bazarnews

کد خبر: ۸۷۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد:
حسن الهیاری گفت: مشکلات ایجاد شده برای تولید سیمان مربوط به صنعت سیمان نیست که بتوان آن را مدیریت کرد بلکه مواردی است که از طرف مابقی ارگان‌ها بر صنعت سیمان تحمیل و عارض شده است.

گروه راه و مسکن بازارنیوز - سیدسهند شریف زاده؛ حسن الهیاری، مدیر کل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت، پیرامون دلایل گرانی سیمان، در گفت و گو با رادیو اقتصاد، گفت: گرانی به وجود آمده در 30 الی 40 روز اخیر به علت به هم ریختن عرضه و تقاضا است که دلیل آن کاهش تولید می باشد. کاهش تولید به وجود آمده به دلیل قطع برق است که همین اشکال در صنعت فولاد هم بروز پیدا کرد. علاوه بر این قطع گاز هم به علت فصل سرما بر تولید سیمان تاثیر منفی داشته است چرا که اولویت مصرف گاز در کشور ما برعکس بقیه کشورهای جهان، مصرف خانوار است نه بخش تولید. جمیع این عوامل واحدهای تولیدی سیمان را با مشکل مواجه کرده است.

 

قطع برق و افزایش هزینه حمل؛ دو عامل اصلی گرانی اخیر سیمان

 

هزینه حمل گران تر از هزینه تولید

وی با اشاره به مشکلات جدید تولید سیمان گفت: یک معضل جدید دیگر در صنعت تولید سیمان هزینه حمل است که در شهرستان ها به شدت افزایش پیدا کرده است. به طور معمول مراکز تولید سیمان استانی هستند که میزان تولیدشان بیشتر از میزان مصرف در استان است و قاعدتا مازاد محصول را باید به مناطق مختلف ارسال کنند مثل تولیدی های استان تهران که با توجه به گرانی هزینه حمل فشار زیادی به تولیدکننده وارد می شود، گاها در مدت اخیر هزینه حمل یک کیسه سیمان از هزینه تولید خود سیمان بیشتر می شود.

 

سیمان هم به مشکل فولاد دچار شد

الهیاری با اشاره به مدیریت پذیر نبودن شرایط فعلی تاکید کرد: قطع برق در فصل زمستان یک اتفاق خاص در کشور بود که در مدت بیست سال اخیر بی سابقه بوده است. هیچ کارخانه ای بدون برق نمی تواند کار کند مخصوصا زمانی که این قطعی غیر قابل پیش بینی باشد. برای واحدهای تولیدی قطع برق مثل قطع گاز نیست که بتوان با مازوت یا سوخت دیگری جایگزین کرد. همین اتفاق هم در صنعت فولاد افتاد و تولیدکنندگان با شوک مواجه شدند. جمیع این مشکلات که عرض شد مربوط به خود صنعت نیست که بتوان آن را مدیریت کرد بلکه مواردی است که بر صنعت تحمیل و عارض شده است.

 

سیمان کالای خاص است

وی در پایان با رد فرضیه ذخیره سازی سیمان گفت: سیمان یک کالای خاص محسوب می شود. به عنوان نمونه شما با خرید میلگرد هم حمل راحتی دارید هم نگهداری راحت ولی درباره سیمان به علت شرایط خاص امکان ذخیره سازی محدود است. مصرف سالیانه سیمان در ایران چیزی حدود 62 میلیون تن است که از این مقدار عددی حدود 5 میلیون تن صادرات داریم. انباشت این حجم از سیمان برای ذخیره سازی حتی برای مصرف ماهانه بسیار سخت است. البته واحدهای تولیدی کوچک قطعا مقداری ذخیره سیمان دارند اما این حجم انباشت اصلا در حد نیاز ماهانه نیست.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: