bazarnews

کد خبر: ۸۷۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
همدان قطب تولید محصولات کشاورزی و باغی متعددی است اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی به تعداد مورد نیاز، نمی‌توان از این ظرفیت مهم برای رونق اقتصادی استان بهره گرفت.

صنایع تبدیلی از ارکان مهم حوزه کشاورزی است که به رونق اقتصادی این بخش کمک شایانی کرده و نقش مهمی در ماندگاری طولانی ‌مدت محصولات دارد.

استان همدان با برخورداری از اقلیم‌های متنوع، ظرفیت تولید محصولات کشاورزی استراتژیک را داشته و وجود واحدهای فرآوری محصول با توجه به تغییر ذائقه و سلیقه مردم به ماندگاری بیشتر محصولات کمک می‌کند.

هر چند برندهای کشاورزی استان همدان اختصاص به منطقه ویژه‌ای نداشته و در شهرستان‌های مختلف کشت می‌شود اما فراوانی هر یک از آن‌ها در یک منطقه بیشتر است.

گردو در تویسرکان، سیب زمینی در شهرستان بهار، گوجه در اسدآباد، انگور در ملایر و سیر در شهرستان همدان بیشترین فراوانی محصولات کشاورزی و باغی را به خود اختصاص داده‌اند.

با این حال صنایع تبدیلی آن چنان که باید و شاید در همدان وجود ندارد و همین سبب خروج محصولات از استان یا دورریز آن‌ها می‌شود.

مدیر صنایع و تبدیلی غذایی سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به جایگاه ممتاز همدان در تولید محصولات کشاورزی و باغی متعدد می‌گوید: با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان از این ظرفیت طبیعی برای افزایش ثروت بهره گرفت.

حسن محمدی می‌افزاید: ایجاد صنایع تبدیلی مانند واحدهای فرآوری بسته‌بندی به فروش بهتر محصولات کشاورزی کمک کرده و نقش مهمی در رونق تولید، اشتغال‌زایی و تقویت بنیه اقتصادی استان دارد.

وی با اشاره به وضعیت استان از نظر صنایع تبدیلی بیان می‌کند: تنها یک واحد بسته‌بندی گردو در تویسرکان با ظرفیت تولید 500 تن وجود دارد و دو واحد تولید پودر پوست گردو خشک برای تبدیل به گِل حفاری موردنیاز  چاه‌های نفت نیز فعالیت می‌کند.

محمدی تصریح می‌کند: گردو محصول باغی مهمی است که در تولید غذاها و شیرینی‌ها کربرد بسیار داشته و بسته‌بندی مناسب به فروش بهتر آن کمک شایانی می‌کند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی همدان در مورد گوجه فرنگی نیز می‌گوید: هر سال نزدیک به 10 هزار تن گوجه از مزارع استان برداشت می‌شود و 6 واحد فعال با ظرفیت تولید 150 هزار تن وجود دارد و نیازی به ساخت واحد جدید نداریم.

 محمدی با اشاره به ظرفیت استان در فرآوری سیب زمینی نیز بیان می‌کند: 60 سردخانه فعال در استان وجود دارد که ساخت آن‌ها، مقدار ضایعات محصول سیب‌زمینی را از 30 به کمتر از 5 درصد کل تولید کاهش داده و هیچ مقداری از این محصول معدوم نمی‌شود.

وی می‌افزاید: 63 واحد سردخانه با ظرفیت 220 هزار تن محصول نیز در دست ساخت است و قصد داریم تا در کنار 60 سردخانه موجود و 63 واحد در حال ساخت، واحدهای سُرد مدرن نیز ساخته شود.

محمدی اعلام می‌کند: برای سُرد و بسته‌بندی سیب زمینی نیز 4 واحد با ظرفیت 75 هزار تن در استان وجود دارد، اما بسته‌بندی این محصول بیشتر به روش سنتی انجام می‌شود.

وی در مورد سیر نیز می‌گوید: 88 واحد تولید شوریجات و ترشیجات صنعتی با ظرفیت تولید نزدیک به 50 هزار تن در همدان وجود دارد که 70 تا 80 نوع محصول با بیش از 10 نوع بسته‌بندی را روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌کنند.

محمدی اعلام می‌کند: در این واحدها 6 هزار تن از سیر تولید شده در استان استفاده می‌شود و 4  واحد تخصصی پودر سیر و یک واحد تولید «سیر سیاه» نیز وجود دارد.

تسنیم/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: