bazarnews

کد خبر: ۸۸۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۳
امیرمحمود حریرچی جامعه شناس درخصوص علل استفاده نکردن برخی افراد ازماسک می‌گوید: شرایط اقتصادی، ارتباط مردم و دولت و واکسن ازجمله عواملی است که سبب شده تا برخی افراد آنگونه که به خودمراقبتی فکر می‌کنند به دیگر مراقبتی توجه نداشته باشند. ماسک زدن هم خود مراقبتی وهم دیگر مراقبتی است.

بعد از توفیق نسبی که در مدیریت طغیان و اپیدمی بیماری کووید ۱۹ در جهان و به تبع آن در ایران و ورود به فاز بازگشایی مشاغل،  صنوف و اماکن، عملاً با نوعی عادی پنداری شرایط و کاهش مراعات بهداشت فردی و عمومی مواجه شده ایم. به همین دلیل هم این روزهای به نسبت گذشته بیشتر شاهد هستیم که برخی از مردم حاضر به استفاده از ماسک برای پیشگیری از شیوع کرونا نیستند و یا استفاده از آن را کمتر کرده اند. در صورتی که این اتفاق می تواند بسیار خطرناک باشد زیرا طبیعتاً با توجه به عدم مهار کامل و حذف بیماری و انتشار سریع آن می تواند بار دیگر عده ای زیادی را درگیر خود کند و جان عده ای را بگیرد. پس می توان گفت یکی از مهمترین عواملی که از شیوع این ویروس جلوگیری می کند استفاده از ماسک است و اینکه چرا برخی از مردم از ماسک استفاده نمی کنند خود جای سوال است. به همین دلیل هم پژوهشگر ایرنا با «امیر محمود حریرچی» جامعه‌شناس و استاد دانشگاه گفت و گویی انجام داده است که در ادامه می خوانیم:

در پاسخ به این سوال که چرا برخی از مردم حاضر به استفاده از ماسک برای پیشگیری از شیوع کرونا نیستند، گفت: الان در کشور شرایطی پیش آمده که مردم وضعیت را تا حدودی عادی می دانند. البته آن طور که باید و نیاز است رعایت می کنند. برای نمونه شما وقتی با افراد سن بالا در خیابان روبرو می شوید می بینید که ماسک زدن را رعایت کرده اند، اما بیشتر آنهایی که رعایت نمی کنند یا کمتر به پروتکل ها توجه دارند، جوانان هستند ، زیرا احساس می کنند که وضعیت عادی شده است. البته اینها هم تا حدودی به برنامه ریزی های نهادهای مرتبط هم بستگی دارد. به طور مثال در مورد وضعیت شهرها تغییر رنگ ها مهم هستند که هر روز تغییر پیدا می کنند. برای نمونه یک شهر قرمز می شود و بلافاصله می بینیم که تغییر می کند و شرایط عادی می شود. پس می بینیم که گاهی تناقض هایی به وجود می آید که تاثیر در این زمینه دارد.

این جامعه شناس همچنین اظهار داشت: این مساله مهم است که مردم به دلیل معاش مجبور هستند که در بیرون از خانه فعال باشند و  به همین دلیل عده ای این موضوع را مطرح می کنند که استفاده از ماسک در ساعت های طولانی در محیط کار برای آنها سخت و آزاردهنده است، اما همین افراد وقتی واقع بینانه با موضوع برخورد کرده و مسائل را به دقت بررسی کنند، می بینند که باید برای منافع خود و جامعه سختی های دوره کرونا را تحمل کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به موضوعات مطرح  پیرامون واکسن گفت: در شرایط فعلی بیشتر کشورهای همسایه شروع به واکسینه کردن مردم کرده اند، اما هم هنوز صحبت از این است که چند هزارتا خریده ایم، خریدهای بعدی در راه است و .... به همین دلیل ممکن است برخی افراد دچار این سوء تفاهم شوند که ازنظر اپیدمی در شرایط خوبی به سر می بریم، اما در واقعیت می بینیم که  دائماً شهرها قرمز، نارنجی و زرد می شوند.

حریرچی در مورد استفاده از ماسک و مسئولیت های اجتماعی گفت: در بحث کرونا و رفتار مردم، زمینه های اجتماعی آن فراهم نبوده؛ یعنی برخی افراد اینقدر که به خودمراقبتی فکر می کنند به دیگر مراقبتی توجه نکرده اند. در جامعه ما سطح مسئولیت های اجتماعی متاسفانه پایین است که خود این دلایل مختلفی دارد. البته بخشی از این مساله دوطرفه است؛ یعنی دولت و نهادهای مسئول می بایست از یک طرف از مردم حمایت هایی داشته باشند و از طرفی دیگر از آنها هم توقعاتی داشته باشند.

این جامعه شناس در ادامه افزود:  در جامعه ما برخی افراد کمتر نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت می کنند. برای نمونه وقتی گفته می شودکه در این وضعیت کرونا نباید بیرون رفت و ...، پاسخ می گیریم که باید امورات زندگی بگذرد، بنابراین باید دغدغه معاش و اقتصادی مردم دراین زمینه رفع شود.

حریرچی در پایان یادآور شد: در وضعیت کرونا می بایست هم مردم و هم دولت به نوعی رفتار کنند که این تهدید به فرصت تبدیل شود و نوعی هبستگی قوی به وجود آید که بیشتر هوای یکدیگر داشته باشیم و مراقب هم باشیم تا سرمایه اجتماعی تقویت شود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: