bazarnews

کد خبر: ۸۷۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
اتفاقات پیش آمده در بازار ارز قابل پیش بینی بود. چراکه جو روانی ایجاد شده به دلیل انتخابات آمریکا و روی کار آمدن بایدن موجب کاهش نرخ ارز شد.

اتفاقات پیش آمده در بازار ارز قابل پیش بینی بود. چراکه جو روانی ایجاد شده به دلیل انتخابات آمریکا و روی کار آمدن بایدن موجب کاهش نرخ ارز شد. جو روانی مثبتی که به دلیل مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا بوجود آمد نرخ دلار را تا ۲۳ هزار تومان کاهش داد. اما با توجه به اینکه مشخص بود موضوع مذاکرات با دلایلی که طرف دیگر یعنی آمریکا می آورد به این زودی اتفاق نخواهد افتاد و شرایط ایران و اروپا نیز مساعد نیست بازار ارز به حرکت سابق خود یعنی روند افزایشی بازگشته است. از سوی دیگر اولتیماتوم مجلس برای سوم اسفندماه مبنی بر ممنوعیت ورود بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به کشور هم مزید بر علت شده تا فضای بین المللی نامناسب شود. این اتفاقات نشان می دهد افق روشنی وجود ندارد و همین امر بازار ارز به وضعیت سابق خود بازگشته است.

    زمانی که بازار ارز احساس آرامش و ثبات داشته باشد انتظارات تورمی کاهش، جو آرام و مردم کمتر نگران و آشفته خواهند شد. اما هنگامی که به مشکلات داخلی و بین المللی به صورت دائم حل نشده و ثبات حاکم نشده باشد بازار ارز برگشته است و این اتفاق قابل پیش بینی بود. بنابراین اگر تا سوم اسفندماه تغییری در سیاست ایران و کشورهای طرف برجام و آژانس بین المللی انرژی اتمی ایجاد نشود قیمت ارز افزایش بیشتری خواهد داشت.

    به طور کلی محرک اصلی وقوع تحولات در بازار ارز طی در هفته‌های اخیر، مسائل روانی هستند که عمده‌ترین مسبب آن را می‌توان نتایج انتخابات آمریکا و تحولات پیرامون تمدید یا رفع تحریم‌ها دانست. از آنجا که در شرایط فعلی، عرضه و تقاضا را در بازار واقعی نیست، تخمین قیمت واقعی ارز نیز کاری دشوار است. هر چند احتمال این است که این رقم واقعی برای دلار حدود یک تا دو هزار تومان کمتر از چیزی باشد که در بازار آزاد معامله می‌شود، با این وجود به موج ایجاد شده در بازار طی دو هفته اخیر خوش‌بین نبوده و پیش‌بینی می شد این کاهش قیمت‌ها روندی موقت باشد. مگر آنکه اخبار مثبتی که بازار درباره برجام و آزادسازی ارزهای بلوکه شده در انتظار وقوع آن‌ها است، به زودی محقق شوند.

     

    گسترش نیوز/

    نظرات کاربران
    نام:
    ایمیل:
    * نظر: