bazarnews

کد خبر: ۸۷۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد به بازارنیوز گفت:
عسگریان اظهار کرد: اگر زمانی بخواهیم به صورت جدی، دقت ویژه‌ای را در زمینه خیریه‌ها داشته باشیم، قدم اول ایجاد سامانه بسیار قدرتمند مشترک بین دستگاه هاست که بتوانیم ظرفیت خیریه‌ها را در سطح کشور رصد کنیم.
گروه کار و تعاون بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ علیرضا عسگریان، معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) پیرامون وضعیت ساماندهی خیریه‌های کشور، به بازارنیوز گفت: در بحث خیریه ها، فقط مراکز نیکوکاری زیر نظر کمیته امداد فعالیت می‌کنند و ما روی این مراکز، در حالی که آزادی عمل کامل دارند، نظارت لازم را داریم و در جریان حساب‌های مالی شان قرار می‌گیریم. همچنین دستگاه‌هایی مثل هلال احمر و وزارت کشور که مجوزدهنده‌اند هم پیگیر این موضوع هستند.

وی افزود: کمیته امداد در یک چارچوب معین با وظایف مشخص، به خیریه‌ها مجوز می‌دهیم و شروطی دارد؛ حداقل شرط این است که حساب‌های فی مابین را بررسی کنیم؛ بنابراین سامانه‌ای وجود دارد که حساب‌ها در آنجا ثبت و ضبط می‌شود واگر یک ریال جا به جا شود، قابل شناسایی است.

عسگریان اضافه کرد: البته قرار است در آینده یک پنجره واحد بین دستگاه‌های مختلف، برای مدیریت خیریه‌ها در نظر گرفته شود. این پنجره واحد یک بحث حاکمیتی است که خیریه‌ها مورد ارزیابی قرار بگیرند و سازمان‌های مجوز دهنده هم بتوانند برعملکرد آن‌ها نظارت کنند. این اقدام در مورد سازمان‌های مردم نهاد (NGO) هم صادق است.

*سامانه سخا چیست؟

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد درباره سامانه سخا (سامانه خیر و احسان کشور) که ذیل این کمیته فعالیت دارد، توضیح داد: این سامانه، درکی از منطقه جغرافیایی که محرومین، ایتام و مستمندان در آن حضور دارند را ایجاد می‌کند و ماموریت آن به کمیته امداد سپرده شده است. به این صورت که خیریه‌ها به کمیته مراجعه کرده و موظفند تعداد خیرین و نیازمندان را اعلام کنند.

*موازی‌کاری به قبل از انقلاب بازمی‌گردد

عسگریان درباره موازی‌کاری موجود در امر مجوزدهی به خیریه‌ها و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، اظهار کرد: از گذشته چندین ارگان مجوز فعالیت خیریه‌ها را صادر می‌کنند که این موضوع به سال‌های قبل از انقلاب بازمی‌گردد و لازم است در این زمینه دقت بیشتری به عمل بیاید. در حال حاضر هر کدام از این ارگان ها، بر اساس ماموریت‌هایی که دارند، مجوز می‌دهند، ولی لازم است این موضوع در آینده دقیق‌تر و متمرکز و ذیل یک پنجره واحد انجام شود.  

وی افزود: هر کدام از دستگاه‌ها از گذشته تاکنون، ماموریت ویژه‌ای دارند؛ به عنوان مثال بهزیستی، مسئولیت‌هایی در حوزه معلولین محروم دارد که قاعدتا باید درباره NGO‌هایی که در این زمینه می‌خواهند فعالیت کنند، نظارت داشته باشد.
 
 
*اطلاعات دقیق و جامعی از خیریه‌ها و محرومین وجود ندارد

عسگریان ضمن انتقاد از عدم وجود آمار جامع و دقیق از محرومین در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر، منظم‌ترین اطلاعات مربوط به محرومین با شناسنامه مخصوص، مربوط به کمیته امداد است. دلیل این که توزیع بسیاری از خدمات و محصولات بین محرومین، از طریق کمیته امداد انجام می‌شود، وجود همین اطلاعات منظمی است که در اختیار ماست.

وی افزود: این اطلاعات شامل همه گروه‌های محرومین می‌شود که در حال گسترش است و امیدواریم بتوانیم اطلاعات دقیقی از سه دهک اول جامعه داشته باشیم.

عسگریان خاطرنشان ساخت: اطلاعات موجود کافی نیست. اکنون اگر بخواهیم بدانیم که سه دهک محروم جامعه چه کسانی هستند و در کجا سکونت دارند و کدام شهر‌ها بیشترین جمعیت محروم را دارد، اطلاعات دقیقی وجود ندارد.

*ضرورت ایجاد پنجره واحد بین دستگاه‌های مجوزدهنده

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد، گفت: اگر زمانی بخواهیم به صورت جدی، دقت ویژه‌ای را در زمینه خیریه‌ها داشته باشیم، قدم اول ایجاد سامانه بسیار قدرتمند مشترک بین دستگاه هاست که بتوانیم ظرفیت خیریه‌ها را در سطح کشور رصد کنیم و پیشنهاد ما استفاده از همین سامانه سخا است.

*بیش از 90 درصد خیریه ها سلامت‌اند

عسگریان در پاسخ به این سوال که خیریه‌ها چقدر توانستند کمک کننده برای محرومین کشور واقع شوند، اظهار کرد: خیریه‌ها همیشه توانستند به محرومین کشور کنند، خصوصا در شرایط کرونایی، دست بلندی برای حمایت از محرومان داشته اند. این که می‌گوییم اطلاعات دقیق وجود ندارد حرف صحیحی است، اما نباید منکر این شد که بیش از ۹۰ درصد خیریه‌ها به صورت کاملا سالم و سلامت مشغول خدمت‌رسانی به محرومین خصوصا در این ایام به‌هم‌ریختگی اقتصاد در شرایط کرونایی، هستند.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: