bazarnews

کد خبر: ۸۸۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مهمترین خبری که بورس بازان را امشب دوباره به تکاپو انداخت و موجی از واکنش‌ها به راه انداخت، مصوبه مهم ناظر درباره حد نصاب صندوق‌های با درآمد ثابت بود که به نظر سیگنال جدیدی دوباره به بازار سهام ارسال می‌کند.
 
مهمترین خبری که بورس بازان را امشب دوباره به تکاپو انداخت و موجی از واکنش‌ها به راه انداخت، مصوبه مهم ناظر درباره حد نصاب صندوق های با درآمد ثابت بود که به نظر سیگنال جدیدی دوباره به بازار سهام ارسال می‌کند.

اخبار کلان | خبرهایی که باید پیگیری کنیم؟

در مهمترین رویدادها دوشنبه (امروز) نشست شورای حکام آژانس برگزار می‌شود که می‌توانند در چشم انداز احیای برجام تعیین کننده باشد. ایران تاکید کرده هشدارهای مکتوب خود را به آژانس درباره قطعنامه احتمالی شورای حکام داده است و به دلیل ضرورت پنهان ماندن مکان تاسیسات کلیدی ایران، پیوست بیانیه توافق اخیر، محرمانه خواهد ماند. روسیه نیز جلسه دوشنبه را تعیین کننده اعلام کرده است.

در تازه ترین اظهار نظرها هم مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان‌ملل در گفت‌وگو با الجزیره گفته است: مسیر پیش رو بسیار روشن است: آمریکا باید به تحریم‎های غیرقانونی و یک‎جانبه خود خاتمه دهد و به تعهدات برجامی بازگردد. این نه به مذاکره نیاز دارد نه به قطعنامه شورای حکام. او همچنین در این گفت‌وگو تاکید کرده، ایران حاضر نیست آمریکا را بخشی از گروه 1 + 5 بداند و قبل از بازگشت واشنگتن به توافق هسته ای، مذاکره نمی‌کند. به گفته تخت روانچی، آمریکا قبل از اینکه درباره پیشنهادهای مذاکره در مورد توافق هسته ای صحبت کند، باید تحریم ها را لغو کند.

واشنگتن نمی تواند قبل از جبران خسارات مرحله قبل، به جمع اعضای توافق هسته ای برگردد. در همین حال روزنامه وال استریت ژورنال روز یکشنبه ۱۰ اسفند از قول دو «مقام آگاه» گزارش داده که ایران پیشنهاد آمریکا و اتحادیه اروپا برای مذاکره مستقیم با ایالات متحده بر سر برجام در هفته‌های آینده را رد کرده است.  سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۱۰ اسفند اعلام کرد که ایران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی توسط هماهنگ کننده اروپایی برجام مناسب نمی داند. سخنگوی کاخ سفید هم در واکنش ادعایی به اقدام ایران در رد پیشنهاد آمریکا و اروپا برای مذاکره مستقیم در مورد برجام آن را ناامیدکننده توصیف کرد اما از آمادگی آمریکا برای بازگشت متقابل به برجام خبر داد.

امروز همچنین نشست اقتصادی ایران و اروپا قرار است به مدت سه روز و به صورت مجازی برگزار شود. این نشست قرار بود دی‌ماه امسال برگزار شود و مقامات ارشدی چون محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آن سخنرانی کنند اما به دلایلی به تعویق افتاد. از اتحادیه اروپا قرار است انریکه مورا بناونت معاون سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا همراه با مایکل باک رئیس سازوکار مالی موسوم به «اینس‌تکس» برای کمک به تجارت ایران و اروپا سخنرانی کنند. از طرف ایران نیز پیمان سعادت، دستیار وزیر خارجه در امور اتحادیه اروپا، همراه با حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت سخنرانی خواهند کرد.

کرونا همچنان کسب‌وکارها را تحت تاثیر قرار داده و بورس بازان نیم نگاهی به اخبار مربوط به واکسن کرونا هم دارند؛ یکشنبه علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت گفت: نخستین واکسن ایرانی که تولید انبوه خواهد شد، واکسن انیستیتو پاستور است که مرحله سوم آزمایش انسانی آن با تزریق به ۵۰ هزار نفر دو هفته دیگر آغاز می‌شود و تا فروردین ۱۴۰۰، دو تا چهار میلیون دُز ماهانه تولید خواهد شد.

در همین حال رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نیز از آغاز تست انسانی دومین واکسن ایرانی کرونا و تزریق "کووپارس" روی ۲ نفر (دیروز) خبر داد. در خبر تایید شده دیگری در این رابطه، سازمان مواد غذایی و دارویی آمریکا (اف‌دی‌اِی) واکسن تک دُزی جانسون و جانسون برای مقابله با ویروس کرونا را رسما تایید کرده است. این سومین واکسن برای مقابله با کووید است که در آمریکا مجوز می گیرد.

در سایر اخبار خارجی که البته به نظر می‌رسد اطلاع از آن‌ها می‌تواند دید بهتری به تحلیل‌ها درباره اثرگذاری برخی اخبار کلان به بازار بدهد می‌توان به گفت‌وگوی تلفنی امیر قطر برای نخستین بار بعد از ۳ سال، با بن سلمان ولیعهد سعودی تلفنی اشاره کرد. همچنین در پی انتشار گزارش اطلاعاتی سیا درباره دست داشتن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در جریان قتل جمال خاشقجی و درخواست ها برای تحریم و مجازات وی، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت که دولتش روز دوشنبه (امروز) اطلاعیه ای درباره عربستان صادر خواهد کرد.

در بازار سهام، روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار امروز شایعه دستور سازمان بورس مبنی بر محدودیت خرید سهام را تکذیب کرد و البته مصوبه یکشنبه شب نهاد ناظر هم حکایت از تزریق فوری 3 درصدی منابع صندوق‌ها برای خرید سهام تا پایان همین اسفند امسال دارد. با مصوبه امشب سازمان بورس و اوراق بهادار (نهاد ناظر)، صندوق‌های سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت ملزم به سرمایه گذاری حداقل ۱۵ درصد و حداکثر ۲۵ درصد از ارزش کل دارایی‌های صندوق در سهام، حق تقدم و قرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس یا بازار اول و دوم فرابورس، گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده در بورس و واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌ها تا پایان اسفند 1400 هستند.

بر مبنای این مصوبه، صندوق‌ها باید تا پایان اسفند 1399 نسبت به افزایش حداقل 3 واحد درصد در نصاب موضوع این مصوبه در مقایسه با وضعیت فعلی (تاریخ ابلاغ این مصوبه) و تا میزان حداقل نصاب مجاز سرمایه گذاری در سرفصل یاد شده اقدام کنند. صندوق‌های با درآمد ثابت اکنون 300 هزار میلیارد تومان موجودی دارند که 3 واحد از درصد آن را تا 13 روز کاری فرصت دارند که وارد بازار کنند. با یک حساب سرانگشتی، با مصوبه امشب نهاد ناظر، ورود 9 هزار میلیارد تومان پول در بورس تا پایان اسفند امسال الزام آور شد.

برای درک روشن‌تر این مصوبه بهتر است با زبان ساده‌تری موضوع را بیان کرد؛ بر اساس این مصوبه، باید تا پایان سال ۱۴۰۰، حد نصاب صندوق‌های درآمد ثابت به ۱۵ درصد برسد. در جزییات این مصوبه آمده است که که ۳ واحد درصد تا پایان امسال و تا آخر سال آینده هر فصل ۳ واحد درصد دیگر (تا رسیدن به حد نصاب) به سهام موجود در پرتفوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت اضافه شود. طبق تازه ترین آمار سایت فیپیران، صندوق‌های درآمد ثابت بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان خالص دارایی دارند که 3 واحد درصد آن معادل 9 هزار میلیارد تومان خواهد بود که تا پایان امسال باید به صورت الزام آوری وارد بورس شود.

البته آمار سرانگشتی نشان می‌دهد از تابستان تاکنون نزدیک 50 هزار میلیارد تومان خروجی پول از بازار سهام داشته‌ایم که در قیاس با عدد فوق، ورودی این پول چندان به چشم نمی‌آید. واکنش‌ها به این ماجرا در فضای مجازی با واکنش‌های متعددی همراه بود؛ در حالی که برخی ذوق زده، این تصمیم را سیگنال مثبت به بازار می‌دانند و انتظار روزهای خوش را نوید می‌دهند که برخی دیگر معتقدند بهتر است نسبت به این ذوق زدگی اندکی محتاط بود و منتظر ماند، زیرا که نسبت خروجی به ورودی بسیار بیشتر بوده و نمی‌توان انتظار رشد غیرقابل انتظاری را از بازار در این روزهای آخر سال متصور بود. هر چند که مصوبه مزبور به ورودی پول به بازار سهام کمک می‌کند و از این منظر باید آن را سیگنال مثبتی تلقی کرد.

با این وصف این نکته را باید متذکر شد که سرمایه‌گذاری در بورس اصولی دارد که نیازمند داشتن سواد مالی و صبر سرمایه‌گذاری از بدیهیات آن است. اینکه برخی از غیرحرفه‌ای های بازار بخواهند با این دست از اخبار متناسب با موج ذوق زدگی در بازار سهام، سوار موج هیجانی خرید شوند، چندان نمی‌تواند متناسب با منطق و اصول مالی باشد، به همین دلیل توصیه می‌شود بورس بازان با درنظرگرفتن این ملاحظات، استراتژی خرید و فروش را در این روزهای آخر سال در پیش بگیرند.

اخبار صنایع | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

بورس بازان همچنان اخبار مربوط به لایحه بودجه 1400 را دنبال می‌کنند؛ یکشنبه مجلس از تصویب افزایش ۲۷۵ درصدی قیمت برق صنایع خبر داد. نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای با افزایش بهای برق صنایع فلزی، واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی موافقت کردند. طبق این مصوبه، وزارت نیرو مکلف است متوسط بهای انرژی برق تحویلی به صنایع فولادی، آلومینیوم، مس، فلزات اساسی، کانی‌های فلزی، واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی را بر مبنای نرخ خرید انرژی برق از نیروگاه‌های دارای قرارداد تبدیل انرژیeca))  محاسبه و دریافت کند. منابع حاصل از محل افزایش بهای برق این صنایع به حساب شرکت توانیر نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود. محمدباقر نوبخت در جریان بررسی این بند گفت که با این مصوبه قیمت برق از ٨٠ به ٣٠٠ تومان افزایش می‌یابد و این امر باعث می‌شود برق برای این مجموعه‌ها هشت هزار میلیارد تومان افزایش یابد. پیش‌تر تحلیلگران و ناظران بورسی برآورد کرده بودند که افزایش سوخت در برخی صنایع روی بخش درآمدی و حاشیه سود آن‌ها در دامنه تنها محدود یک تا سه درصد اثرگذار خواهد بود، زیرا که هزینه سوخت در مقابل حاشیه سود ایجاد شده، ناچیز تلقی می‌شود.

مجلس همچنین به دولت اجازه داد از طریق واگذاری سهام و حقوق مالکانه، فروش اموال و ... تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی، سازمان‌های تامین اجتماعی و نیروهای مسلح پرداخت کند. در نشست علنی یکشنبه مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1400، شیوه واگذاری سهام دولت از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله هم تعیین شد. براساس قانون، واگذاری سهام دولت در قالب صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) مشروط به اینکه مدیریت این صندوق ها بیش از 3 سال دولتی نباشد و همچنین عرضه سهام به روش ثبت سفارش تا سقف 30 درصد مشمول تخفیف باشد، مجاز است. البته نمایندگان مجلس همچنین با رای به حذف بند الحاقی تبصره ۶ ماده واحده با واردات خودروهای خارجی از مناطق آزاد به داخل کشور مخالفت کردند.

در بخش پتروشیمی‌ها، قیمت پایه محصولات پتروشیمی این هفته براساس میانگین نرخ ارز معاملاتی در سامانه نیما ۲۳۹۰۰۷.۵ ریال اعلام شد. گزارش‌ها حکایت از این دارد وقفه در سمت عرضه ( مشکلات تولید در تگزاس ناشی از سرمای شدید ) مهمترین عامل  افزایش قیمت اغلب محصولات پتروشیمی در بازارها در این هفته بود. یکشنبه همچنین در بورس کالا وکیوم باتوم پالایش نفت بندرعباس به نرخ پایه 6241.6 تومان (به ازای هر کیلو) عرضه شد که در رقابت خریداران، بالاترین معامله با افزایش بیش از 6.5 درصدی نسبت به قیمت پایه، 6651.9 تومان انجام شد. در این روز، 35 هزار تن کنسانتره سنگ آهن 66 درصد توسط شرکت فکور صنعت در بورس کالا نیز به قیمت پایه 1900 تومان عرضه و معامله شد.

خبر دیگری که انبوه‌سازان بورسی آن را به دقت رصد می‌کنند، افزایش تعداد برگزاری مزایده‌های ملکی است که از دید آنان پیام مهمی برای بازار مسکن به همراه دارد وآن این است که به احتمال قوی سال آینده فروش ملک دشوارتر از سال جاری خواهد شد و به همین دلیل ملاکان حقوقی تصمیم گرفته‌اند از فرصت باقی مانده تا پایان سال، برای عرضه املاک در اختیار خود استفاده کنند.

اخبار شرکت‌ها | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

موضوع افزایش سرمایه‌ها همچنان در روزهای پایانی سال داغ است؛ در تازه ترین آن‌ها، بانک دی پس از تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده در اواخر مهر 99، در نامه‌ای به بانک مرکزی درخواست افزایش 3884 درصدی (از 640 میلیارد تومان به 25 هزار و 500 میلیارد تومان) سرمایه خود را ارائه کرد. پس از ماه‌ها تاخیر، بانک مرکزی در نامه‌ای پس از تعدیل افزایش سرمایه درخواستی، با این درخواست به صورت مشروط موافقت کرده است. در نامه بانک مرکزی با هدف خروج بانک دی از شمول ماده 141 قانون تجارت، با افزایش 14 هزار و 360 میلیارد تومانی سرمایه موافقت شده که به این ترتیب بانک مرکزی با افزایش 2143 درصدی سرمایه بانک دی موافقت کرده است. اما با توجه به اینکه 12 هزار و 860 میلیارد تومان از این افزایش سرمایه به خاطر انتقال نیروگاه برق دماوند بوده است و طبق قانون مدیریت سهام، دارایی ثابت از سرمایه یک بانک نمی‌تواند بیش از 40 درصد باشد، در ادامه نامه بانک مرکزی تاکید کرده است که بانک دی باید در مدت یک سال کل سهام نیروگاه دماوند را واگذار کند. در واقع افزایش سرمایه این بانک در صورتی نهایی خواهد شد که سهام نیروگاه دماوند به فروش برسد و معادل 12 هزار و 860 میلیارد تومان به حساب بانک واریز شود. یکی از نقدها به افزایش سرمایه این بانک، عدم محاسبه نرخ استهلاک ماشین‌آلات نیروگاه بوده است و به نظر می‌رسد به همین دلیل بانک مرکزی فقط با قسمتی از سرمایه این بانک موافقت کرده که بانک از دامنه ماده 141 خارج شود. بانک دی البته در جدیدترین اظهار نظر اعلام کرد ارزیابی مجدد سهام شرکت  تولید نیروی برق دماوند با استفاده از هیات کارشناسان رسمی دادگستری صورت پذیرفته و نتایج به بانک مرکزی ارسال شده است. در ارزیابی جدید تغییرات محسوسی نسبت به ارزیابی اولیه وجود نداشت.

همچنین مجمع شهد قند خوی (قشهد) بعد از تصمیم گیری درباره افزایش سرمایه اعلام کرد: افزایش سرمایه فوق تا زمان برگزاری این مجمع نزد مرجع ثبت شرکت ها به ثبت خواهد رسید؛ سرمایه این شرکت از 40 میلیارد تومان به 69 میلیارد تومان می‌رسد. مجمع ریل پرداز سیر (حریل) نیز بعد از تصمیم گیری درباره افزایش سرمایه اعلام کرد: افزایش سرمایه فوق تا زمان برگزاری این مجمع نزد مرجع ثبت شرکت ها به ثبت خواهد رسید؛ سرمایه این شرکت از 332 میلیارد تومان به 372 میلیارد تومان می‌رسد. مجمع سیمان اصفهان (سصفها) بعد از تصمیم گیری درباره افزایش سرمایه اعلام کرد: افزایش سرمایه فوق تا زمان برگزاری این مجمع نزد مرجع ثبت شرکت ها به ثبت خواهد رسید؛ سرمایه این شرکت از 20 میلیارد تومان به 50 میلیارد تومان می‌رسد. مجمع بیمه کارآفرین (وآفری) بعد از تصمیم گیری درباره افزایش سرمایه اعلام کرد: افزایش سرمایه فوق تا زمان برگزاری این مجمع نزد مرجع ثبت شرکت ها به ثبت خواهد رسید؛ سرمایه این شرکت از 175 میلیارد تومان به 950 میلیارد تومان می‌رسد.

کشاورزی و دامپروری بینالود نیشابور (زبینا) نیز از ثبت افزایش سرمایه از مبلغ 40 میلیارد تومان به 364 میلیارد تومان (تجدید ارزیابی) در ادازه ثبت شرکت‌ها خبر داد. مجوز افزایش سرمایه 117 درصدی آلومینیوم ایران (فایرا) از محل سود انباشته از 519 میلیارد تومان به 962 میلیارد تومان صادر شد. انجام افزایش سرمایه ، حداکثر تا 60 روز از تاریخ این مجوز امکان‌پذیر خواهد بود. بانک خاورمیانه (وخاور) از پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه 60 درصدی این مجموعه (از محل سود انباشته) خبر داد. سرمایه بانک از 1500 میلیارد تومان به 2400 میلیارد تومان می‌رسد.

زمان و مکان برگزاری مجمع شرکت‌های سرمایه گذاری استانی 20 اسفند برگزار می‌شود. در تازه ترین اطلاعیه های مربوط به زمان و مکان برگزاری مجامع شرکت‌ها، مجمع لوتوس پارسیان (لوتوس)  روز چهارشنبه 20 اسفند ساعت 9 صبح در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه الزهرا برگزار می‌شود. در همین روز مجتمع سیمان غرب آسیا (سجام) در ساعت یک ظهر در استان خراسان رضوی در دفتر شرکت (جنب روستای ابدال آباد) مجمع برگزار می‌کند.

در دو خبر دیگر، پارس سرام (کسرام) از خرید ساختمان 30 میلیارد تومانی خبر داد، این تصمیم با توجه به استیجاری بودن دفتر فعلی شرکت و در راستای کاهش هزینه های اداری و تشکیلاتی و تأمین محیط مناسب برای فعالیت شرکت تصمیم به خرید دفتری مرکزی مناسب اخذ شد. پالایش نفت تهران (شتران) نیز از برگزاری مناقصه با موضوع انجام خدمات طراحی ,خرید,نصب و راه اندازی واحدهای تصفیه نفتای سنگین,CCR,کاهش بنزن و اتان زدائی از گاز مایع خبر داد.

 

اقتصادنیوز/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: