسیاری از موارد از جمله افزایش قیمت‌ها، افزایش تورم، فشار اقتصادی بر مردم، گرانی، بیکاری و سایر موارد سخت بوده به طوری که تحریم برای این است که ما را تسلیم کند و دشمنان اهداف شوم خود را دنبال کنند.

استاندار مرکزی عنوان کرد: علاوه‌بر این موارد منفی تحریم موارد مثبت هم به همراه داشته به طوری که امروز توانستیم در اصول انقلاب، اصول دفاعی، توسعه کشور و در همه زمینه‌ها مستقل و بر روی پای خود بایستیم و درواقع تحریم حرکت خودجوش در همه زمینه‌ها ایجاد کرده است به طوری که کشور در شرایط تحریم و به همت داشمندان در کمتر از 15 ماه واکسن کرونا را تولید کرد و در 3 ماه آینده نه تنها تولیدکننده واکسن و تأمین کننده واکس برای مردم هستیم بلکه به خارج از کشور هم صادر می‌شود.

آقازاده با اشاره به اینکه در شرایط تحریم استعداد نهفته ملت شکوفا می‌شود، گفت: کشاورزی برتری‌هایی نسبت به حوزه صنعت دارد به طوری که محصولات کشاورزی کالای امنیتی و استراتژیک برای کشور است و تولید کشاورزی بر هر تولیدی برتر است و دولت باید به حوزه کشاورزی کمک کند.

تسنیم/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: