bazarnews

کد خبر: ۸۷۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
فرماندار هشترود گفت: توسعه شهرستان در گرو راه‌اندازی زنجیره ارزش و جلوگیری از خام‌فروشی محصولات کشاورزی است.

امین امینیان روز شنبه در آیین تجلیل از کشاورزان نمونه هشترود اظهار داشت: متاسفانه سالهاست که گندم هشترود بدون فرآوری و ارزش افزوده با قیمت نهایت ۲ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش می‌رسد و تنها تغییر ایجاد شده، تولید آرد از این محصول توسط واحد خصوصی با ظرفیت بسیار محدود بوده که در مرحله اولیه تکمیل زنجیره فرآوری و تولید است.

وی تاکید کرد: این آرد در سطح شهرستان باید به محصول ارزشمند صادراتی تبدیل شود؛ همچنین علوفه تولیدی در پایاب سد سهند باید در مجتمع‌های دامپروری شهرستان مورد استفاده قرار بگیرد و کشتارگاه و کارخانه‌های تولید لبنیاتی در این مجتمع‌ها راه‌اندازی شود تا شاهد رشد اقتصادی و تاثیر چشمگیر و واقعی کشاورزی بر توسعه شهرستان باشیم.

«امینیان» با تاکید بر اینکه ۱.۸۵ درصد مکانیزاسیون برای کشاورزی هشترود رقم قابل توجهی نیست، اضافه کرد: شیوه کشاورزی رایج در هشترود به لحاظ اقتصادی، مناسب یک خانوار روستایی نیست و این شیوه باید تغییر یابد.

وی بیان کرد: همچنین بهره‌برداران این بخش باید با ورود به کشاورزی مدرن و نیاز به نیروی انسانی کمتر در مزارع، از کشاورزی سنتی که بر اقتصاد معیشتی بنا نهاده شده است، فاصله بگیرند و با به روز کردن این بخش و افزایش درآمد سرانه خانوار، زمینه توسعه شهرستان را بیش از پیش فراهم کرده و از مهاجرت نسل جوان نیز جلوگیری کنند.

فرماندار هشترود بهبود نرخ ۲۴.۳۲ درصدی بیکاری شهرستان را در گرو تغییر شیوهای کشاورزی و دامپروری دانست و ادامه داد: با ایجاد فرصت‌های شغلی متعدد و رضایت‌بخش در هر بخش از  زنجیره فرآوری کشاورزی، می‌توانیم برای اشتغال به عنوان مهمترین نگرانی شهرستان راهکار اقتصادی و سودمندی پیدا کنیم تا نرخ بالای بیکاری ۲۴.۳۲ منطقه روند بهبود به خود ببیند.

وی اضافه کرد: طی چهار سال گذشته ۱۰۷ میلیارد تومان برای تامین تسهیلات کشت پاییزه، تامین تراکتور و کمباین، ادوات کشاورزی و ماشین‌آلات پرداخت شده و ضریب مکانیزاسیون در هشترود را به ۱.۸۵ اسب بخار در هکتار رسانده است.

امام جمعه هشترود هم نهادینه شدن فرهنگ پرداخت زکات توسط کشاورزان را مورد تاکید قرار دارد . گفت: وقتی مؤمنان به کمک همدیگر بیایند، بسیاری از آسیب‌ها در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی برطرف می‌شود.

حجت‌الاسلام حسن جعفریان از کشاورزان شهرستان به ویژه کشاورزان گندم‌کار خواست امسال با همتی دو چندان، نهضت احیا و ترویج زکات را بیش از گذشته نهادینه کنند. 
در این آیین با اهدای لوح با امضای رییس‌جمهوری،  از «محمدتقی ممی‌پور» به عنوان کشاورز نمونه ملی در زمینه تولید حبوبات دیم کشور با متوسط تولید ۲ هزار و ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار تجلیل شد.

همچنین از «موسی ابراهیمی» به عنوان بیمه‌گذار نمونه استانی با تحت پوشش قرار دادن بیش از ۲۰۰ هکتار بیمه اراضی دیم و آبی، از «رمضان سلیمانی» چوب‌کار نمونه صنوبرکار با کشت ۱.۵ هکتار صنوبر، از «رضا اختیاری» با تولید ۱۲۵ تن در هکتار ذرت علوفه‌ای و از «حیدر مختارپور» به دلیل تحویل ۲۰۰ تن بذر به شرکت‌های تعاونی و سیلو به عنوان تحویل‌دهنده نمونه گندم در سطح استان تجلیل شد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: