bazarnews

کد خبر: ۸۷۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
رهاسازی هر چند وقت یک بار آب سد سیمره که باعث خسارت‌های میلیاردی به تولید کنندگان پایین دست سد می‌شود بارها مورد بررسی قرار گرفته و اکنون دادستانی استان نیز برای پیگیری مشکل وارد میدان شده است.

 سد و نیروگاه سیمره چهارمین سد بزرگ کشور از لحاظ حجم مخزن و ارتفاع است؛ این سد ظرفیت‌های بسیاری را در حوزه کشاورزی و پرورش آبزیان ایجاد کرده که این امر به نوبه خود سبب ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای بسیاری از افراد بوده است.‌ 

اما در کنار ظرفیت‌های ایجاد شده توسط این سد، هرساله و به‌ویژه در زمان بارش‌ها رهاسازی آب این سد در اراضی پایین دست سبب مشکلاتی می‌شود، در اثر این رهاسازی بسیاری از اراضی کشاورزی و باغات به زیر آب رفته و خسارات فراوانی را برای کشاورزان و باغداران به همراه داشته است.

عدم ساماندهی آب پایین دست سد سیمره طی سال‌های اخیر بارها خسارات زیادی را برای مردم منطقه به دنبال داشته به‌طوری که در پی بارش‌ سیل آسای دو سال گذشته و پس از رهاسازی آب سد، بسیاری از منازل پایین دست به زیر آب رفتند و ساکنین منطقه مجبور به تخلیه منازل شدند.

خبرنگاران فارس، سال‌های گذشته در گزارش‌های متعددی برآن شدند تا این مطالبه مردمی را پیگیری کنند؛ اما جز وعده‌های بسیاری از سوی مسوولان و وزارت نیرو مبنی بر تملک اراضی پایین دست سد، تاکنون هیچ اقدام مفیدی در این خصوص انجام نشده و هر ساله ده‌ها کشاورز باید شاهد نابودی ثمره ماه‌ها تلاش خود باشند.

به گفته جمعی از کشاورزان و آبزی پروران فعال منطقه، رها سازی آب سیمره تعداد زیادی از استخرهای پرورش ماهی، ده‌ها پمپاژ آب،‌ هزاران هکتار اراضی کشاورزی، باغات و... تخریب کرده و سبب ضرر و زیان‌ پی در پی برای این فعالان بوده است، ضررهایی که مبالغش به صدها میلیارد تومان در سال می‌رسد. 

برای رفع این مشکل تا کنون مسوولین استانی مربوطه اقدامات زیادی را انجام داده‌اند که هیچکدام از این اقدامات مثمر ثمر نبوده است. 

 

کنترل و تنظیم آب خروجی سد در اختیار وزارت نیرو است

نماینده اسبق مردم شهرستان‌های دره‌شهر، بدره، دهلران و آبدانان در مجلس شورای اسلامی سال گذشته با اشاره به اینکه مشکل به زودی حل می‌شود، گفت: کنترل و تنظیم میزان آب خروجی این سد تحت اختیار مدیریت وزارت نیرو بوده که بر اساس برنامه زمان بندی و نیازهای موجود در جهت تأمین برق پایدار و تغذیه حوزه‌های پایین دست سد، اقدام به رها سازی آب خروجی می‌کند.

سال گذشته نیز دادستان ایلام با ورود به این مسئله در جلسه‌ای با حضور مسوولان سد و نیروگاه سیمره بحث خسارت به اراضی کشاورزی پایین دست سیمره را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: نباید از رهاسازی و آزادسازی آب پشت سد سیمره هیچ گونه خسارتی به اراضی و ایستگاه‌های پمپاژ کشاورزان پایین دست وارد شود.

 

نمی‌توان در رویه فعالیت سد دخالت کرد

رضا امیری‌مقدم جانشین دادستان استان در این باره گفت: مرداد ماه سال جاری جلسه‌ای در همین راستا با حضور دادستان، مدیر سد و نیروگاه سیمره، مدیر سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد که در این جلسه با توجه به گفته‌ی مدیر سد، در رویه فعالیت سد و نیروگاه سیمره نمی‌توان دخالت شود چرا که ممکن است سبب اختلالاتی در شبکه توزیع برق کل کشور شود.

وی افزود: در این جلسه تعیین شد؛ جهاد کشاورزی با تشکیل کمیته‌ای به منظور کاهش خسارت به پمپاژداران حاشیه رودخانه و شرایط بحرانی سیل ظرف ۱۵ روز اقدامات لازم را انجام دهد، همچنین مقرر شد مدیریت سد سیمره و جهاد کشاورزی حداکثر پیشرفت آب حاشیه رودخانه در مسیر نصب پمپاژها را در زمان باز بودن دریچه‌های سد مشخص و مراتب را به اطلاع کشاورزان برسانند و در آخر مدیریت سد و نیروگاه سیمره نسبت به مکاتبه و پیگیری با وزارت نیرو در جهت اطلاع رسانی به کشاورزان پایین دست قبل از باز کردن دریچه‌ها سد اقدام و نتیجه را ظرف ۵ روز اعلام کنند.

امیری‌مقدم با اشاره به اینکه این اقدامات موقتی هستند و برای حل این مشکل نیاز به یک راه حل اساسی است، ادامه داد: برای رفع این مشکل نیاز است یک سد تنظیمی احداث شود چرا که سد و نیروگاه سیمره سدی عظیم است که ازیاد حجم آب آن می‌تواند منجر به خساراتی بزرگتری از جمله آبگرفتی شهرستان اطراف خود نیز شود که این موضوع در جلسات آینده با مدیران کشوری پیگیری خواهد شد.

مشکل در حال پیگیری است

بهروز مرادی مدیر عامل اسبق شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره بر اینکه از طریق مشاوران پیگیر این موضوع خواهد بود، گفت: پیگیری این مشکل هم از طرف مشاوران و معاونت فنی شرکت در حال مطالعه و منتظر جمع بندی است؛ احداث بند تنظیمی سد سیمره، طرح‌های توجیحی آن از لحاظ فنی در حال بررسی هستند که اگر نهایی شوند راهکارهای که دارند اجرا خواهد شد.

گفتنی است؛ بعد پیگیری‌های پی در پی قادر به ارتباط با مدیرعامل جدید شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران نشدیم.

سد و نیروگاه سیمره که در شهرستان بدره قرار دارد، یکی از بزرگترین پروژه‌های سدسازی کشور است؛ این سد دارای 180 متر ارتفاع  که 480 مگاوات برق تولید می‌کند و نزدیک به دو میلیارد مترمکعب آب در پشت این سد ذخیره‌ شده است.

با توجه به تاثیرات سد سیمره در اشتغال و درآمدزایی مردم منطقه انتظار می‌رود مسوولان استانی هرچه سریع‌تر نسبت به رفع مشکلات موجود اقدام کنند تا شاهد رشد تولیدات کشاورزی و باغی و از سرگیری فعالیت کشاورزان، آبزی پروران و باغدارانی باشیم که به جهت متضرر شدن‌های چندین باره اکنون دست از فعالیت کشیده‌اند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: