bazarnews

کد خبر: ۸۷۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
روزهای پایانی هر سال تب و تاب برنج‌کاران برای آماده‌سازی اراضی شالیزاری آغاز می‌شود اما شرایط کرونایی امسال کشاورزان را زودتر به شالیزارها کشاند.

روزهای پایانی هر سال تب و تاب برنجکاران برای آماده‌سازی اراضی شالیزاری آغاز می‌شود اما شرایط کرونایی امسال کشاورزان را زودتر به شالیزارها کشاند.

اسفند ماه سال گذشته که پای کرونا به میان جامعه باز شد موجب شد کشاورزان به سمت مکانیزه کردن مراحل تولید پیش بروند چراکه بحث رعایت مسائل بهداشتی و ازسویی استفاده بهینه از منابع آبی کار و تولید برنجکاران را وارد مرحله تازه‌ای کرد.

امسال کشاورزان حدود ۲۵ روز زودتر به استقبال کار و تولید در شالیزارها رفتند که با توجه به مکانیزه کردن نشاکاری از کار و تولید عقب نمانند و هم اینکه از منابع ذخایر آبی حداکثر استفاده شود.

 

محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس گفت: درحال حاضر میزان ذخیره آب در سدهای مازندران به ۲۷۱ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی با اشاره به پرشدن ۸۰ درصدی سد شهیدرجایی ساری اظهار کرد: حجم ذخیره آب در این سد ۱۶۲.۵ است که درحال حاضر میزان ذخیره آب در این سد به ۱۳۱ میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران افزود: در سد البرز نیز با  حجم ذخیره آبی ۱۴۲ میلیون متر مکعب، میزان آن  به ۱۲۳ میلیون مترمکعب رسیده که می‌توان گفت پرشدن آن به  ۸۲ درصد رسیده است.

این مسؤول به پرشدن ۵۵ درصدی آب‌بندان‌های مازندران اشاره کرد و گفت:  کشاورزان مازندران بحث کشت و کار در مزارع شالیزاری را به موقع و در زمان مناسب آغاز کنند.

رمضانی رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران نیز در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: به دلیل ادامه روزهای کرونایی امسال شالیکاران ۲۰ تا ۲۵ روز زودتر آغاز کردند که با توجه به بحث نشای مکانیزه بحث نوبت‌دهی دچار مشکل نشوند.

وی با اشاره به اینکه بحث شخم و شیار و آب تخت اولیه شالیزارهای استان مازندران در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دستور کار قرار گیرد، افزود: توصیه ما برای  نشاکاری این است که این مهم از اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت انجام شود.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه کشاورزان از نشای زودهنگام پرهیز کنند، گفت: با توجه به شرایط، کشاورزان نباید خوش بین باشند و با توجه وضعیت هوایی در صورت بارندگی احتمال خسارت وجود دارد.

رمضانی با اعلام اینکه کشاورزان با مراکز جهاد کشاورزی در سطح استان در ارتباط باشند، خاطرنشان کرد: همچنین توزیع بذر شلتوک نیز زودتر شروع شده تا کشاورزان  با اطمینان خاطر از مراکز جهاد کشاورزی در سطح استان دریافت کنند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: